صدای محمدرضا شجریان حق‌الناس است

صدای محمدرضا شجریان حق‌الناس است

به گرارش پایگاه خبری گلونی، جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران شب گذشته (۱۰ مهر ماه) با تجلیل از پیشکسوتان موسیقی و معرفی برگزیدگان دوسالانه‌های آلبوم و کتاب بر‌تر در تالار وحدت برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش، دبیر جشن روی صحنه حاضر شد و در ابتدای سخنانش ضمن خیر مقدم به حضار از کمبود و کاستی‌ها از جمله نبود فضای کافی برای پذیرایی از همه علاقه‌مندان به حضور در جشن پوزش خواست. نوربخش با اشاره به برگزاری انتخابات خانه موسیقی گفت: انتخابات هیات مدیره کانون‌های خانه موسیقی با نظم و ترتیب کامل برگزار شد و همه کانون‌های ده گانه این مجموعه صنفی منتخبان خود را شناختند. همانطور که می‌دانید تمامی موارد مربوط به این انتخابات هم تحت نظارت خاصی برگزار شد که شائبه‌ای بوجود نیاید که خوشبختانه هم این چنین بحث‌هایی مطرح نشد. به هر حال با توجه به این انتخابات، فصل جدیدی از فعالیت‌های خانه موسیقی با منتخبان تازه نفس این مجموعه آغاز شده و من امیدوارم بتوانیم با این فضای جدید بر چالش‌های فائق بیاییم.

اشتغال هنرمندان موسیقی از دغدغه‌های جدی خانه موسیقی است

مدیر عامل خانه موسیقی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از چالش‌های پیش روی خانه موسیقی بحث اشتغال هنرمندانی است که چه در آموزشگاه‌ها و چه در آکادمی‌های موسیقی مشغول فعالیت هستند و لازم است برای این‌ها فکری کرد. ما هم اکنون با خیل عظیمی از جوانان با استعدادی مواجه هستیم که در حوزه اشتغال با مشکل روبرو هستند و این سوال پیش می‌آید کدام عرصه برای این‌ها مهیا است؟ به اعتقاد من برای پاسخ به این سوال باید به رسانه ملی رجوع کرد که هیچ گونه ارتباطی با این موضوع ندارد و می‌توان گفت که حلقه مفقوده ما است و متاسفانه وقتی که این حلقه مفقوده وجود داشته باشد هنرمند با موانع زیادی روبرو می‌شود.

صدای محمدرضا شجریان حق‌الناس است

نوربخش در ادامه به بحث ممانعت حضور بانوان در عرصه اجرا اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از چالش‌هایی که ما هیچ گونه توجیه منطقی برای آن پیدا نکردیم بحث ممانعت حضور بانوان هنرمند نوازنده روی صحنه‌های اجرای موسیقی است. ما بر این باوریم اگر بانوان هنرمند می‌توانند در آکادمی‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی تحصیل کنند پس چطور نمی‌توانند روی صحنه کار کنند و متاسفانه در بعضی از شهر‌ها با حضور آن‌ها روی صحنه و اجرای موسیقی توسط آنان مخالفت می‌شود. واقعا لازم است تا برای این موضوع که رویکرد کاملا قانونی دارد وجهی پیدا شود نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم. این موضوع یکی از خواست‌های جدی ما است که مسئولان باید به دنبال حل آن باشند.

از نظر مردم برگزاری کنسرت در شهر‌های مذهبی مشکلی ندارد

مدیر عامل خانه موسیقی همچنین به بحث ممنوعیت اجرای کنسرت در برخی شهر‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی ما یک قانون داریم، یک نظام داریم و یک حاکمیت داریم پس چرا در بخش‌هایی از جغرافیای این سرزمین کنسرت غیرمجاز است و کسی نمی‌تواند در آنجا برنامه‌ای اجرا کند. وقتی در نظرسنجی برنامه «زاویه» ‌شبکه چهارم سیما بیش از ۹۹ درصد از مردم می‌گویند که اجرای برنامه موسیقی در شهرهای زیارتی مشکلی ندارد، اگر نظر فق‌ها بر این مبنا است که چنین ماجراهایی را باید به عرف واگذار کرد پس باید به این نکته برسیم که افکار عمومی یعنی عرف و وقتی عرف مشکلی برای برگزاری کنسرت ندارد بنابراین برگزاری کنسرت هم مشکلی نخواهد داشت.

موسیقی را ابزار دعوا‌های سیاسی نکنیم

نوربخش در ادامه به مسائلی که برای یک کنسرت در شهر قم بوجود آمده بود اشاره کرد و گفت: اخیرا کنسرتی در شهر قم بسیار قانونمند و با محتوای بسیار خوب، قابل دفاع و با اشتیاق و استقبال مردم قم اجرا شد. در این برنامه از بهترین آثار موسیقایی و شعری استفاده شده بود. آمده‌اند چند حاشیه را مورد دستاویز قرار دادند و مراجع عظام را هم به این قضیه کشاندند. چرا باید باور کنیم که این‌ها دغدغه دین است. موسیقی را ابزار دعواهای سیاسی نکنیم. شما در هر برنامه‌ای که بروید اگر دنبال حاشیه باشید بی‌تردید حاشیه پیدا می‌کنید همانطور که در عزاداری حضرت امام حسین هم حاشیه پیدا می‌شود.

وی افزود: وقتی موسیقی بر اساس مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اجازه روی صحنه رفتن دارند چرا عده‌ای دنبال دستاویزهایی هستند و هر چه به انتخابات سال ۹۶ نزدیک‌تر می‌شویم این دعوا‌ها بیشتر می‌شود. من از این افراد می‌خواهم دستاویز دیگری را برای دعوا‌ها پیدا کنید. این موسیقی مظلوم است و همه برای فشار بر دولت است. از هر سوژه‌ای استفاده می‌کنند. ما دغدغه‌های مراجع را خیلی خوب می‌فهمیم. ما دین مداری و اخلاق مداری و قانون مداری را خوب می‌فهمیم؛ قانونمداری را هم خوب می‌فهمیم؛ موسیقی ما بخصوص موسیقی سنتی – این میراث گرانبهای این سرزمین- هرنجارمند‌ترین و معنوی‌ترین موسیقی است.

نوربخش تاکید کرد: من از مسئولان محترم وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی می‌خواهم که پای این قضیه بایستند چرا که تنها چیزی که باید روی آن پافشاری کنیم قانون است و بس.

صدای محمدرضا شجریان حق‌الناس است

حمیدرضا نوربخش در بخش پایانی سخنانش در جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی گفت: امروز و در اینجا جای رئیس محترم شورای عالی خانه موسیقی، و عزیز دل ملت ایران استاد محمدرضا شجریان خالی است.

 خوشبختانه ایشان چندی قبل به سلامت از آمریکا به ایران بازگشتند و هم اکنون نیز با حمایت مستمر عزیزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت، تلاش می‌شود حال جسمی این هنرمند بهبود پیدا کند. از رسانه‌ها می‌خواهم که به شایعات دامن نزنند. آقای شجریان حالشان خوب است و بنده هر روز پیگیر موضوع هستم.

ایشان برای اینکه به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند نیاز به فیزیوترابی دارند چون در زمانی که تحت درمان بودند مشکلاتی برای ایشان بوجود آمد و با فیزیوتراپی در حال رفع شدن است. باید تا آن زمان همه صبور باشیم و گوش به شایعات ندهیم. از دفتر موسیقی وزارت ارشاد که مجوز آلبوم‌های ایشان را طی ماه‌های گذشته صادر کردند تشکر می‌کنیم که رونمایی بسیار با شکوهی هم در هفته گذشته در این مکان از این آلبوم برگزار شد.

صدای محمدرضا شجریان حق الناس است

نوربخش در ادامه گفت: استاد محمدرضا شجریان حق الناس است و این حق الناس را باید به مردم برگرداند. صدای شجریان مصداق حق الناس است. امیدوارم رسانه ملی ما هم به فکر و اندیشه فرو رود. در ماه رمضان که متاسفانه این صدای آسمانی را از مردم دریغ کردند امیدوارم که به تدریج این مسائل کم شود. این روز‌ها روزهای وحدت است و روزهایی است که ملت ما باید ید واحده باشد و انشالله موسیقی ما هم همینطور باشد و با کمک دولت محترم بتوانیم موانع را حل کنیم.

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 26185 ساعت خبر : 12:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26185
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات