۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی به ونیز رسید
۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی به ونیز رسید
تماشاگران جشنواره بینالمللی فیلم ونیز اولین بینندگان فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» خواهند بود. این فیلم را سیفالله صمدیان با استفاده از ساعتها فیلمی که در طول دوران طولانی دوستی با کیارستمی در اختیار دارد، ساخته است.
به گزارش پایگاه خبری گلونی سیفالله صمدیان که از حدود یک ماه پیش برای آمادهسازی فیلم–پرترهای از عباس کیارستمی به قول خودش به قرنطینه رفته بود، با پایان کار و ارایه نسخه دیسیپی به جشنواره ونیز راهی ایتالیا شد تا روز چهارشنبه فیلم را در افتتاحیه این جشنواره ۷۳ ساله رونمایی کند.
این نخستین مراسم رسمی در سطح جشنوارههای گروه الف دنیاست که برای عباس کیارستمی برگزار میشود. فیلم با زیرنویس انگلیسی و ایتالیایی به جشنواره ونیز ارائه شده و پوستر آنرا رضا عابدینی با عکسی از سیفالله صمدیان – تنها عکس فیلم – طراحی و اجرا کرده است.
۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی به ونیز رسید
گروه سینمایی هنروتجربه تصمیم گرفته است در روز ۲۱ شهریورماه که روز ملی سینماست، همه سانسهایش را در تهران و شهرستانها به دو فیلم ساخته سیفالله صمدیان درباره عباس کیارستمی اختصاص بدهد. قرار است فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» و «روزی روزگاری در مراکش» – مستند ورکشاپ کیارستمی و مارتین اسکورسیزی – در سانسهایی پشت سرهم اکران شوند.
سیفالله صمدیان پیش از سفر عنوان کرد: «فرصت کمتر از یک ماه برای پذیرفتن پیشنهاد احمد کیارستمی و اصرار آلبرتو باربرا مدیر جشنواره فیلم ونیز برای ساخت فیلمی با این ویژگی نه از نظر حرفهای درست بود و نه من در موقعیتی بودم که از نظر عاطفی و حسی قادر به انجام چنین کاری باشم. اما به هر نحوی بود فکر کردم باید تمام موانع را کنار بگذارم و با جدیت کار را دنبال کنم. با صبوری خانواده و طبیعتا همراهی همکاران آن هم در شرایطی که شماره تازه مجله تصویر در حال چاپ بود، مجبور به ایجاد شرایطی شبیه قرنطینه شدیم و امیدواریم نتیجه حاصل از این فیلم بتواند به من و بینندههای فیلم امکان ورود آهسته و بیسروصدا به دنیایی را بدهد که از تمام سروصداهای آگاهانه، شعاری و گل درشت دور باشد. درست همانند دنیای ساده و مینی مالیستی خود عباس کیارستمی!»
صمدیان اضافه کرد: «مساله بسیار مهم در ساخت این پرتره سینمایی این بود که تمامی ترس ناشی از فشردگی زمانی، خستگیهای ناگزیر ناشی از کار شبانهروزی حتی کجسلیقگیهای احتمالی که میتوانست به نتیجه نهایی فیلم لطمه بزند، خوشبختانه با انرژی و حضور استثنایی کیارستمی در تک تک تصاویر فیلم از بین رفت.»
این هنرمند عکاس و فیلمبردار و فیلمساز ادامه داد: «از اینکه پرترهای ساخته شد که کلیشهها و فرمولهای قدیمی را آگاهانه رعایت نکرد و کنار گذاشت، راضیام. حتما نتیجه برای خود من هم در آینده راهگشا خواهد بود.»
پایان پیام
کد خبر : 24228 ساعت خبر : 9:57 ق.ظ