نامه خداحافظی علی‌محمد ساکی از شهرداری خرم‌آباد

نامه خداحافظی علی‌محمد ساکی از شهرداری خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی،‌ سیدفرید قاسمی در کتاب «سرگذشت خرم‌آباد» نامه خداحافظی علی‌محمد ساکی از شهرداری خرم‌آباد را آورده و نوشته است: علی‌محمد ساکی نیز کارنامه روزگار شهرداری خودرا در کتابچه‌ای آورده است: نام این کتابچه «هفت سال خدمت در شهر خرم آباد است» و چنین شروع می‌شود:

«غلام همت آن رند عافیت سوزم که در گداصفتی کیمیاگری داند(؛) همشهریان عزیز، اینک که پس از شش سال و هفت ماه از افتخار خدمت‌گزاری شما محروم گردیده‌ام واجب می‌دانم مراتب سپاس و حق‌شناسی قلبی خود را از مساعدت‌ها و گذشت‌های بی‌دریغ مردم شریف (…) خرم‌آباد تقدیم دارم. راه دراز و پرفراز و نشیب شهرسازی در همه شهرهای کوهستانی به ویژه دره‌ای چنین کم‌عرض و محصور و استثنایی به‌گونه‌ای است که برخورد عقاید و آرا را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. بازی زیبای طبیعت با طراحی شگفت‌انگیز ارتفاعات و چشمه‌سارهای مختلف درون دره همراه با شرایط مناسب اقلیم وظیفه‌ای دشوار را در برابر هر فرد متعهد و مسئولی قرار می‌دهد زیرا بر چنین طبیعت فریبایی کار مشاطه‌گری آسان نیست و ایجاد هر نوع ناهماهنگی و زشتی گناهی محسوب می‌گردد. در چنین کیفیتی طرح‌هایی چون تخریب منازل و تعریض کوچه‌ها و خیابان‌ها و تفکیک اراضی و پافشاری در اعمال حاکمیت شهرداری برآشفتگی‌هایی را سبب می‌شود و جوانه‌های کینه و خشم در دل‌هایی می‌نشاند. اینجانب لرستانی و هم‌زبان و هم‌دل و هم‌نژاد با اکثریت عامه و در برابر مواهبی که از آنها بهره‌مند گشته‌ام مسئولیت و رسالت دیگری را احساس می‌کردم و منطقی است که به واسطه طول خدمت در شهرداری و اجرای طرح‌های گوناگون و اصرار در انجام ضروریات شهری موجبات آزردگی گروه بیشتری را فراهم کرده باشم (…) اعداد و ارقام از گویاترین الفاظ و تبلیغات پربانگ‌تر و اثربخش‌ترند و به آسانی می‌توان بررسی و از ارزیابی‌های عاطفی و شتابزده احتراز کرد.

آنچه که این خدمت‌گزار و شهرداری خرم‌آباد را هدف تیرهای ملامت عیب‌جویان قرار می‌داد صرف‌نظر از عقده‌های خاص و اغراض‌ فردی و سودجویی و کوته‌بینی اقلیتی ورشکسته اخلاقی که حسابی جدا از مردم عزیز و شریف شهر دارند مربوط به شرایط اقتصادی کشور و رشد سریع شهر با جهشی که در دو دهه آماری جمعیتش را از ۳۷ هزار نفر به قریب ۱۰۰ و ده هزار نفر رسانیده است. هجوم مهاجران و میهمانان ناخوانده روستاهای اطراف که با زندگی شهری بیگانه‌اند و سیستم آلونک‌سازی که ارمغان چنین تهاجمی است دشواری‌هایی را نمایان ساخته است. عکس‌العمل شهرداری و شتابی که برای جلوگیری از زشتی چهره در حال تکوین شهر صورت می‌گرفت باتوجه به فرهنگ عمومی مهاجران روستاها برخوردهایی را سبب شد. عدم رضایت ناشی از مقاومت شهرداری در مسائل تفکیک بی‌رویه زمین و حفظ فضای سبز و اصول شهرسازی موجبات گله‌مندی‌هایی را فراهم کرد. سرانجام معدودی که مترصد فرصت بودند به حربه افترا متوسل گردیدند و برای برانگیختن برادران روستایی زمانی از مزایا و حقوق گزاف شهرداری سخن گفتند و گاهی اعمال حاکمیت شهرداری را در رعایت شهرسازی به خاطر منافع این و آن توصیف کردند. ولی اینجانب از سال ۱۳۵۰ بعد از کرایه منزل با احتساب پاداش و عید‌ی‌های دریافتی ۴۷۷۲۹۲۴ ریال دریافت داشته‌ام و متوسط ماهانه دریافتی به طور کلی بالغ بر ۶۱۱۹۱ ریال می‌گرد. در اوج اقدامات عمرانی بنا به اعتقاد و ایمان راسخم در ایجاد فضای سبز و ضرورت آن برای شهرهایی که به تدریج صنعتی می‌شوند تبلیغات بی‌پایه صورت دیگر گرفت و با اغتنام از فرصت شهردار خرم‌آباد را ثروتمندی رویایی معرفی کردند که اموال شهرداری را تصاحب و مالکیت خانه‌هایی چون کوچه‌های خیالی آسمان در نقاط تخیلی دارد. خوشبختانه گذشت چند ماه چراغ دروغ را بی‌فروغ ساخت و باز هم الطاف عمومی همشهریان متوجه این خدمت‌گزار گشت و خانه‌های خیالی چون آرزوهای بی‌پایه مغرضان در هم فروریخت. اینک که زادگاه مالوفم را با سرافرازی ترک می‌گویم آرزو دارم همه زندگی معلمی ساده‌ام آگاه باشند. امید آن که افسانه‌سازان فرصت‌طلب و کم‌مایه‌ای که سعادت خود را بدبختی و بازی با حیثت دیگران می‌بینند زمانی نیز وجدان خویش را به داوری برگزینند و برای بیگناهی دیگر از این حربه‌ها بهره نگیرند.»

علی‌محمد ساکی آن گاه «ریزدارایی منقول و غیرمنقول» خود و خانواده‌اش را به تفکیک آورده است، سپس خاطرنشان می‌کند:

«همشهریان عزیزم… متاسفانه من از نظر مالی بضاعتی نداشتم که صرف پیشرفت و تعالی شهر محبوبم کنم و میسرم نشد که از سرمایه شخصی منشا کارهایی نیک‌فرجام شوم. اما مطالعات مختصر و نیروی جوانی را بر سر این آرزو گذاشتم. اگر روزی بمیرم (که چون دیگر فرزندان آدم خواهم مرد) برای من و فرزندانم این افتخار بسنده است که دیناری مدیون افراد و بیت‌المال نبوده‌ام. در پایان این دوران خدمت‌گزاری در کسوت فرهنگی و مدیریت شهرداری بی‌هراس از آن که روزی کسی بتواند شرافت‌مندانه مدعی شود قدمی به نفع خود و خانواده‌‌ام برداشته‌ام خداوند را از همه نعمت‌‌هایی که عطا فرموده است سپاس‌گزارم و از درگاه احدیتش استعانت می‌جویم. در این باقی باقی‌مانده زندگی از انحراف و خلاف و دروغ و ریا و خیانت برحذر بمانم و چنانچه توانسته‌ام دعای خیر همگان را ذخیره سازم لااقل واپسین ذکر خیر همشریان موجب رحمت و مغرفتم گردد.»

این نوشتار تاریخ یک بهمن ۱۳۵۶ را دارد. پس از آن ساکی «نمودار بودجه»، «نمودار احداث تعریض خیابان‌ها و کوچه‌ها»، «فهرست اماکن رفاهی شهرداری»، «پارک‌های شهر خرم‌آباد» و «فهرست مستغلات شهرداری در شهر خرم‌آباد» را آورده است.

نامه خداحافظی علی‌محمد ساکی از شهرداری خرم‌آباد

پایان پیام

 

کد خبر : 24886 ساعت خبر : 9:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24886
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات