کتاب ارتباطات و شهرگردی هنری منتشر شد

کتاب «ارتباطات و شهرگردی هنری» مقالاتی در زمینه ارتباطات، گردشگری شهری و هنرگردی به اهتمام دکتر شهرام گیل‌آبادی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این کتاب شامل مقالاتی است که به نخستین همایش بین‌المللی ارتباطات و شهرگردی هنری فرستاده شده است.

حسن ابراهیمی ناقانی، احسان احمدی، علی اسماعیل‌زاده، نصرا… آبادیان، اشکان بیات، سیدرحیم تیموری، مینا رحمانی، مهرداد رحمانی، مونا عطاریانی، علیرضا رازقی، سیدمهران خداپرست، مهدی جمالی‌نژاد، جعفری کریمی، حسن حدادی خراسانی، فاطمه ایمانی، محسن سلیمانی، رویا شریفی، امیررضا شفیعی، مجتبی عبادی فتح، محمد نیک ملکی، فاطمه اصلان‌زاده، مریم قرایی، سیما محمدزاده خانی، ابوذر‌هادی، مریم قربانی، علیرضا مالک، اصغر مولایی، دکتر نسیم مجیدی قهرودی، مریم فروغی و شراره عبدالحسین‌نژاد از جمله کسانی هستند که در این کتاب مقاله‌هایشان به چاپ رسیده است.

دکتر قالیباف در پیامی به نخستین همایش بین‌المللی ارتباطات و شهرگردی هنری آورده است:

تهران به‌عنوان یک کلانشهر، با توشه‌ای سنگین از تلاش‌های مردمانش در دو قرن اخیر و با تبلور هنر و ذوق، هنرمندان این مرز و بوم، به شهری تماشایی تبدیل شده که می‌تواند بر پایه همین داشته‌ها، با دیگر شهرهای هم‌تراز خود قرار بگیرد و گفت‌وگو کند و حرف‌هایی نو از جنس اعتقادات، فرهنگ و چشم‌اندازی روشن از فردایش ارائه کند.

برگزاری همایش بین‌المللی ارتباطات و شهرگردی هنری، فرصتی است مغتنم برای کشف ظرفیت‌های شهر و شهرداری تهران، برای ارائه الگویی مناسب و تازه به سایر کلان‌شهرهای کشور تا از ظرفیت ارتباطی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی خود، برای معرفی تمدن ایرانی – اسلامی، برکات انقلاب اسلامی و ایثارگری‌های ملت شریف ایران و آثار مدیریت جهادی به جهانیان استفاده کنند.

شهرام گیل‌آبادی در مفدمه این کتاب نوشته است:

مانایی و ماندگاری و گسترش نشان یک شهر به عواملی بستگی دارد که هویت و اصالت یک شهر پویا را به معنای ارجاعی در ذهن مخاطبان آن تبدیل کند. گاه علاقه‌مندی به یک مولفه، تصویری از یک پدیده در ذهن تولید می‌کند که آن تصویر حتی ممکن است صادق هم نباشد، اما چیزی که کاملا روشن به نظر می‌رسد، امروزه بازنمودن و تداوم تکثیر یک تصویر در ذهن مخاطبان جزء مدل‌ها و تکنیک‌های ارتباطات راهبردی است. برندسازی یکی از اصلی‌ترین کار ویژه‌های ارائه تصویر به جوامع انسانی است. امروزه شهرها از تمام داشته‌های خود در مدلی هم‌افزا بهره می‌گیرند تا برند یک شهر ساخته شود. برندسازی فضاهای هنری – معمارانه و فعالیت‌های فرهنگی شهری بخشی از خانواده گسترده برندسازی فضا – مکان و تجسم نمادین از تمامی اطلاعات مرتبط با شهر به منظور ایجاد تداعی‌ها و انتظارات در مورد آن است. آنچنان که یکی از اهداف برندسازی شهر یا مکان، کشف یا ایجاد یکتایی است که شهر را بنا بر این برندسازی باید با چگونگی ترکیب با موضوعاتی چون فرهنگ و تاریخ، توسعه اقتصادی – اجتماعی، زیرساخت‌ها و معماری، چشم‌انداز شهری و محیط که می‌تواند با هویت شهری ترکیب و پیوند بخورد دید. همچنین در چهار محور اصلی یعنی، تجربه افراد از شهر، ادراک آن‌ها از ویژگی‌های شهر، اعتقادشان به شهر و ظاهر آن، در ذهن مخاطبان ارزش افزون ایجاد کند.

برندسازی تلاش می‌کند تا به شهر هویتی متمایز ببخشد، به طوری که آن را متمایز از دیگر شهرها سازد. علاوه بر این به توسعه شهرها کمک کرده و اثرات مطلوب آن، در افزایش جریان گردشگران و سرمایه‌گذاران خود را نشان می‌دهد. برندسازی شهری تلاش می‌کند تا دانشی محلی و خلاقیت برای رویکردهایی اثربخش‌تر در برنامه‌ریزی عمومی و توسعه شهری مورد استفاده قرار بگیرد و می‌توان به‌عنوان ضرورت تجدید حیات شهری از آن بهره گرفت.

تهران شهری توانمند از نظر داشته‌های فرهنگی – هنری و گردشگری است. پویایی اجتماعی در تهران یکی از داشته‌های منحصربه‌فرد فضای گرم اجتماعی این شهر است. همایش ارتباطات و شهرگردی هنری پویشی پژوهی برای پدیدارکردن ارزش‌های ساخت یک برند تاریخی، فرهنگی – هنری در شهر تهران بود.

نخستین همایش ارتباطات و شهرگردی هنری در دی‌ماه ۱۳۹۴ در تهران برگزار شد. این همایش با بهره‌گیری از نظرات متخصصان تلاشی برای تولید ادبیات تازه در حوزه برند شهری بود. در این همایش ۲۵۷ چکیده مقاله به دبیرخانه رسید که پس از داوری‌های فنی و محتوایی، ۱۵۸ چکیده پذیرفته و در کتاب چکیده همایش به چاپ رسید.

در غایت ۸۱ مقاله علمی – پژوهشی برای این همایش ارسال شد که پس از گذر از نگاه نافذ داوران ۳۹ مقاله برای ارائه در قالب پنج پنل تخصصی انتخاب شد.

در این مجلد ۲۱ مقاله از مجموعه ارائه‌شده به انتخاب هیئت محترم داوران تقدیم حضور علاقه‌مندان می‌شود.

ستایش از زحمات شورای سیاستگذاری جناب آقایان: دکتر حسن خجسته، دکتر حمید ضیایی‌پرور، دکتر مسعود کوثری، دکتر غلامرضا اسلامی، دکتر حسن زندیه، سرکار خانم دکتر محبوبه کاظمی دولابی و اعضای هیئت علمی و داوری جناب آقایان: دکتر علیرضا هژبری، دکر مهدی منتظر قائم، دکتر یحیی اسلامی، دکتر زاهد شفیعی، دکتر احمد سقلایی، دکتر مصطفی اسدالهی، دکتر جواد نیستاتی، دکتر سیدمحمد منصور طباطبایی، دکتر محمدکاظم حسنوند و دبیر همایش جناب آقای دکتر نورالله مرادی که با درایت پژوهشی، سیاست‌های شورای سیاستگذاری را با تدبیر و دقت به ظهور رساندند و این مجموعه با تلاش ایشان به عینیت رسیده و توجه به آن و موضوعاتی چون ارتباطات و شهرگردی هنری برای برندسازی وجوب ذاتی دارد.

پایان پیام

کد خبر : 26482 ساعت خبر : 12:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26482
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات