گاز گلخانه‌ای در ایران ارزان است

مدیر بخش مکانیسم توسعه پاک شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مهر در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: پتانسیل ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار بالاست و از طرفی کاهش انتشارهایی که در ایران انجام می‌دهیم بیشتر در حوزه‌ی انرژی است و ما پتانسیل خیلی خوبی برای کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی داریم.
توحید نودل افزود: به همین دلیل من فکر می‌کنم تعهد ایران در بیست و یکمین اجلاس اعضای سران متعهد به کنوانسیون تغییر آب و هوا (کاپ۲۱) مبنی بر ۴ درصد کاهش انتشار غیرمشروط و ۱۲ درصد به صورت مشروط، یک تعهد محافظه‌کارانه است و پتانسیل ما برای کاهش انتشار در کشور خیلی بیشتر از این عددهاست.
وی با اشاره به این‌که منفعت هر فعالیتی که در زمینه‌ی کاهش انتشار انجام بدهیم، در نهایت به خود ما برمی‌گردد، تصریح کرد: این فعالیت‌ها مزایای گوناگونی از جمله کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ی اداره‌ی مملکت، کاهش آلودگی هوا و… به همراه دارد.
مدیر بخش مکانیسم توسعه پاک شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مهر ادامه داد: اگر به قوانین و مصوبات داخلی خودمان نگاه بکنیم، اهدافی برای کاهش شدت انرژی در کشور قرار داده شده است؛ به عنوان مثال در برنامه‌ی پنجم توسعه حدود ۳۳ درصد برای کاهش شدت انرژی در نظر گرفته شده است؛ بنابراین اگر در مسیر همین هدف‌گذاری‌ها حرکت بکنیم، مطمئنا میزان کاهش انتشار ما بسیار بیشتر از این ۴ درصد و ۱۲ درصد خواهد بود.
وی در خصوص این‌که تا به حال در ایران چه کارهایی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و عمل به تعهدات پیمان پاریس انجام شده است، اذعان داشت: تا جایی که من می‌دانم فعلا برنامه‌ی خاصی که مربوط به تعهدات باشد، وجود ندارد و همان برنامه‌هایی که قبل از این در حوزه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود داشته است، در حال حاضر ادامه دارد.
این پژوهشگر در رابطه با تاثیر برجام بر محیط زیست ایران افزود: وقتی که ما دوره‌ی تحریم را می‌گذراندیم، سایر کشورها به خصوص کشورهای توسعه‌یافته زیاد علاقه‌مند نبودند که در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی و محیط زیست، با ما وارد بحث و مذاکره شوند.
توحید نودل بیان داشت: اگر به آمار مذاکرات دوجانبه در یک سال گذشته نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که تعداد این مذاکرات و گفتگوهای دوجانبه بسیار بیشتر شده است و کشورهای مختلف بسیار علاقه‌مندی نشان می‌دهند که مشخصا در حوزه‌های محیط زیست و تغییر اقلیم با ما همکاری بکنند.
وی در رابطه با همکاری ایران با سایر کشورها در حوزه‌ی محیط زیست ادامه داد: ما می‌توانیم در حوزه‌ی تغییر اقلیم، همکاری خود را با سایر کشورها افزایش دهیم و از آن‌ها در زمینه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کمک‌های فنّی بگیریم.
مدیر بخش مکانیسم توسعه پاک شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مهر عنوان کرد: همچنین در حوزه‌ی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ما می‌توانیم از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم؛ به عنوان مثال در بحث قیمت‌گذاری کربن سیاست‌های موفقی مثل تجارت انتشار یا مالیات کربن در برخی کشورها پیاده‌سازی شده است که ما می‌توانیم از دانش و تجربه‌ی این کشورها استفاده کنیم.
نودل در خصوص مشکلاتی که ایران در زمینه‌ی تغییر اقلیم پیش رو دارد، افزود: یکی از مشکلات اصلی این است که هنوز برخی از مسئولین و تصمیم‌گیران ما حساسیت بحث تغییر اقلیم و لزوم انجام اقدامات لازم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای را درک نکرده‌اند؛ از آن‌ که دیدها در کشور ما کوتاه مدت است، مسئولان ما خیلی علاقه‌مند نیستند به حوزه‌هایی که نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارند، وارد بشوند.
وی خاطر نشان کرد: مشکل دیگر، بحث ارزان بودن انرژی در کشور ماست که تا وقتی که سوبسیدهای انرژی به تدریج حذف نشوند ما این مشکل را خواهیم داشت.

گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

کد خبر : 25612 ساعت خبر : 10:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25612
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات