غرب ایران دچار تغییر اقلیم است

دکتر محمدرضا نظری در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: تغییر اقلیم عاملی است تاثیرگذار بر بهداشت، کشاورزی، اقتصاد، اکوتوریسم و… در سال‌های اخیر تحقیقات تخصصی زیادی در زمینه تاثیرات تغییر اقلیم بر بخش‌های مختلف صورت گرفته است که آشنایی با نتایج این بررسی‌ها می‌تواند در راستای افزایش دانش عمومی زیست محیطی جامعه مفید واقع شود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با تحقیقاتش در زمینه تاثیرات تغییر اقلیم بر اقتصاد کشاورزی گفت: نتایج تحقیقات ما نشان داد که تغییر اقلیم در گذشته ما اتفاق افتاده و طبق پیش‌بینی مدل‌های جهانی «جی‌سی‌ام» در یک افق بلندمدت ما در محدوده ۱ تا ۲ درجه افزایش دما و ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش بارش قرار داریم.
وی افزود: خسارتی که تغییر اقلیم به اقتصاد کشاورزی وارد می‌کند، طبق محاسبات سال ۹۲ چیزی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان است. این خسارت پیامدهایی دارد، از جمله سطح زیر کشت محصولات کشاورزی ما حدود ۱۳ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و الگوی کشت در بسیاری از مناطق باید برای مقابله و تطبیق با این وضعیت، تغییر کند.
نظری ادامه داد: بیشتر این تغییرات متوجه محصولاتی مانند چغندرقند و دانه‌های روغنی است. همچنین تحقیقات ما نشان داد که تراز تجارت خارجی محصولات کشاورزی حدود ۴۰ درصد به ضرر ما تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال در شرایط تغییر اقلیم، ما باید ۲ میلیون تن گندم بیشتری نسبت به شرایط نرمال وارد کنیم.
عضو دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا گفت: تغییر اقلیم سه اثر برای ما دارد. اول اینکه با کاهش دما و بارش عملکرد اقتصادی ما نیز کاهش پیدا می‌کند و در این زمینه زیان می‌بینیم. دومین اثر تغییر اقلیم این است که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند و ما به عنوان یک کشور صادر کننده نفت از این بابت هم ضرر خواهیم کرد. سومین موضوع این است که با تغییر اقلیم ما مجبوریم تعهداتی را به جامعه جهانی در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بدهیم؛ مثلا در «کوپ ۲۱» ما تعهد دادیم که انتشار گازهای گلخانه‌ای را  ۴ درصد به صورت اجباری و ۱۲ درصد به صورت اختیاری، کاهش دهیم. طبیعتا این تعهدات برای ما هزینه‌هایی در پی خواهد داشت و در همه بخش‌های اقتصادی ما اثرگذار خواهد بود.
این پژوهشگر در رابطه با راهکارهای سازگاری در بحث تغییر اقلیم ادامه داد: در بخش کشاورزی ما باید خودمان را با تغییرات سازگار کنیم. از جمله مهم‌ترین راهکارهای سازگاری، تغییر الگوی کشت مناطق است؛ یعنی ما باید با توجه به تغییراتی که انتظار داریم برای مناطق مختلف اتفاق بیفتد، الگوهای کشت جدید و سازگار با شرایط اقلیمی ارائه دهیم. راهکار دیگری که ما به آن رسیدیم این است که ما باید کشت غلات را به سمت نواحی شمال کشور سوق بدهیم و در عوض محصولاتی مثل سبزیجات یا چغندر قند را به قسمت‌های جنوبی کشور منتقل کنیم. راهکار بعدی تغییر دادن جمعیت دامی از سیستم سنتی به سیستم صنعتی است.
نظری در پاسخ به این سوال که چه مناطقی از ایران بیشتر تحت تاثیر تغییر اقلیم هستند گفت: متاسفانه بیشتر قسمت غرب کشور شامل استان‌های خوزستان، کرمانشاه، لرستان و… تحت تاثیر است و با توجه به اینکه اغلب منابع آب ما در این مناطق قرار دارد این موضوع پیامدهای بدی همراه خواهد داشت.
وی در پایان با اشاره به این که ایران هفتمین تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در دنیاست، افزود: ما جز آسیب‌پذیرترین کشورها هستیم؛ بنابراین باید بتوانیم تغییر اقلیم را در سیاست‌گذاری‌های خود جاری سازیم و در سطح کلان بررسی کنیم که سیاست‌هایی که به کار می‌بریم چه قدر به کاهش انتشار و آسیب پذیری ما کمک می‌کند.

پایان پیام

گفت‌وگو:‌‌‌‌ سیدعماد موسوی

کد خبر : 23839 ساعت خبر : 8:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23839
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات