اسکلت ۷۵۰۰ساله تپه سرسختی رونمایی شد

درسومین روز هفته گردشگری، از اسکلت ۷۵۰۰ ساله  مکشوفه در تپه سرسختی شازند باحضور معاونین استانداری، فرمانداران، اعضای کارگروه گردشگری وجمع کثیری ازخبرنگاران وعلاقه مندان به فرهنگ وتمدن ایران زمین  در حمام (موزه) چهارفصل اراک رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه سرسختی شازند اظهار کرد: در قلعه سرسختی که در روستای سرسختی شازند و در ۵۰ کیلومتری اراک و حاشیه شرقی زاگرس مرکزی واقع شده است لایه‌هایی از دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی مشاهده شده است.
سیدمحمد حسینی بیان کرد: مطالعات باستان‌شناختی این تپه از سال ۸۷ به منظور شناخت از دوره‌های معیشتی و ارتباط مردم ساکن در این تپه با مردم مرکز فلات ایران و زاگرس‌نشینان در دوره پیش از تاریخ شروع شد.
وی خاطرنشان کرد: آثار کشف شده شامل سفالینه‌ها، اسکلت، ابزار سنگی، ابزارهای استخوانی و بقایای معماری از تپه مربوط به عصر مس‌سنگی و عصر مفرغ است.
سیدمحمدحسینی تصریح کرد: عناصر خاک این تپه تاریخی مهم‌ترین دلیل سالم ماندن این اسکلت است و فرمت این اسکلت به صورت چمباتمه‌ایی است که احتمالاً رو به آفتاب دفن شده است وجود آهک و اسید بسیار پایین و بالا بودن درصد نمک این خاک موجب از بین نرفتن اسکلت بعد از ۷۵۰۰ سال شده است.
پایان پیام

کد خبر : 25857 ساعت خبر : 11:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25857
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات