آینده یزد مبهم و خشک است

آینده یزد مبهم و خشک است

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: بیش از ۴۰ سال است که کار مقابله با بیابان زائی از طریق احیای پوشش گیاهی و ایجاد جنگل‌های طاق در استان یزد دنبال می‌شود.
حسن اکبری افزود: این کار در واقع دو هدف دارد؛ یکی موضوع تثبیت شن و پیشگیری از فرسایش خاک و ایجاد گرد و غبار است؛ و دومین هدف مقابله با بیابان زائی است.
این مسئول خاطر نشان کرد: ظرف پنج شش سال گذشته با توجه به قانون رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری که در سال ۸۸ در مجلس تصویب شد، عملا محیط زیست از گردونه‌ی معادن حذف شد و تعداد قابل توجهی معدن در استان یزد واگذار شد.
وی ادامه داد: این واگذاری‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کند از جمله از جمله با از بین بردن پوشش گیاهی و سنگفرش‌های سطحی خاک در بسیاری از نقاط، زمینه‌ی فرسایش و بیابان‌زائی را ایجاد می‌کند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد تصریح کرد: در این زمینه چون قانون مجلس بود، سازمان محیط زیست در سطح ملی لایحه‌ای را تنظیم کرده است تا جهت نظارت بیشتر در مرحله‌ی استقرار و اکتشاف معادن، مصوبه‌ای را بگیرد که البته هنوز موفق به اخذ این مصوبه نشده است.

آینده یزد مبهم و خشک است

حسن اکبری گفت: امسال از محل اعتبارات سال گذشته ما با همکاری دانشگاه یزد، مطالعه‌ی کانون‌های منشا گرد و غبار و فرسایش را در استان یزد شروع کردیم که نتیجه‌ی این مطالعه می‌تواند جهت اولویت‌بندی نقاطی که باید روی آن‌ها کار کنیم، اطلاعات خوبی به ما بدهد.
این مسئول در خصوص خطر ریزگردها و پدیده‌ی تغییر اقلیم در استان یزد، تصریح کرد: ما تقریبا در ماه ۵ روز ناسالم به لحاظ گرد و غبار داریم که مقدار قابل توجهی از آن به دلیل شرایط طبیعی و اقلیم ماست؛ امّا بخش عمده‌ی آن به فعالیت‌هایی که انجام شده است برمی‌گردد از جمله برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، تغییر کاربری‌های گسترده و ایجاد جاده‌های دسترسی متعدد.
وی افزود: اگر چاره‌ای برای بحث معادن و سفره‌های آب زیرزمینی اندیشیده نشود، در آینده بحران در استان یزد می‌تواند بسیار جدی باشد.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با بیان این‌که منابع آب استان یزد در گذشته خوب مدیریت نشده است، اظهار داشت: دلیل این امر برداشت بی‌رویه مردم نیست بلکه بیشتر مجوزهای اشتباهی است که دستگاه‌های متولی بدون در نظر گرفتن آورد و ظرفیت برداشت مجاز صادر کرده‌اند.
حسن اکبری با اشاره به این‌که در حال حاضر اقداماتی جهت کنترل میزان برداشت آغاز شده است، افزود: من فکر می‌کنم برای این اقدامات خیلی دیر است؛ در استان خشکی مثل یزد، تقویت و احیای سفره‌ها بسیار زمانبر است و با خشکسالی‌هایی که پیش رو داریم، شاید غیرممکن و محال باشد.
این مسئول با تاکید بر این‌که احیای این سفره‌ها بسیار کار دشواری است، گفت: ما فقط می‌توانیم زمان این بحران خشکی و بی‌آبی را مقداری به تاخیر بیندازیم و در حال حاضر آینده‌ی کشاورزی و بخش عمده‌ای از اشتغال استان که در حوزه‌ی کشاورزی است، مبهم است و باید به فکر گزینه‌های جایگزین باشیم.

پایان پیام
گفت‌وگو: سید عماد موسوی

کد خبر : 25675 ساعت خبر : 6:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25675
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات