کشف محوطه مربوط به دوران اشکانی در خراسان جنوبی

کشف محوطه مربوط به دوران اشکانی در خراسان جنوبی

کاوش در محوطه کرگه شهرستان نهبندان به کشف آثار معماری مسکونی، تدفینی و سفالینه‌های مربوط به دوره اشکانی منجر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احمد حیدری سرپرست هیئت کاوش با اعلام این مطلب گفت: سازمان میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی، برای تعیین حدود  محوطه کرگه که در شمال روستای چهار فرسخ و در حد فاصل دومسیل بزرگ و قدیمی شمال روستا واقع شده است برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین حریم محوطه را به اجرا در آورد.

 وی افزود: شهرستان نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی قرار دارد و با توجه به وزش بادهای ۱۲۰ روزه، از نظر اقلیم تابع حوزه سیستان است.

حیدری افزود: در عملیات میدانی محوطه کرگه تعداد بیش از ۳۴ گمانه خاکبرداری شد که در ۳ گمانه به آثار معماری مسکونی و تدفینی برخوردیم و از ادامه حفاری در آن‌ها خودداری شد.

وی تصریح کرد: آثار مکشوفه و سفالینه‌های به‌دست آمده نشان می‌دهد که محوطه کرگه متعلق به دوره اشکانی است.

این باستان شناس با اشاره به وسعت زیاد  محوطه کرگه افزود: بر خلاف تصور نخست عرصه این اثر علاوه بر ضلع غربی جاده آسفالته چهار فرسخ-بیرجند، در سمت راست جاده نیز گسترده شده است.

حیدری گفت: در گمانه ۴ در عمق یک و نیم متری  تکه‌هایی از یک کاسه منقوش دوره اشکانی در کنار استخوان‌های یک جسد شناسایی شد.

وی افزود: گمانه شماره ۹ به کشف آثار یک سازه احتمالاً مسکونی با تخته سنگ‌هایی به بزرگی یک متر با جهت غربی و شرقی منجر شد و در گمانه ۲۲ که در محوطه شرقی حفر شد سنگ‌های لحد یک گور پارتی شناسایی شد.

حیدری گفت: به نظر می‌رسد از این محوطه برای سکونت و تدفین استفاده می‌شده است و گورها به شکل تدفین گورخمره ای بوده است.

 وی با اشاره به ویرانی بسیار آثار به علت فرسایش شدید خاک، گفت: در سه گمانه‌ای که به معماری و تدفین برخورد کردیم، آثار متلاشی شده ظروف  تدفینی به خوبی مشهود بود.

کشف محوطه مربوط به دوران اشکانی در خراسان جنوبی

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 24000 ساعت خبر : 9:49 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24000
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات