نشست علمی ناگفته‌های غار کلماکره برگزار می‌شود

نشست علمی ناگفته‌های غار کلماکره برگزار می‌شود

نشست علمی «ناگفته‌های کلماکره – غار اسرارآمیز لرستان» را با حضور اندیشمندان و مورخین برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به‌منظور معرفی برخی جوانب غار اعجاب‌انگیز کَلماکَره، گروه تاریخ خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری چندین نهاد از جمله انجمن لرستانی‌های مقیم تهران و سخنرانی افراد زیر برگزار می‌نماید.

حسین غضنفری (مدیر اسبق میراث فرهنگی استان لرستان)

خسرو پوربخشنده ( بررسی، شناسایی و کاوش غار کلماکره)

حسین بیرانوندی ( جغرافیای تاریخی غار کلماکره)

منصوره نظارتی‌زاده (تعیین اصالت اشیاء منسوب به غار کلماکره بر پایه مطالعات ارگومتریک)

مهرداد ملک‌زاده (گنجینه کلماکره، چیستی و کجاستی؟)

زمان برگزاری ۱۷ شهریور  ۱۳۹۵ در ساعت ۱۷ به نشانی تهران خیابان استادنجات‌اللهی، نبش ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی، تالار فردوسی است.

غار کلماکره در بخش پلدختر استان لرستان، غار استالکتیک بسیار پر پیچ و خمی است و با دهلیزها و با مغاک‌های بزرگ و کوچک تودرتو، که در ارتفاع ۵۵۰ متری کوهستان صعب‌العبور افتاده است. دهانه‌ی غار در زاویه‌ای جای گرفته که جز از فاصله نزدیک دیده نمی‌شود. پیش‌آمدگی خمیده سقف مدخل کلماکره، که سایبانی است صخره‌ای با لبه‌های خمیده، سبب گشته ورودی غار نه از دشت دیده شود، نه از کوهستان روبرو و بلندی‌های مشرف بر آن.

نشست علمی ناگفته‌های غار کلماکره برگزار می‌شود

این غار در سال ۱۳۶۸ توسط یک شکارچی محلی به صورت اتفاقی در تعقیب شکار کشف شده است. در آن سال‌ها این غار مورد هجوم و تخریب روستاییان و چپاول گران آثار باستانی قرار گرفت و صدها اثر باستانی آن را به تاراج بردند. پس از آن با تلاش‌های بسیار، بخشی از گنجینه غارت شده گردآوری و یا از خارج به کشور بازمی‌گردد و اکنون در مالکیت موزه‌های خرم‌آباد و موزه‌ی ملی ایران می‌باشد.

غار مذکور با جای‌دادن اشیاء و ظروفی شاهانه و کم‌نظیر در خود از لحاظ باستان‌شناختی دارای اهمییت زیادی است. با خوانش کتیبه‌های بر روی برخی از ظروف٬ پرده از یک رویداد جذاب تاریخی در کشف دودمانی ناشناخته از پادشاهی عیلامی برداشته شد. برخی از کارشناسان فرضیه‌ی محرابه‌بودن غار و کارکرد مذهبی آن را مطرح کرده‌اند.

علیرغم تحقیقات انجام شده، کتب، مقالات و فیلم‌های منتشرشده هنوز ناگفته‌هایی در مورد رازهای این غار و تاریخی که حکایت می‌کند باقی مانده است که نیاز به تحقیقات و گفت‌وگوهای بیشتری دارد.

انجمن لرستانی‌های مقیم تهران از علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران و لرستان، همچنین از هم استانی‌های عزیز دعوت می‌نماید در این نشست علمی شرکت نمایند.

 پایان پیام

کد خبر : 24303 ساعت خبر : 7:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24303
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات