پایان توزیع فله‌ای کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای کاهش و حذف تدریجی مصرف کیسه‌های پلاستیکی، توزیع فله‌ای کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقدام داوطلبانه با هماهنگی اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌ای و مشارکت کلیه دستگاهها انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، جلسه بررسی پیش‌نویس ضوابط محیط زیستی کاهش و حذف تدریجی مصرف کیسه‌های پلاستیکی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

ابتکار در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش و حذف تولید کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف با پایه هیدروکربوری و جایگزینی آنها با محصولات سازگار با محیط زیست، گفت: از مدت‌ها قبل در همکاری با سازمان ملی استاندارد، پروژه‌ای به منظور تعریف شاخص‌ها و استانداردهای این مواد تحت عنوان بارکد یا لیبل سبز آغاز به کار کرده است.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به تأثیر مخرب و سوء استفاده از کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف بر سلامت افراد داشت و اظهار کرد: مذاکره با اصناف مختلف همچون صنف نانوایان برای حذف این ماده مخرب بر سلامت مردم باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ضروری است از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شود تا گزارشی از میزان تولید و عرضه سالانه کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف با پایه هیدروکربوری، در حال حاضر و پس از طی بازه زمانی مشخص شده از اجرای ضوابط مذکور، جهت مقایسه و بررسی میزان موفقیت طرح ارائه دهد.

وی بر لزوم تخصیص مشوق‌هایی برای حذف تولید این محصولات تاکید کرد و افزود: در صورت عدم جایگزینی تولید، محصولات پلاستیکی تولیدی باید صادر شوند.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی و حذف تدریجی آن ها از چرخه تولید و مصرف، گفت: مهم‌ترین و بهترین روش جهانی در این زمینه، آموزش و ارائه راهکارهایی برای عدم استقبال متقضیان از این کیسه‌ها است.
وی با اشاره به همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تحقیق انجام شده در خصوص مصرف کیسه‌های پلاستیکی تحت عنوان “اقدام مشارکتی برای کاهش مصرف بی‌رویه کیسه پلاستیک برای ارتقای سلامت مردم و محیط زیست و نقش فروشگاه‌های بزرگ در تغییر رفتار مردم” از قرار گرفتن این موضوع در دستور کار سیزدهمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماندها و ارائه و تصویب نتایج طرح تحقیقاتی مذکور خبر داد.
متصدی افزود: در همین راستا تشکیل جلساتی با نمایندگان اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر فروشگاه‌های به منظور بررسی راهکارهای موجود در این زمینه در دستور کار قرار گرفت و در نهایت پیش‌نویس “ضوابط محیط زیستی کاهش و حذف تدریجی مصرف کیسه های پلاستیکی” تهیه و تدوین شد.

متصدی ادامه داد: طی دو دهه اخیر، هر ساله کشورهای بیشتری در همه قاره‌ها، اعم از کشورهای توسعه یافته و هم در حال توسعه از طریق ترکیب روش‌های آموزشی، تشویقی و محدودیت‌های قانونی، تلاش‌هایی جهت مدیریت مصرف آن انجام داده‌اند تا جایی که در اکثر کشورهای اروپایی توزیع رایگان کیسه پلاستیک ممنوع است و این در حالی است که تاکنون به دلایل مختلف، اقدام جدی و موثری برای کاهش مصرف بی‌رویه و نامناسب آن در کشور صورت نگرفته است و این در حالی است که کشورهایی چون بنگلادش پیشتر به این موضوع توجه کرده و ممنوعیت استفاده دارند.

وی افزود: لازم به ذکر است که تجارب کشورهای مختلف از قبیل چین، انگلیس و ایرلند نشان می‌دهد تنها با غیر رایگان کردن ارائه کیسه پلاستیک در مدت یک سال، کاهش چشمگیری مصرف کیسه‌های پلاستیکی گزارش شده است.

آغاز طرح منع توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در تمامی فروشگاه‌ها از ابتدای سال ۹۸

این مقام مسئول، تخفیف در فاکتور فروش به میزان ۵ درصد به بالا، عدم توزیع کیسه‌های پلاستیک به‌صورت فله، تعیین تعداد کیسه پلاستیک قابل تحویل به مشتریان، به ازای خرید مقدار کالای مشخص، اخذ بخشی از قیمت کیسه پلاستیکی تحویلی به مشتری، برداشتن تبلیغات فروشگاه‌های زنجیره‌ای از روی کیسه پلاستیک، در راستای حرکت در جهت کاهش و حذف تدریجی مصرف کیسه پلاستیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، استفاده از کانترهایی که توزیع پلاستیک نمی‌کنند اما در ازای آن ۵ درصد تخفیف می‌دهند و سرعت حرکت مشتریان برای خروج از کانترها را بالا می‌برند، جایگذاری ترولی هایی با تقسیم بندی مناسب جهت مشتریانی که خودرو دارند و می‌توانند اجناس خریداری شده را بدون استفاده از کیسه پلاستیک به خودروی شخصی خود منتقل نمایند، منظورنمودن امتیازاتی بر روی کارت عضویت باشگاه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، درصورت عدم دریافت کیسه پلاستیک و در نهایت، در نظر گرفتن جوایزی برای آنها، توزیع جایگزین برای کیسه پلاستیک، از جنس پارچه‌ای با توجه به صرفه اقتصادی و میزان قیمت تمام شده را از جمله راهکارهای پیشنهادی برای حذف کیسه‌های پلاستیکی اعلام کرد که در جلسات متعدد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

پایان پیام

کد خبر : 25855 ساعت خبر : 10:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25855
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات