سکان‌داران کمانچه‌نوازی ایران

پایگاه خبری گلونی، امین عباسیان – رییس انجمن موسیقی لرستان: اصلا نمی‌خواهم بگویم که در دهه‌های ۲۰-۳۰ و ۴۰ چه اعجوبه‌های کمانچه‌نوازی در استان لرستان می‌زیسته‌اند چرا که آثار ضبط شده به‌جا مانده و تایید اساتید اهل فن گواه این مدعاست اما چه باید کرد که امکانات محدود آنزمان مجال مطرح‌شدن را به این عزیزان (پیرولی کریمی، علیرضا حسینخانی، رحمان نوازنده، همتعلی سالم و…) نداد لیک یاد و آثارشان تا همیشه چراغ راه هنرمندان و هنردوستان است.

اما از دهه ۵۰ تاکنون باید اذعان داشت که کمانچه‌نوازان لرستانی سکان نوازندگی این ساز ایرانی را در دست داشته و به‌نوعی صاحب کرسی هستند.

مگر می‌شود تاریخ کمانچه‌نوازی ایران را مرور کرد اما از کنار علی‌اکبر شکارچی و درویش‌رضا منظمی به آسانی عبور کرد؟

مگر می‌شود از موسیقی نواحی ایران صحبت به میان آورد اما نقش پررنگ فرج علیپور را نادیده گرفت؟

مگر می‌شود جوانان تحصیل‌کرده این ساز همچون رضا پرویززاده، هومان رومی، هومان اسدی که از اعضای هیئت علمی دانشگاه هنر و نوازندگان صاحب اندیشه‌اند را نادیده گرفت؟

به تبع آن دیگر عزیزانی همچون مسلم علیپور، همایون پشتدار، اشکان مرادی از این زمره‌اند و جالب‌تر اینکه این عزیزان مشتی نمونه خروار هستند از مردمان و نوازندگانی که در لرستان کمانچه جزء لاینفک زندگیشان است اما چون عزیزان مذکور از چهره‌های مطرح و شناخته شده در سطح کشور هستند لذا در این مقال به‌نام آنان بسنده می‌کنیم.

حال مطلبی که نگارنده را بر آن داشت تا دست به قلم برده و ارادت و تعظیم خود را به این نگاهبانان راستین فرهنگ و هنر لرستان نثارکرده اتفاق میمونی بود که روز گذشته در آیین اختتامییه جشنواره سراسری جوان که اتفاقا یکی از مهمترین جشنواره‌های حال حاضر کشور می‌باشد افتاد و طبق روال جشنواره‌های لرستانی بودند که توانستند در کمانچه‌نوازی و سرنانواز حایز رتبه‌های ارزشمندی شده و نشان‌دهند که همچنان پتانسیل موسیقی همچون همیشه تاریخ در لرستان بالاست و کمی توجه از جانب مسولین کافی‌ست تا این پتانسیل جهانی شود.

به‌عنوان مثال حقیر بسیار سعی کردم که میزبانی کشوری همین جشنواره در بخش کمانچه‌نوازی را لرستان عهده‌دار گردد که بنا بر مشکلاتی محقق نگردید و امید است در آینده شاهد این مهم در لرستان باشیم.

پایان پیام

کد خبر : 25448 ساعت خبر : 5:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25448
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات