خدمات درویش‌رضا منظمی به موسیقی لرستان

خدمات درویش‌رضا منظمی به موسیقی لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی سیدفرید قاسمی در روز دوم همایش خنیاگران سرزمین مادری درباره استاد منظمی گفت: بارها از همه عزیزان و استادان موسیقی دیارمان، به‌خصوص استاد فرج علیپور ذکر و خیر استاد درویش رضا منظمی را بارها شنیده‌ام و استاد علیپور از سجایای اخلاقی استاد منظمی صحبت کرده‌اند و من بارها شنونده فرمایشات ایشان بوده‌ام.

اولین واژه‌ای که درباره استاد منظمی به ذهن می‌رسد، واژه معلم است.

دیشب بعد از اجرای آقای بابک پیمانی و آقای اشکان مرادی؛ آقای منظمی، آقای مرادی را تشویق کردند. پرسیدم شما شاگرد چه کسی بودی؟ گفتند که دوست عزیزمان استاد احمد مراحمی من نکته‌ای نگفتم به هر دو بزرگوار، ولی در ذهنم آمد که بالاخره استاد مراحمی شاگرد استاد منظمی بوده است.

این آقای مرادی عزیزمان که دارد با آقای استاد منظمی صحبت می‌کند، تقریبا نوه حرفه‌ای استاد منظمی است. واقعیت قضیه این است که استاد منظمی هم نفس زنده‌یادان پرویز یاحقی، حسین یاحقی، نورعلی خان برومند و استاد اصغر بهاری بودند و از بنیانگذاران گروه شیدا سال ۱۳۵۲ و بانی و سرپرست گروه موسیقی درویش بودند.

تدریس در آموزشگاه‌ها دانشگاه‌ها و راهنمایی دانشجویان و حضور در گروه‌های ماندگار موسیقی، همکاری با رادیو و تلویزیون در کارنامه‌شان دیده می‌شود. استاد شکارچی فرمودند درباره نبوغ و ذوق استاد منظمی همان قدر بگویم که در یک مجلسی من کمانچه می‌زدم و استاد منظمی با حس مرحوم زنده‌یاد استاد علیرضا حسینخانی می‌خواندند و اگر کسی آن نوار را بگیرد و بشنود، بعید است که تشخیص بدهد که این صدا، صدای استاد منظمی است یا صدای استاد حسینخانی.

باز هم ایشان نقل می‌کردند در مورد نوازندگی استاد اصغر بهاری که بداهایی استاد منظمی دارند و ضبط شده که کسی تشخیص نمی‌دهد که این صدا، صدای ساز استاد بهاری است یا استاد منظمی.

و در مورد ویولن هم همینطور. باز کسی اگر صدای ویولن و ساز ایشان را بشنود، تردید خواهد کرد که این صدای ساز استاد یاحقی است یا صدای ساز استاد منظمی. ایشان این حس معلمی را با خودشان داشتند و در خانه‌شان هم آموزششان تا آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها ادامه داشت. آقا شهرام و شهریار یادگارهایی هستند که ایشان تربیت کردند و ده‌ها شاگرد دیگری که ایشان داشتند.

خدمات درویش‌رضا منظمی به موسیقی لرستان

ما اگر زندگی استاد منظمی را به دو بخش پیدا و پنهان بخواهیم تقسیم کنیم، بخش پیدایش این آثاری است که در حافظه مردم است و مردم می‌دانند، نوارها و لوح‌هایی که ایشان منتشر کردند، ولی خب بخش عمده زندگی ایشان در آن فعالیت پنهان در شوراها و برای پیشبرد موسیقی بوده است.

حقیقتا این است که ما باید در مورد این بزرگوار عرض کنیم که گاهی ممکن است کسی اسم ایشان را بر زبان نیاورد و بعید می‌دانم ایشان مکدر شود، ولی من خدمتشان عرض می‌کنم که این افراد دو دسته‌اند. یک عده دوستداران شما هستند که این دوستداران‌تان را و این نگفتن را بگذارید به حساب آلزایمر موسمی و فراموشی مقطعی.

ولی خب یک عده‌ای هم هستند که ممکن است به عمد اسم شما را نیاوردند، شما از او هم نباید مکدر بشوی، چون غمی نیست گفت در حقیقت قرب و بُعد مردم دنیا غلط، آشنایی‌ها غلط، ناآشنایی‌ها غلط، دفتر اوراق گیتی را سراسر دیده‌ای؟، خط غلط، املاء غلط، انشاء غلط، معنا غلط.

پایان پیام

کد خبر : 25894 ساعت خبر : 12:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25894
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات