سفر مهم محیط زیستی خانم رویال به ایران

سفر مهم محیط زیستی خانم رویال به ایران

محمدصادق احدی معاون دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: تغییر آب و هوا موضوعی است که هم اکنون در صدر اخبار محیط زیست دنیا قرار دارد. رخدادهای زیست محیطی اگرچه ممکن است در نگاه اول ابعاد محلی داشته باشند، اما در نهایت اثر گزاری بین‌المللی پیدا خواهند کرد، لیکن تغییر آب و هوا از همان بدو دارای هر دو بعد ملی و بین‌المللی است که بعد اثرگزاری بین‌المللی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
به عنوان مثال اثرات سوء انتشار گازهای گلخانه‌ای در آمریکا یا چین، بیشتر بنگلادش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل الان در تمامی نشست‌های جهانی بخشی از بحث به موضوع تغییر اقلیم اختصاص داده می‌شود.
وی با اشاره به سفر وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای جمهوری فرانسه به ایران، گفت: خانم رویال ریاست بیست و یکمین اجلاس اعضای سران متعهد به کنوانسیون تغییر آب و هوا (COP-21) را برعهده داشت و توافقنامه‌ی پاریس که رژیم حقوقی جدید کنوانسیون تغییر آب و هوا را بعد از سال ۲۰۲۰ به تصویر می‌کشد در  این اجلاسبه تصویب رسید؛ بنابراین از این منظر سفر ایشان به کشورمان حائز اهمیت است.
معاون دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا در رابطه با توافقنامه‌ی پاریس اظهار داشت: ۱۹۵کشور این توافقنامه را در اجلاس COP21 پذیرفتند که جمهوری اسلامی ایران هم یکی از آن کشورها بود و در آوریل ۲۰۱۶ دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه‌ی ایران در نیویورک این توافقنامه را امضا کرد.
احدی تصریح کرد: لازمه‌ی اجرایی شدن توافقنامه‌ی پاریس این است که حداقل ۵۵کشور آن را تصویب کنند و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از کشورهای تصویب کننده بیش از ۵۵ درصد انتشار کل دنیا باشد. بعد از مرحله‌ی امضا در اغلب کشورها باید این توافقنامه به تایید مجلس همان کشور برسد تا بتواند اجرا شود.

سفر مهم محیط زیستی خانم رویال به ایران
وی افزود: برای فرانسه اجرا شدن توافقنامه‌ای که در آن کشور به تصویب رسیده، از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا خانم رویال به عنوان رئیس اجلاس COP21 مسئولیت دارد تا با مذاکرات و دیپلماسی زیست محیطی، عملیاتی شدن این توافقنامه را پیگیری کند. در سفر ایشان به کشورمان هم تغییر اقلیم یکی از بخش‌های اساسی مذاکرات بود.
احدی در رابطه با همکاری‌های بین‌المللی در بخش تغییر آب و هوا اظهار داشت: این همکاری‌ها نیازمند یک‌سری زیرساخت حقوقی است که باید بین کشورها به وجود بیاید؛ بعد از برجام و با شرایطی که در زمینه‌ی همکاری‌های بین‌المللی به وجود آمده و افق جدیدی که پیش روی کشور باز شده، زمینه‌ی همکاری‌ها برای ایران مهیاست اما در بحث همکاری‌های بین‌المللی و استفاده از پتانسیل‌های موجود تحت رژیم‌های حقوقی بین‌المللی، ما به طور ذاتی یک ضعف درونی داریم و باید به دنبال رفع این ضعف باشیم.
معاون دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا ادامه داد: به دلایلی در کشور ظرفیت کافی برای جذب منابع بین‌المللی وجود ندارد. به عنوان مثال ایران تا کنون حدود ۳۰ میلیون دلار از صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست، جذب اعتبار داشته که این رقم در مقایسه با سایر کشورها بسیار ناچیز است و این موضوع نشان دهنده‌ی ضعف ما در استفاده از فرصت‌های بین‌المللی است.
محمدصادق احدی خاطر نشان کرد: اگر وضعیت ایران در ثبت و اخذ گواهی‌های کربن تحت مکانیسم توسعه‌ی پاک را بررسی کنیم، می‌بینیم که فقط ۳ تا از پروژه‌های ما گواهی کربن دریافت کرده‌اند. مکانیسم توسعه‌ی پاک از سال ۲۰۰۵ تحت پروتکل کیوتو عملیاتی شد، اما اولین پروژه‌ی ما در سال ۲۰۰۹ و پس از یک بازه‌ی زمانی ۴ ساله به ثبت رسیده است.
احدی با تاکید بر لزوم رفع موانع قانونی و حقوقی که در زمینه‌ی استفاده از پتانسیل‌های بین‌المللی در کشور وجود دارد، افزود: سازمان محیط زیست و با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط  باید در پتانسیل‌های داخلی بازنگری کرده و تنگناهای موجود را شناسایی کنند تا بتوانیم این تنگناها را رفع کنیم و از فرصت‌های به وجود آمده تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی استفاده‌ی وافر و کافی را داشته باشیم.

گفت‌و‌گو: سیدعماد موسوی

سفر مهم محیط زیستی خانم رویال به ایران

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 24356 ساعت خبر : 11:27 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24356
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات