نابودی ۸۰درصد اکوسیستم‌های طبیعی کشور توسط دام

نابودی ۸۰درصد اکوسیستم‌های طبیعی کشور توسط دام

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست هشدار داد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اکوسیستم‌های طبیعی کشور به دلیل وجود دام بیش از ظرفیت، در معرض نابودی کامل قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اکوسیستم‌های طبیعی کشور به دلیل وجود دام بیش از ظرفیت، در معرض نابودی کامل قرار گرفته‌اند، گفت: این موضوع با از دست رفتن جمعیت گونه‌های شاخص اکولوژیک همچون پروانه‌ها کاملاً قابل اثبات و ارزیابی است.

وی افزود: در همین زمینه، به طور نمونه می‌توان به گونه بز اهلی اشاره کرد که به دلیل سازگاری با وضعیت آب‌وهوایی کشور، اتکا به علوفه عرصه‌های طبیعی و پرورش سازگار با محیط‌های روستایی، نقش بسیار مهمی در فرهنگ اجتماعی و اقتصاد روستایی و عشایری دارد اما توسعه نامتوزان منرج به وارد شدن آسیب‌های فراوان این گونه به منابع طبیعی کشور شده است.

دبیری ادامه داد: توسعه فعالیت‌های دامپروری به ویژه گونه بز اهلی متکی به مراتع مخصوصاً در نواحی خشک و کوهستانی موجب تخریب مراتع و پوشش گیاهی و در نتیجه کاهش نفوذپذیری خاک، فرسایش خاک، ایجاد سیل و افزایش رسوبات به لحاظ بهره برداری فزاینده از منابع طبیعی کشور می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، دام‌های اهلی یک رقیب غذایی مهم و ناقل برخی از بیماری‌های مهم واگیر دامی نظیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR)، تب برفکی و سایر بیماری‌های واگیر دامی برای علفخواران وحشی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به پتانسیل طبیعت‌گردی گونه بز و نقش آن در تأمین معیشت جوامع محلی، گفت: اگرچه حمایت از دامداران و تولیدکنندگان و احترام به رسوم کهن و حفظ ارزش‌های فرهنگی کشور ضروری است اما نباید از مخاطرات جدی موجود و آسیب‌های وارده به حیات وحش ناشی از حضور دام در مراتع به ویژه در چند سال اخیر، غفلت کرد.

نابودی ۸۰درصد اکوسیستم‌های طبیعی کشور توسط دام

این مقام مسئول افزود: تخریب مراتع و شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین علف‌خواران وحشی از جمله مخاطرات توسعه بی‌ضابطه و ناپایدار دامداری است که هماهنگی و مشارکت همه جانبه دستگاه‌های متولی و تعیین ساز و کارهای لازم به منظور حذف و یا کاهش این دست مخاطرات را می‌طلبد.

دبیری تاکید کرد: افزایش تولید و توسعه عملکرد اجتماعی – اقتصادی در حوزه دامپروری دام‌های بومی به‌ویژه بز اهلی اگر در چارچوب برنامه مدیریتی کلان برای نگهداری، تغذیه و بهداشت حیوان مذکور و با در نظر گرفتن راهکارهایی نظیر تبدیل دامپروری سنتی به دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی، ممیزی اصولی مراتع در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و پیشگیری و کنترل به موقع بیماری‌های واگیر دامی توسط دستگاه‌های متولی صورت گیرد، می‌تواند منجر به حفاظت از حیات وحش و جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رسیدن به یک تفکر واحد در خصوص پیشگیری و کنترل مخاطرات ناشی از ورود بی‌ضابطه دام به مناطق و زیستگاه‌های حیات وحش و کاهش تهدید ذخایر ژنتیکی، همچنین راهکاری مناسب در رابطه با کاهش جمعیت دام در مراتع و افزایش تولیدات دامی به‌صورت همزمان، می‌تواند مسیری سبز به سوی صنعتی کردن دامپروری در کشور بگشاید.

پایان پیام

کد خبر : 25572 ساعت خبر : 10:36 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25572
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات