ایران اثری از میراث دیداری – شنیداری جهانی ندارد

وزیر علوم، تخقیقات و فناوری گفت: ایران تاکنون اثری را از میراث دیداری – شنیداری در فهرست جهانی به ثبت نرسانده و مناسب است در دور جدید این کار انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، صبح امروز مراسم روز جهانی میراث دیداری – شنیداری در کتابخانه ملی با حضور مهمانان داخلی و خارجی، برگزار شد. در این مراسم محمد فرهادی اظهار کرد: ۲۷ اکتبر روزی است که در سراسر جهان بنابه درخواست یونسکو، نقش و توان فیلم، تلویزیون و رادیو برای نشر اندیشه‌ها و اطلاعات و در‌‌نهایت برقراری گفت‌و‌گو بین جوامع مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود: میراث دیداری و شنیداری ضمن آنکه شناخت گذشته‌ها را برای ما ممکن می‌کند، ابزاری برای به تصویر کشیدن هویت‌های فرهنگی و تنوع جوامع شکل داده جهان امروز است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: گنجینه‌هایی از میراث دیداری – شنیداری را می‌توان در سراسر دنیا در کتابخانه‌ها، موزه‌ها، فیلمخانه‌ها و بخش‌های صوتی و تصویری سازمان‌ها و نهاد‌های خصوصصی و دولتی یافت. وزیر علوم ادامه داد: این گنجینه‌های با ارزش بخشی از میراث فرهنگی جهان به شمار می‌رود و اسنادی که غیر قابل جلیگزین هستند هویت و تنوع فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند.

فرهادی اضافه کرد: در کشورهای صنعتی طرح و پروژه‌های بزرگی برای بررسی وضعیت نحوه حفاظت و نگهداری میراث دیداری و شنیداری و سپس تخصیص منابع مالی کافی برای حفاظت از آن طراحی و اجرا شده است.

او با بیان اینکه لازم است به ضعیت حفاظت از میراث دیداری و شنیداری در کشورمان نیز توجه کنیم، ادامه داد: این منابع با تهدید زوال روبرو هستند و شرایط حفاظت و نگهداری از میراث شنیداری و دیداری در برحی از مراکز با مشکلات جدی روبرو است علاوه بر ان هر مرکز و نهادی مستقلا در زمینه حفاظت و نگهداری این میراث فعالیت می‌کند و یک طرح ملی تاکنون در این زمینه تعریف نشده است.

فرهادی با تقدیر از تلاش کمیته ملی حافظه جهانی کمیسیون بونسکو در ایران گفت: انتظار است در معرفی میراث مستند کشورمان از طریق ثبت آن در فهرست یونسکو اولا کمیته ملی تلاش‌های خود را بیشتر به ثبت جهانی میراث دیداری و شنداری کشور معطوف کنند.

به گفته وی، تا سال ۲۰۱۶ از مجموع ۳۴۸ اثر که در فهرست جهانی میراث مستند به ثبت رسیده بود که بیش از ۶۰اثر ان متعلق به میراث دیداری شنیداری کشور‌ها بوده که ایران تاکنون در فهرست جهانی اثری ازر میراث دیدرای و شنیداری به ثبت نرسانده است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند مجموعه اسناد دیداری شنیداری حاوی روند پیروزی انقلاب اسلامی و یا دفاع مقدس در جریان جنگ تحمیلی را پیشنهاد کند. دراین چارچوب ثبت آلبوم خانه عکس کاخ گلستان نیز توسط کمیته ملی قابل بررسی است.

فرهادی افزود: از کمیته ملی حافظه جهانی انتظار دارم تا موضوع تاسیس جایزه جهانی فردوسی که به دلیل بازنگری یونسکو در ضوابط تاسیس جوایز به حالت تعلیق در امده بود را مجددا پیگیری کند. این جایزه که قرار بوده به افراد و یا نهادهایی اعطا گردد که در زمینه شناسایی و حفاظت از نسخ خطی تلاش کرده‌اند، هم اکنون با پایان دوره بازنگری یونسکو قابل پیگری و تحقق است.

او یادآور شد: با توجه به عضویت کشورمان در شورای اجرایی یونسکو طرح پیشنهاداتی از سوی کمیته ملی از جمله تعیین یک روز به عنوان روز جهانی نسخ خطی و یا تدوین یک سند بین‌المللی در جهت جلوگیری از انتقال غیر قانونی میراث مستند توسط یونسکو می‌تواند به‌طور جدی توسط دفتر نمایندگی و کمیسیون ملی پیگیری شود. از این رو ضرروی است کمیته ملی پیشنهادات جدید و بدیعی را در چارچوب برنامه حافظه حهانی به یونسکو ارائه دهد.

پایان پیام

کد خبر : 27261 ساعت خبر : 1:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27261
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات