از تاریخ توفیق رونمایی می‌شود

از تاریخ توفیق رونمایی می‌شود

پایگاه خبری گلونی برگزار می‌کند: جشن انتشار کتاب «تاریخ توفیق»، سرگذشت طنز در مطبوعات ایران. به قلم سیدمسعود رضوی، فردا ۱۶ آبان از ساعت ۱۷٫۳۰٫ با سخنرانی: سیدمسعود رضوی، سیدعلی میرفتاح. نمایشگاه مطبوعات، سالن گفت‌وگوی شماره یک

به گزارش پایگاه خبری گلونی کتاب «تاریخ توفیق» حاصل ۱۲ سال تحقیق و پژوهش سیدمسعود رضوی است. او در بخشی از دیباچه کتاب نوشته است:

ز حق توفیق خدمت خواستم دل گفت پنهانی

چه توفیقی ازین بهتر که خلقی را بخندانی

این کتاب، کوششی کوچک برای شناختِ تاریخِ مطبوعات و تاریخِ طنز در ایران است. در حقیقت، بخشِ خاصی از این تاریخ پرفراز و نشیب را دنبال کرده و بر موضوعی خاص متمرکز شده؛ که همانا بررسی سرگذشت و سرنوشتِ مجله فکاهیِ «توفیق» است. نشریه‌ای که نام آن در خاطره فردی و جمعی ایرانیان دارای اهمیت و اعتبار ویژه‌ای است. این احترام و اعتبار به واسطه پایداری و جهت‌گیری مردمی و انسانیِ آن، و عمرِ نسبتا طولانی در طی ۵۰ سال، به دست آمده و در ذهن و ضمیر ایرانیان مؤکد شده است.

کتاب حاضر، دربردارنده نکات و تحلیل‌هایی در بابِ این پدیده جالب و مهم در تاریخِ ادب و رسانه در کشور ماست. یادکردِ نشریه‌ای مردمی، صاحب سبک و بسیار موثر در حیطه نقد اجتماعی، ادبِ فکاهی، فرهنگِ عامه و تاریخِ مطبوعاتِ مستقل و منتقدِ ایران‌زمین است. همچنین دربردارنده مطالبِ دیگری مرتبط با تاریخِ فرهنگ و طنز، بیوگرافی‌ها، جستارها و نمونه‌هایی از نثر و نظم فکاهیِ ایران در چند دوره بسیار مهم تاریخی است؛ مطالب و یادکردهایی که اجمالا هنوز در خاطرِ بسیاری از معمران و مردمان صاحب‌نظر باقی است و ما کوشیده‌ایم با دقت و تفصیلی که در بضاعت داشته‌ایم، در تدوین و تبیینی تازه آن را بیان کرده و به نظرِ خوانندگان برسانیم.

توفیق، نشریه‌ای معروف است و بسیاری ظرایف و لطایفِ آن در یادها مانده و شاید هنوز دوره‌ها یا تک شماره‌هایی از آن در خانه مردمانِ باذوق حفظ شده باشد. اغلبِ هم‌وطنان توفیق را می‌شناسند و خاطرات و نقل قول‌های منتسب بدان را در ذ هن دارند. توفیق به یک معنا، نماد و مَثَلِ اعلای فرهنگِ فکاهیِ روزگارِ معاصرِ ما محسوب می‌شود. اگر این تأثیرِ ماندگار هم نبود، باز هم جایگاهِ تاریخیِ این نامه فکاهی و اثرش بر ضمیر و زبان و طنزِ ایرانیان محفوظ بود و به استنادِ‌ تاریخ، به هیچ وجه نمی‌توان این رسانه موثر و معتبر را نادیده گرفت. به همین دلیل، سروکارِ ما با موضوعی جالب و مهم در تاریخ و فرهنگ وطن است؛ موضوعی ساس که متأسفانه هنوز کتابِ مناسب و فرهنگِ وطن است؛ موضوعی حساس که متأسفانه هنوز کتابِ مناسب و پرمایه‌ای در این‌باره منتشر نشده و آنچه در دسترس است، مجموعه مقالاتِ پراکنده و برخی آثارِ حاشیه‌ای در این زمینه است. شاید بهتر می‌بود که رساله یا رساله‌هایی دانشگاهی در رشته رسانه و خبرنگاری – و حتی جامعه‌شناسی و طنز و ادبیات – به این موضوع اختصاص می‌یافت تا با تحلیل محتوای دقیق و بررسیِ ادوارِ مختلفِ توفیق در لحظه‌های مهم تاریخی، امکان شناختِ بهتر و داوریِ منصفانه برای مخاطبانِ ایرانی فراهم آید. اما شوربختانه این نوع رساله‌ها در سنت‌های دانشگاهی ما، که به دبیرستان‌های پراکنده با سطحِ نازلِ علمی بدل شده‌اند، جایی ندارد.

غرض از این مجموعه، ابتدا آشنایی با تاریخ و مشخصات توفیق است و پس از آن ارائه برخی نمونه‌های برگزیده از طنز منحصربه‌فرد و تکرارناشدنی این مجله. به‌جز این، تجلیل و تکریم از نشریه‌ای که همواره به ادب و آدابِ ایرانی وفادار ماند و برای منافع و آرزوها و خواست‌های مردم این سرزمین، متقبلِ زحمت‌ها و متحمل رنج‌ها شد. سال‌ها به انتقاد و افشای کژی‌ها می‌پرداخت و فساد و خودکامگی و زشتی‌های آشکار و نهانِ جامعه را بَرملا می‌ساخت. طی قریب به نیم قرن از حساس‌ترین ادوارِ تاریخِ معاصرِ ایران، توفیق منتشر می‌شد، اما هیچگاه تن به سازش و مصالحه با استبداد و اصحابِ قدرت و ثروت نداد. همواره زبانِ مردم بود و از منافع مردم دفاع می‌کرد، فرهنگِ طنز و نقدِ اجتماعی را جان می‌بخشید و با نمک و چاشنیِ لبخند بدان غنا و تأثیرِ مضاعف می‌داد. در نتیجه، موجب افزایشِ آگاهی و تسامح و سلامتِ اجتماعی و اخلاقیِ مردم می‌شد.

این کتاب را نشر سوفیا، در ۹۴۴ صفحه منتشر کرده است.

پایان پیام

 

کد خبر : 27680 ساعت خبر : 8:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27680
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات