نماینده مجلس: عوارض آلایندگی به سازمان محیط زیست پرداخت نخواهد شد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری گلونی گفت: موضوع عوارض آلایندگی در لایحه هوای پاک مطرح شده است و در احکام برنامه توسعه کشور هم آمده که درصدی از این عوارض، که از محل مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود، باید از طریق شهرداری‌ها جهت مبارزه با کانون‌های آلایندگی اختصاص پیدا کند.

شمس‌الله شریعت‌نژاد در رابطه با نقش سازمان حفاظت محیط زیست در بحث عوارض آلایندگی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید در بحث پرداخت و هزینه کردن عوارض آلایندگی در قسمت‌های تعیین شده به عنوان نهاد نظارتی حضور داشته باشد و در صورت تخلف به مجلس گزارش بدهد.

مسئول کارگروه محیط زیست و آب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر قانون هوای پاک به صورت لایحه‌ای از طرف دولت به مجلس ارائه شده است که ما در کارگروه محیط زیست و آب مجلس شورای اسلامی، این لایحه را نهایی کردیم و به تصویب کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی هم رساندیم و اکنون این لایحه باید به صحن علنی برود و در آن‌جا به رای گذاشته شود.

نماینده‌ی مردم رامسر، تنکابن و عباس‌آباد در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه‌ای که این لایحه بررسی شد، نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست از جمله آقای دکتر متصدی، آقای دبیری و خانم حسین‌پور حضور داشتند. همچنین نمایندگان سایر دستگاه‌هایی که این موضوع به آن‌ها مربوط می‌شود، در این جلسه شرکت کردند.

وی در رابطه با موضوع عوارض آلایندگی در احکام برنامه ششم توسعه کشور، اظهار داشت: ما در مجلس نظراتمان را لحاظ کردیم و حالا این لایحه باید در کمیسیون تلفیق بررسی شود و سپس به صحن علنی بیاید.

شریعت‌نژاد ادامه داد: کمیسیون تلفیق ۴ کارگروه دارد. ان‌شاءالله از ۲۰ تا ۲۷ همین ماه، هر کدام از این کارگروه‌ها کارشان تمام خواهد شد و نتیجه را به خود کمیسیون اعلام می‌کنند. قرار شده که در کمیسیون هم جلساتی به صورت مرتب برگزار شود و امیدواریم تا پایان مهرماه بتوانیم برنامه ششم را به تصویب مجلس برسانیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم افزود: بحث قانون عوارض آلایندگی هم در احکام برنامه ششم توسعه لحاظ شده است و لایحه هوای پاک نیز همزمان با قانون ششم توسعه در مجلس بررسی خواهد شد.

شمس‌الله شریعت‌نژاد در رابطه با پرداخت مستقیم عوارض آلایندگی به سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گفت: در مواردی که ما تصویب کرده‌ایم، موضوعاتی مثل مبارزه با رفع آلودگی و حذف آلایندگی کانون‌های آلوده آمده است که این آلودگی‌ها به دستگاه‌های مختلفی مربوط می‌شوند و هر دستگاهی باید وظیفه‌ی مربوط به بخش خودش را انجام بدهد؛ به این صورت نیست که تمام پول به یک دستگاه پرداخت شود.

مسئول کارگروه محیط زیست و آب مجلس دهم افزود: نکته‌ی مهم این است که این پول صرف مواردی بشود که برای آن مشخص شده است و این‌که این کار از طریق چه دستگاهی انجام شود، فرع موضوع است. البته در تمام موارد سازمان حفاظت از محیط زیست باید مسئولیت نظارتی خود را انجام بدهد.

نماینده‌ی مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در پایان راجع به مبلغ عوارض آلایندگی اظهار کرد: مبلغ این عوارض در هر شهر فرق می‌کند و ما از مجموع این مبلغ در کل کشور اطلاعی نداریم؛ در این رابطه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید پاسخگو باشد.

گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

کد خبر : 24864 ساعت خبر : 9:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24864
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات