کتاب‌سازی با نوشتن کتاب فرق دارد

کتاب‌سازی با نوشتن کتاب فرق دارد

عبدالمجید نجفی، نویسنده کودک و نوجوان، گفت: میوه‌ای که برای آن صبر نکرده باشیم و نارس باشد با میوه رسیده فرق دارد؛ در نگارش کتاب هم نباید کیفیت فدای کمیت شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نویسنده رمان «دختری به نام پریا» که برگزیده شورای کتاب کودک در سال ۸۲ شناخته شد، درباره ادبیات کودک و نوجوان در کشورمان اظهار کرد: یک سوم جمعیت کشورمان را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند و لازم است که برای آن‌ها در راستای گسترش و توسعه شبکه های مجازی، آثار مکتوب و نشر الکترونیک با محتوای غنی فرهنگ کشورمان تولید کنیم.
نجفی با اشاره به اینکه اگر نسبت به این موضوع غفلت کنیم، دودش به چشم همه ما خواهد رفت، گفت: تاکنون غفلت‌های زیادی صورت گرفته اما باید ناشران خودشان را به دانش و تکنیک روز مجهز کنند که این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. در جلب توجه کودکان و نوجوانان به کتاب، باید به این دقت کنیم که شکل ارائه کتاب بسیار مهم است، لازم است تصویرگران و مسئولان گرافیک با ارتباطی که با مخاطب می گیرند سلیقه آن ها را شناسایی کرده و کتابی ارائه کنند که در عین حال که از مضمون قوی برخوردار است، از نظر ظاهری نیز جذاب باشد.
این کارشناس زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب مهم است اما نباید منتظر فرصت سالانه برای حرف زدن از کتاب باشیم، لازم است با ایجاد پایگاه‌های کتاب‌خوانی در مدارس، تربیت مربی کتابداری و کتاب‌خوانی، ترغیب دانش آموزان به کتاب‌خوانی، خلاصه نویسی و نگارش، ارتباط دائم و روزمره نسل جوان را با کتاب شاهد باشیم. ممکن است در سال های اول، نتیجه این تلاش‌ها دیده نشود اما با برنامه‌ریزی، بودجه و تربیت نیروی کارآمد، در دهه‌های بعدی شاهد نسلی خواهیم بود که با کتاب مانوس است.
وی درباره تاریخ کهن ادبی کشورمان نیز تاکید داشت: عنصر فانتزی که از نیازهای جوانان است، در ادبیات کهن ما به وفور یافت می‌شود. هزار و یک شب، کلیله و دمنه، مرزبان نامه و بسیاری از  کتاب‌های دیگر، آثاری هستند که نویسندگان می‌توانند از آن ها برای داستان و رمان کودک و نوجوان بهره بگیرند. اما متاسفانه گاهی شاهدیم که خود نویسندگان نیز تامل و دقت کافی در مطالعه این آثار ندارند و بیشتر از آنکه اهل کتاب باشیم، اهل شتابیم.
نجفی با بیان اینکه کتاب‌سازی با نوشتن کتاب تفاوت دارد، گفت: اگر غذایی را که سه ساعت احتیاج داریم تهیه شود، در یک ربع آماده کنیم، مسلما نتیجه مطلوبی نخواهد داشت یا میوه‌ای که برای آن صبر نکرده باشیم و نارس باشد، با میوه رسیده فرق دارد. در نگارش کتاب هم این‌گونه است، نمی‌شود تنها به سرعت در تولید فکر کرد و کیفیت را فدای کمیت کرد وگرنه اثرگذاری خودش را از دست می دهد و به جای آنکه مفید باشد، نتیجه معکوس خواهد داشت.

پایان پیام

کتاب‌سازی با نوشتن کتاب فرق دارد

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 24111 ساعت خبر : 10:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24111
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات