ثبت مار افعی سوسن برای نخستین‌بار در لرستان

ریس اداره محیط الیگودرز گفت: برای نخستین‌بار یک حلقه مار افعی سوسن از تاکستان‌های شمال شرق شهر الیگودرز زنده‌گیری و به اداره منتقل گردید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اصغر بلکی‌وند افزود:  پس از بررسی و تحقیق دقیق‌تر مشخص گردید گونه کشف شده از نوع افعی سوسن می‌باشد. جالب اینکه تاکنون در هیچ کدام از منابع رسمی علمی وجود این گونه در لرستان گزارش نشده بود. تصاویر و سایر مستندات مربوطه جهت ثبت و تصحیح نقشه پراکنش این گونه به اداره کل ارسال گردید. گونه مذکور نیز در منطقه نزدیک به محل زنده گیری رهاسازی گردید.

افعی سوسن

نام علمی: Telescopus tessellatus martini

نام انگلیسی: Soosan Viper

نام فارسی: افعی سوسن

 مشخصات: مردمک چشم عمودی، ‌سر کمی پهن‌تر از فاصله پوزه تا پولک آهیانه، پهنای پولک رسترال بیش از ارتفاع آن و از سمت بالای سر کمی قابل رؤیت، پولکهای بین بینی با یکدیگر برابر یا کمی طول پولک بیش از عرض آن، پولکهای جلوی پیشانی یک برابر و نیم طویل‌تر از پولکهای بین بینی، پولک پیشانی کمی طویل، دارای یک پولک جلو چشمی و متصل به پولک پیشانی، دارای دو یا سه پولک عقب چشمی، پولک گونه‌ای متصل به چشم، لب بالا دارای ۸ یا ۹ پولک عقب چشمی، پولک گونه‌ای متصل به چشم، لب بالا دارای ۸ یا ۹ پولک و لب پائین ۱۰ تا ۱۲ پولک، پولکهای گیجگاهی ۳+۲ یا ۴+۳، پولکهای سطح پشتی ۲۱ ردیف، پولکهای سطح شکمی ۲۰۵ تا ۲۵۹ و سطح زیرین دم ۶۳ تا ۸۰ عدد، پولک مخرجی منفرد.

بدن به رنگ خاکستری متمایل به قهوه‌ای روشن با خالهای قهوه‌ای تیره همراه با خالهای عمودی یک در میان در سطح جانبی، سر به رنگ قهوه‌ای، پولکهای چین روشن و سطح شکمی قهوه‌ای تیره با خالهای ریز سیاه رنگ، حد متوسط خالهای سطح پشتی ۴۳ عدد.

حداکثر طول ۱۰۳ سانتی‌متر، دم ۹ سانتی‌متر.

تغذیه از مارمولک‌ها.

زاد و ولد: تخمگذار.

زیستگاه: مناطق صخره‌ای، بوته زار‌ها، کوهستان‌ها.

انتشار جغرافیایی: ایران و عراق.

پراکندگی: استانهای تهران، مرکزی، اصفهان، خوزستان، کردستان

پایان پیام

کد خبر : 26440 ساعت خبر : 10:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26440
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات