سیدفرید قاسمی بنیان‌گذار ثبت تاریخی موسیقی لرستان به طور علمی است

سیدفرید قاسمی بنیان‌گذار ثبت تاریخی موسیقی لرستان به طور علمی است

به گزارش پایگاه خبری گلونی علی‌اکبر شکارچی در شب نخست همایش خنیاگران سرزمین مادری با تشکر از سیدفرید قاسمی گفت: بسیار سپاسگزارم برای خلق کتاب ارزشمند مجموعه «خرم‌آبادشناخت» که سرگذشت خرم‌آباد است و دانشنامه‌ای هم که در ارتباط با آن نوشته‌اند. اصلا همیشه دغدغه من بود که چرا موسیقی سنتی باید اینقدر افراد تک به تک نامشان و سرگذشتشان بیاید، ولی در موسیقی لرستان و موسیقی اقوام نباشند. ولی خوشبختانه این بنیان را ایشان گذاشته و من ایشان را بنیان‌گذار ثبت تاریخی موسیقی لرستان به طور علمی می‌دانم.

شکارچی با اشاره به نخستین‌های موسیقی لرستان گفت: موسیقی لرستان از تکنوازی عمدتا به گروه‌نوازی آمد. بعد از جنگ جهانی و بعد از این‌که آمریکایی‌ها از ایران می‌روند، یک دستگاه پخش صدای بی‌سیم به دست نوازندگان می‌افتد و اولین موسیقی را به صورت زنده از طریق این بی سیم پخش می‌کنند که بعدا هم این دست ارتش افتاده بوده و این‌ها می‌رفتند در آن‌جا این موسیقی‌ها و ترانه‌های لری را برای مردم پخش می‌کردند و فوق‌العاده به صورت گسترده این مردم لرستان با این موسیقی سرزمین‌شان آشنا می‌شدند.

سیدفرید قاسمی بنیان‌گذار ثبت تاریخی موسیقی لرستان به طور علمی است

به گمان من آن چیزی که به صورت پایدار و پابرجا موسیقی نسل قبل از ۵۷ را به این دوران وصل کرد، همان موسیقی تکنوازی بود، چون موسیقی سنتی ما و موسیقی محلی عمدتا ریشه‌اش به تکنوازی برمی‌گردد. هیچ چیز مثل تکنوازی نمی‌تواند بی واسطه انسان را با انسان مرتبط بر بیان احساس و عاطفه کند. بنابراین این موسیقی‌هایی مثل کمانچه نوازی‌هایی مثل علیرضا حسین‌خانی، همت‌علی سالم، قوچعلی و… واقعا این‌ها بودند که عمدتا موسیقی شان به نسل بعد منتقل شده و الان هم دوستانی که آمدند و به چه زیبایی کمانچه زدند، به لحاظ تکنیکی نظیرش را کم می‌توانید پیدا کنید، هم در زمان گذشته و الان. این‌ها همه شان یک رگه‌هایی از گذشته و الان داشته‌اند. این‌ها هنوز هم به عنوان مرجع دارند کارشان را می‌کنند و خوش به حال ما که انسان‌های نیکی بودند مثل ایزدپناه و کسان دیگر که توانستند این‌ها حفظ کنند و به نسل بعدی، صوت و آوای آن‌ها را به ما برسانند.

پایان پیام

کد خبر : 25740 ساعت خبر : 8:56 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25740
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات