توقف بهره برداری از جنگل های شمال

توقف بهره برداری از جنگل های شمال

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به معاون خود (رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری) خواستار توقف هرچه سریعتر بهره‌برداری از جنگل‌های کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این در حالی است که هیئت وزیران در ابتدای فعالیت دولت یازدهم در طی مصوبه‌ای در تاریخ ۹۲/۱۰/۱۶ بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌های شمال کشور را ممنوع و برداشت چوب از این جنگل ها را صرفا به پایه‌های شکسته، افتاده و بیمار محدود ساخته بود.

همچنین دولت طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها را به مجلس شورای اسلامی ارائه و این طرح در تاریخ ۹۴/۳/۲۴ توسط هیئت رییسه مجلس اعلام وصول شده است. در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ها برای یک دوره تنفس ۱۰ ساله ممنوع خواهد شد.

برخی اساتید و دانش‌آموختگان جنگل منافع اقتصادی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند.

البته علت مخالفت این گروه کاملا مشخص است چراکه اغلب آنان مشاوران، مجریان و پرسنل طرح‌های جنگلداری هستند و در صورت توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال منافع اقتصادی و مالی آنان نیز به خطر خواهد افتاد.

این افراد همواره سازمان جنگل‌ها و رییس این سازمان را تحت فشار قرار می‌دهند تا وی با ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور موافقت نکند. همین مسئله باعث شده بود تا چندی قبل رییس سازمان جنگل‌ها استعفای خود را به وزیر جهاد کشاورزی تسلیم نماید که البته مقام وزارت با استفعای وی مخالفت نموده است.

متاسفانه این افراد که از جامعه دانشگاهی کشور نیز هستند منافع اقتصادی خود و وابستگان خود را به منافع ملی و حفظ سرمایه‌های طبیعی ترجیح داده و همواره به بهره‌برداری اقتصادی از باقیمانده اندک جنگل‌های کم رقم شمال کشور هستند.

همین موضوع وزیر محترم جهاد کشاورزی را بر آن داشته است تا مستقیما وارد عمل شده و به‌صورت جدی توقف بهره‌برداری اقتصادی از جنگل‌های طبیعی کشور را خواستار شود.

پایان پیام

کد خبر : 27582 ساعت خبر : 11:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27582
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات