نوای صلح جهانی در ایوان عطار مجموعه سعدآباد

نوای صلح جهانی در ایوان عطار مجموعه سعدآباد

کنسرت صلح و دوستی با صدای استاد موسیقی سنتی ایران “شهرام ناظری “و با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران،۱۳ شهریور در ایوان عطار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شامگاه دیشب کنسرت صلح و دوستی جهانی با حضور طالبیان معاونت میراث فرهنگی، کارگر مدیرکل موزه‌ها، بیوک موسوی مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد، استرکیش لاروش نماینده یونسکو در ایران، و برخی دیگر از رؤسای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بیش از ده تن از سفرای کشورهای خارجی و قشر کثیری از هنر دوستان که در زمینه صلح فعالیت می‌نمایند و با حضور ویژه اسطوره موسیقی ایران استاد شهرام ناظری که دو قطعه از آثار ارزشمند ایشان با مضمون صلح و آرامش تهیه و تنظیم شده بود به صورت اجرای زنده به مدعوین تقدیم و مورد استقبال حضار واقع شد.

بنا بر این گزارش، این مراسم که با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و دفتر منطقه‌ای یونسکو با شعار ” ایجاد صلح در اذهان زنان و مردان ” می‌باشد، برگزار شد.

در ابتدای مراسم موسوی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ضمن خوش‌‌مدگویی به مهمانان گفت: یونسکو با مشارکتی جدی همکاری‌های لازم را در این راستا انجام داده و حضور این دفتر با توجه به جایگاه جهانی آن اتفاقی افتخارآمیز برای مجموعه سعدآباد است. این رویداد و اتفاق مبارک جز با مدیریت لاروش نمی‌توانست پیش برود و امیدوارم این روند، رو به رشد باشد و این همکاری بیش از پیش ادامه پیدا کند.

نوای صلح جهانی در ایوان عطار مجموعه سعدآباد

وی افزود: نقش‌آفرینی سعدآباد در کنار یونسکو، در امتداد فرهنگ صلح‌خواهی ایران در اشعار و کلمات بزرگان صلح و بزرگی و تاریخ تمدن طولانی ایران است. امشب این ندای صلح‌خواهی با نغمه داوودی مردی از جنس ایرانی فریاد داده می‌شود و فریاد صلح چه بهتر که از زبان موسیقایی استادی بیرون بیاید که دلش برای ایران و ایرانی می‌تپد.

موسوی با اشاره به جایگاه مهم و ارزشمند استاد شهرام ناظری به عنوان یکی از مفاخر گرانقدر جامعه هنری کشور خصوصاً عرصه موسیقی سنتی تجلیل از ایشان را یکی از افتخارات مجموعه سعدآباد دانست و اظهار داشت، ناظری هنرمندی است که مجموعه آثارش شهرت جهانی داشته و ایشان دین خود را به خوبی نسبت به هنر و موسیقی ایران اسلامی ادا کرده است.

مدیر مجموعه سعدآباد با تشکر ویژه از دکتر سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و مقام عالی سازمان به دلیل حمایت‌های بی دریغ و ارزشمندشان در راستای پشتیبانی از این برنامه‌های فرهنگی، هنری فاخر تقدیر و سپاسگزاری کرد.

در ادامه استر کیش لاروش نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، ضمن خوش‌آمدگویی حضور مدعوین بیان داشت، از طرف یونسکو برای اجرای بی‌نظیر استاد ناظری بسیار خوشحالم و به شما خوشامد می‌گویم. همان‌گونه که می‌دانید یونسکو، هدفش ایجاد صلح و نابودی فقر با فرهنگ و تمدن است. موسیقی ابزار برقراری ارتباط بین انسان‌ها و فرهنگ‌های مخالف است. ما امشب برای حضور استاد ناظری به خود می‌بالیم. استاد ناظری متولد کرمانشاه یکی از به‌نام‌ترین موسیقیدان‌های ایرانی در تاریخ معاصر است.

 لاروش با اشاره نشان شوالیه که از طرف کشور فرانسه به ناظری اهدا شده اضافه کرد: او جوایز مختلفی را دریافت کرد و ما مفتخریم که استاد ناظری دعوتمان را پذیرفتند.

وی ادامه داد: آثار ناظری به شیوه‌های مختلف معرف فرهنگ و موسیقی ایرانی است و مولانا و شاعران ایران را به همگان معرفی کرده است. ایشان جوایز مختلف را دریافت کرد و دولت فرانسه به ایشان نشان افتخار (شوالیه) را اهدا کرد و ما مفتخریم که استاد ناظری دعوت‌مان را پذیرفته است. شهرام ناظری در حال تولید آلبوم جدیدی بر اساس تصاویری از آثار هنری اصفهان و هنر و موسیقی ایرانی و نمایش فرهنگ غنی و تنوع مذهبی در آن شهر است.

لاروش در ادامه  از مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمد‌حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی تشکر ویژه داشت ، و سپس دو قطعه موسیقی اجرا شد و رئیس دفتر منطقه ای یونسکو از شهرام ناظری دعوت کرد تا برای اجرا روی صحنه بیاید.

نوای صلح جهانی در ایوان عطار مجموعه سعدآباد

شهرام ناظری اسطوره موسیقی ایران  با تشویق ممتد مردم روی سن آمد و ضمن خیرمقدم به مهمانان ، گفت: من اهل بزرگداشت گرفتن نیستنم و خیلی با چنین مراسمی مخالفت کردم اما این‌بار از آنجا که با خانم لاروش آشنا شدم و دیدم او یک چهره فرهنگی است که در این حیطه فعالیت مثبتی داشته، به این مراسم آمدم. من هم از مجموعه سعدآباد (به خصوص از سید بیوک موسوی مدیر مجموعه سعدآباد) و همکاران گرامیشان تشکر می‌کنم و امیدوارم در هر صورت برای هنرمندان دیگر هم مراسم قدردانی ترتیب داده شود.

ناظری خاطر نشان کرد، از آنجا که آثار اصفهان با صدای من، به یونسکو متعلق است، احساس کردند باید شبی را به من اختصاص دهند. بنده هم به‌خاطر خدماتی که صورت گرفته، چند بیتی را اجرا خواهم کرد. او با اشاره به این که بعد از این همه سال‌، همه به مشکلات عادت کرده‌ایم، گفت: همه عاشق ایرانیم و همین باعث شده ما هنوز در ایران باشیم. برای من در خارج از ایران، زندگی راحت و بدون تنشی وجود داشت، ولی عشق به ایران نگذاشت تصمیم دیگری بگیرم و در ایران ماندم. و معتقدم که باید برای عشق، تاوان داد.

در ادامه این برنامه ناظری با نواختن ساز سه تار، ابیاتی از اشعار شفیعی کدکنی در مدح منصور حلاج را اجرا کرد که با استقبال حاضران روبه رو شد.

ناظری با همراهی گروه مولوی نیز چندین قطعه موسیقی با اشعاری از مولانا اجرا نمود.

در خاتمه نیز با حضور موسوی مدیر مجموعه سعدآباد و  لاروش با اهدای لوح تقدیر از شهرام ناظری(اسوره آواز ایران) تقدیر شد.

رویا نونهالی، سحر جعفری‌جوزانی، مسعود جعفری‌جوزانی، رضا کریمی و… از جمله حاضران در این مراسم باشکوه بودند.

نوای صلح جهانی در ایوان عطار مجموعه سعدآباد

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 24490 ساعت خبر : 10:40 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24490
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات