وزیر بهداشت و غرب

وزیر بهداشت و غرب

پایگاه خبری گلونی، پویان فراستی:

بنی آدم اعضای یک پیکرند/که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار

این ابیات بخشی از شعری است که سعدی علیه رحمه در قرن هفت سروده است و امروز که ۷۰۰ سال از آن زمان می‌گذرد گاهی اوقات اتفاقاتی رخ می‌دهد که مشخص می‌کند که شاید هنوز ۷۰۰ سال دیگر زمان لازم است تا به تفکر سعدی قرن هفت برسیم.

چند وقتی است که از مرگ لطیفه می‌گذرد؛ دختر افغانی که ساکن ایران بود و در کشور ما بیمار شده بود نیاز به پیوند عضو داشت  اما به‌علت قانونی مبنی بر ” ممنوع‌بودن عمل پیوند برای اتباع غیرمجاز در ایران” درگذشت و همین ماجرا باعث اعتراض مردم در فضای مجازی شد. کاربران فضای خواستار تغییر قانون بودند اما با بالا گرفتن واکنش‌ها وزیر بهداشت در گفت و گویی با خانه ملت تصویب قانون ممنوعیت پیوند عضو برای اتباع بیگانه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در بین کشورهای جهان، کمتر کشوری را می‌شناسم که قانونی برای ممنوعیت پیوند عضو برای اتباع بیگانه نداشته باشند؛ در همه کشورهای اروپایی و آمریکایی و بسیاری از کشورهای منطقه مانند کشورهای عربی به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود تا بخشی از اعضای بدن شهروندان آن به اتباع دیگر کشورها پیوند شود. در گذشته از کشورهایی مانند آذربایجان، روسیه، کویت و همه کشورهای خلیج فارس و حتی به تدریج از پاکستان و هندوستان عده‌ای به ایران آمده تا پیوند عضو شوند و این مساله یک بازار ناسالمی را در کشور ایجاد کرده بود.”

وزیر بهداشت و غرب

اما استدلال‌های آقای وزیر قانع کننده نیست و از چند منظر می‌توان آن‌ها را بررسی کرد:

  1. اخلاق در همه جای دنیا مطلق است و مرز نمی‌شناسد، ارزش مرز کشورها بسیار کمتر از شرافت و ارزش جان یک انسان است. قوانین این چنینی که به ظاهر برای ترویج نظم ساخته شده‌اند ارزش جان انسان را فقط به خاطر محل تولد فرد نادیده می‌گیرد.
  2. جناب وزیر توجه ندارند که قانون بد، در همه جا بد است، این که  کشورهای غربی چنین قانونی دارند عذر کشور ما را برای داشتن چنین قانونی موجه نمی‌کند. در  کشورهای غربی  بانوان حق ورود به استادیوم را دارند، در این کشورها کنسرت‌ها بی دلیل لغو نمی‌شوند  چرا از بین تمامی قوانین غربی باید چنین قانون غیر انسانی را از آنها کپی‌برداری کنیم؟
  3. آقای وزیر در استدلال دیگر وجود این قانون را راهی برای جلوگیری از تشکیل بازار سیاه برای خرید اعضا معرفی می‌کند و می‌گوید که در گذشته عده‌ای از کشورهای همسایه برای پیوند عضو به ایران می‌آمدند و برخی از هم‌وطنان اعضای خود را به آن‌ها می فروخته‌اند اما آقای وزیر توجه ندارند که بازار سیاه خرید و فروش اعضا همچنان داغ است. خرید و فروش کلیه در ایران انقدر رونق دارد که سایت اینترنتی برای جنین معمالاتی راه اندازی کرده‌اند، حداقل شهروندان تهران با این درد آشنا هستند و تبلیغات فروش کلیه را در خیابان ولیعصر دیده‌اند؛ آقای وزیر وقتی کارد فقر به استخوان برسد انسان‌ها خود  و یکدیگر را برای لقمه‌ای نان می‌فروشند، فقر گناهکار است در مقابل فقر بایستید.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 25116 ساعت خبر : 7:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25116
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات