کشف ۱۲۲ گور چند هزارساله در تپه گیان نهاوند

به مناسبت روز جهانی گردشگری مراسم دیدار با مرد ۴۵۰۰ ساله نهاوندی در موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند به همت بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس، اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند و شهرداری نهاوند برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، مسئول بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس گفت: شهرستان نهاوند یکی از مناطق خاص برای بررسی دوره‌های پیش از تاریخ در کشور ایران محسوب می‌شود تا آنجا که می‌توان آنرا بهشت باستان‌شناسی نامید. در مناطق مختلف شهرستان از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نواحی آن آثار به جا مانده از تمدن‌های کهن وجود دارد که بررسی نمادها و آثار به دست آمده از آنها بخش مهمی از تاریخ فراموش شده این ناحیه و در نهایت ایران را نشان می‌دهد.
محمدرضا عطایی افزود: در راستای اهداف بنیاد ایران‌شناسی از اولین روزهای تاسیس دفتر منطقه‌ای زاگرس معرفی آثار و تاریخ منطقه در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام تحقیق و پژوهش در این خصوص امروز به اطلاعات جامعی دست یافته‌ایم. لازم بود این اطلاعات در اختیار عموم مردم قرار گیرد که برای تحقق این امر روز جهانی گردشگری اولین برنامه جهت آشنایی مردم با موزه و اشیا موجود در آن انتخاب شد.
وی ادامه داد: اسکلت به دست آمده از حوالی تپه گیان در ۱۹ کیلومتری جنوب غربی نهاوند یکی از جالب‌ترین اشیا موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند است که علاوه بر جاذبه‌های خاص خود برای بازدید عمومی، اطلاعات منحصر به فردی از باورها و آیین‌های مربوط به عصر مفرغ را بازگو می‌کند. اشیا موجود در کنار این اسکلت شامل گلدان‌های سرامیکی، گلدان‌های مفرغی، خنجر، زینت آلات مخصوص دفن بازگوکننده باورهایی است که در منطقه وجود داشته، به خصوص نوع آلیاژ محکم اشیا مفرغی نشان دهنده شیوه ساخت آنهاست که به احتمال زیاد ابتدا ریخته‌گری و بعد چکش‌کاری شده‌اند.
عطایی گفت:  الگوی دفن و اشیای تدفین به کار رفته از باورهای خاصی در آن دوران حکایت دارد که جا دارد پژوهش‌های بیشتری در خصوص آن انجام شود.
مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند یکی از موزه‌های نهاوند است که در آن سعی کرده‌ایم اشیا مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی که از شهرستان به دست آمده را جمع‌آوری و جهت بازدید مردم ساماندهی نماییم.
محسن جانجان افزود: اسکلت موجود در موزه مربوط به عصر مفرغ است که طی آخرین کاوش‌های انجام شده در سال ۱۳۹۱ از حوالی تپه گیان به دست آمده، در این مرحله ۲۷ گمانه‌زنی انجام شده که در نهایت ۱۲۲ گور یافته شد که در کاوش‌های قبلی به آنها اشاره‌ای نشده بود. تحقیقات انجام شده عمر اسکلت را بیش از ۴۵۰۰ سال نشان داده است.
وی ادامه داد: اسکلت متعلق به مردی حدود ۳۵ تا ۴۰ ساله است که دفن آن ترکیبی از موقعیت خم و خوابیده به پشت است و دهان به صورت غیرطبیعی باز نگه داشته شده است.
پژوهشگر بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس ضمن اشاره به اشیا دیگر موزه گفت: از جمله موارد مهم که در اشیا موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند به چشم می‌خورد نمادهای خاصی است که بر بیشتر این اشیا وجود دارد و در دوره‌های مختلف تاریخی حفظ شده که نشان از عدم گسست فرهنگی در منطقه دارد.
پیمان امرایی افزود: در اشیا مربوط به گورهای دوره پیش از تاریخی نقوشی وجود دارد که استفاده از آنها تا حدود ۴۰ سال پیش در سنگ قبرهای منطقه مرسوم بوده، این پیوستگی نمادها در نوع خود بی نظیر بوده و جا دارد به عنوان یک طرح پژوهشی مستقل مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این تصاویر مربوط به اسطوره رام‌کننده حیوانات که نمونه دیگر آن در موزه رضا عباسی تهران نیز وجود دارد، شباهت باورنکردنی با اسطوره گیل‌گمش در بین‌النهرین دارد که این خود دلیل مراوادت فرهنگی بین تمدن موجود در نهاوند با بین‌النهرین در دوران پیش از تاریخ می‌باشد.
امرایی گفت: پیوستگی بین نمادهای به کار رفته در اشیا موزه و سنگ قبرهای گورستان قدیمی نهاوند معروف به قبرآقا سبب شده پژوهشی در خصوص نمادشناسی این تصاویر انجام داده و به منظور آشنایی بیشتر مردم با آنها طی همکاری با شهرداری گورستان به باغ موزه تبدیل شود.
امیر یوسفیان، شهردار نهاوند ضمن شرکت در مراسم و بازدید از اشیا موزه بر لزوم توجه ویژه به تاریخ و فرهنگ تاکید نمود.
شایان کیانی، رئیس شورای اسلامی شهر گیان نیز ضمن بازدید از موزه بر لزوم هویت‌بخشی در خصوص تاریخ و فرهنگ گیان تاکید کرده و قرار شد در آبان‌ماه همایشی ویژه تاریخ تپه گیان در شهرگیان برگزار شود.

پایان پیام

کد خبر : 25985 ساعت خبر : 12:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25985
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات