آیین تکریم علی جنتی و معارفه رضا صالحی امیری برگزار شد

آیین تکریم علی جنتی و معارفه سیدرضا صالحی امیری دیروز با حضورمسوولان کشوری و جمع کثیری از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، آیین تکریم علی جنتی و معارفه سیدرضا صالحی امیری دیروز با حضور، اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری،علی مرادخانی معاون هنری وزیر، علی اکبر صفی پور مدیر عامل بنیاد رودکی، محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، داریوش ارجمند، محمود عزیزی، غلامرضا موسوی، حسین مسافر آستانه، مهدی حجت بنیانگدار سازمان میراث فرهنگی، احمد مسجد جامعی، محمد سریر، شهرداد روحانی،مهتاب کرامتی،پیمان شریعتی، علی معلم،اتابک نادری و مهمانانی از نهاد ریاست جمهوری و برخی دیگر از وزارتخانه‌ها برگزار شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در این مراسم گفت: جنتی مدیر همه جانبه، معتدل و منصف است. او عمرش را در راه پیشرفت کشور انقلاب و نظام صرف کرده و ما از ادامه خدمت ایشان در این وزارتخانه محروم ماندیم و امیدوارم در پست‌های جدید به کار خود ادامه دهند.
جهانگیری عنوان کرد: جنتی در زمان شروع کار با سختی‌ها و ناهمواری‌های زیادی روبرو شد و تلاش کرد اطمینان و آرامش را به فرهنگ وهنر برگرداند و به فرهیختگان اطمینان و آرامش را به ارمغان آورد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: صالحی امیری هم قرار است همین مسیر را ادامه دهد و خوشبختانه ایشان چهره خوش نامی است. نخبگان بخش فرهنگ در دانشگاه و کتابخانه ارتباط خوبی با ایشان داشته‌اند و امیدوارم این تعاملات برای او کارساز باشد.
او افزود: چند ماهی به پایان دولت نمانده و در این شرایط دشوار، روی کار آمدن صالحی امیری نشان دهنده شجاعت، روحیه و علاقه‌اش به این کار است. امیدوارم که با کمک عزیزان در این بخش بتواند کارهای خوبی انجام دهد چراکه حوزه فعالیت فرهنگ گسترده و متنوع است و کاربرانش نخبگان اجتماعی و فرهنگی هستند.
جهانگیری تصریح کرد: فرهنگ و هنر در همه عرصه‌ها وجود دارد و جایی نیست که بی‌نیاز از این امکان باشد. قدرت فرهنگ از سیاست و اقتصاد بیشتر است و انتظارات هم از آن بیشتر است. هرجا مشکلی است می‌گوییم اهل فرهنگ کمک‌مان می‌کنند تا مشکل حل شود و آنچه که به ریشه آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند، بحث فرهنگ است و جلوگیری از مفاسد اقتصادی با فرهنگ اصحاب رسانه و بخش فرهنگی ممکن است.
وی ادامه داد: پیش نیاز توسعه اقتصادی کشور ،توسعه فرهنگی است و هر جا که دست بذاریم میفهمیم که فرهنگ مهمترین بخش آن است این که وزارت فرهنگ قادر است با این حجم از مطالبات و درخواستها پاسخگو باشد، منفی است و مطالبات با ابزار و امکانات سازگار نیست. امروزه سهم ارشاد کمتر از دیگر وزارتخانه هاست.
معاون اول رئیس جمهور در پایان گفت: استقبال زیادی از کالای فرهنگی ما می‌شَود و باید از ظرفیت فرهنگ استفاده شود و در جهت توسعه کشور به کار برده شود.
علی جنتی با اشاره به برگزاری مراسم تودیع اش در تالار وحدت گفت: تشکر می کنم از حضور مسئولان و اصحاب فرهنگ و رسانه و مدیران اجرایی و معاون اول رئیس جمهوری اقای جهانگیری انچه که در این دوران من بر عهده داشتم اول تلاشم برای این بوده که دوستانی را در جایگاه ها قرار دهم که نسبت به کار، آگاهی لازم را داشته باشند و همین طور کارایی لازم را نسبت به مسئولیتی که بر عهده دارند خوشحالم دوستانی که در این مدت با من همکاری داشتند لیاقتشان را اثبات کردند .
او ادامه داد: دوم اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید بوده که حمایت از آزادی اندیشه و ازادی بیان قانونگرایی و توجه خاص به اصحاب فرهنگ و هنر بوده است.
وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما کاری انجام ندادیم فقط سعی کردیم احترام اصحاب فرهنگ و هنر را حفظ کنیم و برای جایگاهشان ارزش قائل شویم.
جنتی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: صیانت از فرهنگ و امید و کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی و تفویض ازادی های عمومی و صیانت از تنوع و تکثر فرهنگی و بهره گیری از ظرفیتهای اطلاعات و ارتباطات و گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی و … سرفصل سیاستهایی بوده که توسط بنده و همکاران دنبال شد. کارهای زیادی انجام دادیم که فرصت بیان نیست و تنهای چالش هایی راکه با آن مواجه بودیم بیان می کند.
او خاطر نشان کرد: اتاق های فکر مختلفی برای تخریب دولت شکل گرفت که ابتدا اتاق فکر بود و بعد تبدیل به اتاق عملیات شد در حوزه کتاب اتاق های فکری وجود داشت و هنوز هم وجود دارد که تمام آنچه را که در کشور منتشر می شود را رصد می کند و می گردند پاراگراف و عکسی را که نمی پسندند را پیدا کنند و به صورت هفتگی و ماهیانه جزوه ای تهیه کنند و در اختیار ائمه جمعه و دیگران قرار دهند. تا نشان دهند فرهنگ کشور به بیراهه کشیده شده است . هر هفته ما یک سوژه داشتیم و در مورد کتاب به قدری با مشکل مواجه می شدیم که اعلام کردند ما ممیزی کتاب را قبول نداریم.درصورتیکه ما با ممیزی کتاب هیچ مشکلی نداشته و در این دوره ۲۱ نفر از شخصیت های حوزه کتاب را به شورای فرهنگ عالی معرفی کردیم تا بر کتابها نظارت کنند. در حالیکه در دوره قبل کتاب بدون نظارت پیش میرفت .
جنتی تصریح کرد: ما با اتاق فکر مقابله با موسیقی و کنسرت مواجه بودیم که با بهره گیری از سایت ها شکل می گرفت. یک بار تک خوانی بانوان را عنوان کردند و بعد جلوی برگزاری برخی از کنسرتها را گرفتند . ما شیوه نامه نوشتیم و تکلیف روشن شد ولی این دفعه به تماشاچی ها ایراد گرفتند و بعد هم یک سری شهرها کاملا مستثنا شد و دست به جلوگیری از برگزاری کنسرتها زدند اول مشهد، بعد قم و بعد هم شیراز .
او همچنین به اخلال در اجراهای تئاتر اشاره کرد و گفت: اتاق های فکر برای تئاترهای نمایشی شکل گرفت که یک عکس را بر می داشتند و از همان برای رسیدن به نیاتشان استفاده می کردند نگاه ما این بود از همه نیروهای فرهنگی و هنری کشور حمایت کنیم و تلاشمان بر این بود زاویه اصحاب فرهنگ و هنر را با نظام کم کنیم.
او در پایان سخنان خود تاکید کرد: کشور را نمی توان با یک سلیقه اداره کرد کشور نیاز به نشاط بیشتر دارد و امیدبخشیدن به اصحاب فرهنگ و هنر تا بتوانند به جامعه امید دهند.عده ای هستند که به تمام سرمایه های کشور چوب حراج می زنند باید سعی کنیم سرمایه های کشور را نگه داریم و به انها امید دهیم. خوشحالم که امروز سکان فرهنگ و ارشاد به دست دکتر صالحی امیری افتاد که با توانی که در این حوزه دارند بتوانند سیاست های دولت تدبیر و امید را اجرا کنند.
در پایان مراسم سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گرد هم آمدیم تا بگوییم حوزه فرهنگ مثل اقیانوسی است که همه تشنگان از ْآن سیراب می‌َشوند. ما به این ودیعه که فرهنگ است و با روح و فضیلت و انسانیت را در برمی‌گیرد سروکار داریم و جامعه بی‌فرهنگ بدون روح است و کنار پوشاک، حمل و نقل و مسکن به فرهنگ نیاز داریم و انسانهای بی‌فرهنگ مثل مرده‌های متحرک هستند.
او ادامه داد: روحانی به عنوان پرچمدار دولت فرهنگی، شعار دیانت و فرهنگ را مطرح کرد و پیام ما این است که قطار در حال حرکت فرهنگ را با سرعت و نشاط بیشتری حرکت خواهیم داد.
صالحی امیری عنوان کرد: تلاشگران عرصه فرهنگ همه خادمان فرهیختگان هستند. ما آمده‌ایم که به شما خدمت کنیم. دولت دستگاه فرهنگی و همه مدیران آن از هیچ شان و منزله‌ای جز حمایت از فرهیختگان قائل نیستند و راه حرکت فرهنگی را با نشاط بیشتر ادامه می‌دهیم و این کشتی امروز به آرامش و ثبات نیازمند است و برای ثبات به شما نیازمندیم چون این کشتی به تنهایی قادر به حرکت در مسیر توسعه نیست.
او گفت: به همه صاحبان فرهنگ دست یاری دراز می‌کنیم تا هم قسم شویم و کشتی را به مقصد برسانیم. مهمترین نیاز جامعه فرهنگی امنیت فرهنگی است و می‌دانم که همه به آن نیاز دارند و فرهیختگان بیشتر هم نیاز دارند چون این امنیت اکسیر حیات است.
صالحی امیری تصریح کرد: ما به دنبال گفتگو هستیم. گفتگو نیاز جامعه ایران است و باعث تبادل فکر خواهد شد و اینگونه با هم اشتراکات بیشتری پیدا می‌کنیم. ما در کتابخانه ملی این مسیر را با گفتگو طی کردیم و دیدیم قلبها به هم نزدیکتر می‌شود. به میزان همه ملت ایران تنوع و تکثر فکری وجود دارد و ما نمیتوانیم خود انگاری داشته باشیم. مقصد ما واحد است اما رویکردهایمان متفاوت است. برای همین است که باید نسبت به هم شناخت داشته باشیم. عرصه فرهنگ عرصه انتخاب است. عرصه باور است. پس باید با امید شروع کنیم و جامعه را نسبت به باورهای درونی فرهنگی مصونیت کنیم.
او در پایان خاطرنشان کرد: مبانی نظری در کار ما گفتگوهای رهبری است و عملکرد نظام باید بر این مبنا باشد. بر این باورم که روح فرهنگ باید دینی باشد و با اقداماتی که جهت تعالی فرهنگی است به سمت توسعه رویم. دفاع از فرهیختگان دفاع از حیثیت ماست.بار دیگر از تلاشهای جنتی تشکر می‌کنم و از رئیس جمهمور که پرچمدار فرهنگ دینی است ممنونم و دعا می‌کنم که غرور از ما دور شود و خدمت سرلوحه کارمان باشد.

پایان پیام

کد خبر : 27806 ساعت خبر : 8:56 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27806
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات