ابتکار: ایران قربانی اثرات تغییر اقلیم است

ابتکار: ایران قربانی اثرات تغییر اقلیم است

معاون رئیس جمهور گفت: ایران در سه سال گذشته گام‌های موثری در زمینه مقابله با تغییر اقلیم و اثرات آن برداشته است.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی، معصومه ابتکار امروز در مراسم روز جهانی مقابله با تغییر اقلیم اظهار داشت: امروزه به طور متوسط شاهد افزایش ۱ و نیم درجه‌ای دما در برخی از مناطق کشور هستیم همچنین در برخی استان‌ها تا ۳ درجه افزایش دما را تجربه کردیم.

وی افزود: کاهش بارندگی یکی دیگر از تاثیرات تغییر اقلیم بر کشور است که لازمه مقابله با آن یک اقدام جدی ملی و همراهی جدی بین‌المللی است که به نظر می‌رسد به اندازه کافی به اثرات تغییر اقلیم توجه نشده است.

ابتکار تاکید کرد: خشک‌شدن تالاب‌ها، رودخانه‌ها، کاهش آب‌های زیرزمینی و توسعه بیابان بطور قطع برخی از تاثیرات تغییر اقلیم است که باید با این پدیده بطور کاملا قاطع و هماهنگ مقابله کنیم چون مسئله آب و آینده ایران است.

ابتکار: ایران قربانی اثرات تغییر اقلیم است

وی اظهار کرد: در این خصوص نمی‌توانیم کوتاهی و تعلل کنیم شاید در گذشته به منابع آب توجه کافی نشده است اما اکنون به مرحله‌ای رسیده که مدیریت روان آب‌ها و منابع زیرزمینی نیازمند تجدیدنظر و بازنگری است.

ابتکار گفت: برای رسیدن به مدیریت صحیح منابع آب و کشاورزی نیازمند دستیابی به فناوری‌های روز دنیا هستیم که دولت یازدهم گام‌های موثری در این زمینه برداشته است اما من تاکید می‌کنم که باید موضوع را جدی‌تر بگیریم و تهدید را کوتاه مدت ببینیم و بدانیم که در آینده مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد.

معاون رئیس جمهور گفت: بخشی از این وضعیت به نحوه مدیریت و بخشی به تاثیرات جهانی برمی گردد که نتیجه آن تاثیر پذیری ایران از یک واقعه جهانی است که باید در این راستا حقوق کشور خود را در نظر بگیریم هر چند که در طی چند سال اخیر تحریم‌ها موجب شد نتوانیم از کمک صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در سه سال گذشته گام‌های موثری در زمینه مقابله با تغییر اقلیم و اثرات آن برداشته است گفت: هر چند عقب ماندگی زیادی وجود دارد اما با اراده دولت و همکاری بین بخشی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا میان اهداف کنوانسیون تغییر اقلیم، توافق پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای یک همگرایی ملی و بین‌المللی ایجاد کنیم.

ابتکار گفت: حدود سه سال گذشته سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و شاخص مصرف در آن ۵۰ درصد دیده شد، سال گذشته نیز مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند که در آن هم الگو برای کاهش مصرف انرژی نیز در آن دیده شده است و جامعه مکلف شد این هدفگذاری را دنبال کند.

معاون رئیس جمهور افزود: در سیاست‌های محیط زیستی ابلاغی رهبری به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم اشاره شده است که نشان می‌دهد جهت گیری خوبی در این زمینه در کشور شکل گرفته است و رئیس جمهوری هم توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع دارد.

ابتکار ادامه داد: در راستای بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برنامه اقتصاد کم کربن تصویب شد که جزو سند پشتیبان برنامه ششم توسعه است، علاوه بر این در‌‌ همان سال اول دولت مشارکت ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را با همکاری دستگاه‌ها آغاز کردیم و بر اساس آن برنامه اقدام ملی تصویب شد.

وی به توافق پاریس اشاره کرد و گفت: در این توافقنامه مقرر شد ایران ۴ درصد بدون شرط و ۸ درصد مشروط به برداشته شدن تحریم‌ها از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود تا سال ۲۰۳۰ بکاهد که این کار نیازمند داشتن فناوری‌های نوین است که اقداماتی در این زمینه در دولت آغاز شده است.

ابتکار تاکید کرد: ایران نقش بسزایی در شکل گیری توافق پاریس داشت و رییس جمهور فرانسه نیز از نقش ایران در این شکل گیری تشکر کرد، از زمانی که این توافق شکل گرفت ایران اقدامات خود را آغاز کرد و اکنون این توافق در دولت ایران تصویب و اکنون در دستور کار صحن مجلس قرار دارد که امیدواریم هرچه زود‌تر تصویب شود.

وی با بیان اینکه اجرای این توافق نامه از چند جهت به نفع ایران خواهد بود گفت: اصلاح الگوی مصرف یکی از پیامدهای مثبت آن است، در حال حاضر با استفاده نادرست از منابع انرژی زیادی را هدر می‌دهیم به عنوان مثال روشن بودن فلر‌ها علاوه بر آلودگی هوا ثروت ملی را هدر می‌دهد.

ابتکار تاکید کرد: بحث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سهم یاران در جامعه جهانی موضوع مهمی است که بر این اساس هفته گذشته مصوبه‌ای در دولت به تصویب رسید که بر اساس آن تمام دستگاه‌های اجرای مکلف شدند تا دو سال آینده ۲۰ درصدبرق مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنند.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود اگر ایران اقدامات خود در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را آغاز نکند تحریم می‌شود را تکذیب می‌کنم چون این تکلیفی است که خودمان برای خودمان تعیین کرده‌ایم و برخی اقدامات اجرایی آن نیز آغاز شده است.

ابتکار تاکید کرد: در راستای تاثیرات تغییر اقلیم اگر بتوانیم جوامع را تاب آور و سازگار با تغییر اقلیم بار بیاوریم بسیار مهم است.

پایان پیام

کد خبر : 27210 ساعت خبر : 12:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27210
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات