خودمان را آماده پدیده تغییر اقلیم کنیم

خودمان را آماده پدیده تغییر اقلیم کنیم

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: تغییر اقلیم پدیده‌ای است که دارد حادث می‌شود و ما باید حتما خودمان را در همه‌ی ابعاد برای این تغییرات آماده بکنیم.
حمید ظهرابی در خصوص اقدامات صورت گرفته در استان اصفهان جهت مقابله با پدیده‌ی تغییر اقلیم، اظهار داشت: تدوین برنامه‌ی جامع مدیریت زیست بومی حوزه‎‌ی آبخیز زاینده‌رود از جمله اقداماتی است که دارد انجام می‌شود.
وی افزود: این برنامه با همکاری همه‌ی ذی‌نفعانی که در این مجموعه حضور دارند اعم از خود محیط زیست، سازمان آب منطقه‌ای، شرکت‌های آبفای شهری و روستایی، سازمان جهاد کشاورزی، خود کشاورزان و صنف‌هایی که دارند، سازمان‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی در حال تدوین است.
این مسئول ادامه داد: این برنامه می‌تواند نقشه‌ی راه آینده‌ی ما برای احیا و بهره‌برداری پایدار از منابع آب و خاک حوزه‌ی آبخیز زاینده‌رود باشد.
ظهرابی بیان داشت: یک‌سوم استان اصفهان، اراضی بیابانی است و حدود یک میلیون و صدهزار هکتار از این اراضی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است؛ مناطقی که می‌توانند مستعد ایجاد گرد و غبار در سطح وسیع بشوند. لذا برای مدیریت کردن این مجموعه، ما با اولویت منطقه‌ی مرکزی اصفهان شروع به تهیه‌ی یک برنامه‌ی جامع مقابله با گرد و غبار کردیم.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص این برنامه افزود: وظایف یکایک دستگاه‌ها در این حوزه مشخص شده است و همه در حال اجرای برنامه هستیم؛ یک کارگروه هم به طور مداوم مسئولیت پیگیری و نظارت بر اجرای این برنامه را بر عهده دارد.
حمید ظهرابی تصریح کرد: با توجه به این‌که شهرستان‌های شمالی و شرقی ما هم با پدیده‌ی گرد و غبار و بیابان‌زایی مواجه هستند، لذا آمدیم و با اولویت این شهرستان‌ها، برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه‌ی شهرستانی را شروع کردیم.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کارگروه‌هایی به ریاست فرمانداری‌ها در حال پیگیری و تدوین این برنامه هستند.
این مسئول همچنین گفت: برنامه‌ی جامع مقابله با گردوغبار منطقه‌ی مرکزی اصفهان به تصویب کارگروه مقابله با گردوغبار رسیده و جهت اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

خودمان را آماده پدیده تغییر اقلیم کنیم

ظهرابی با اشاره به جزئیات این برنامه‌ها، ادامه داد: در برنامه‌ی مقابله با گردوغبار، ما منابع ایجاد گردوغبار و ذرات معلق را به بخش‌های مربوط به طبیعت و فعالیت‌های انسانی تقسیم کردیم.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان بیان داشت: مسئولیت احیا و بازسازی قسمتی که مربوط به آلودگی‌های ناشی از بیابان‌ها و اراضی بیابانی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است را اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، شهرداری‌ها و نیروهای نظامی بر عهده دارند.
حمید ظهرابی افزود: در حوزه‌هایی مثل فعالیت‌های تولید آجر، گچ و شن و ماسه که انسان در آن‌ها نقش داشته، برنامه‌هایی تدوین شده است از جمله عدم فعالیت معادن تولید گچ، عدم فعالیت کارخانجات سنتی تولید گچ، متمرکز شدن و ارتقا تکنولوژی کارخانجات تولید آجر و همچنین بهبود روش‌های تولید شن و ماسه.
وی ادامه داد: همچنین کنترل آلودگی و ذرات معلق ناشی از صنایع هم در دستور کار قرار دارد.
این مسئول تصریح کرد: در بخش کشاورزی، کشاورزی حفاظتی، جلوگیری از تبدیل شدن اراضی کشاورزی به کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و تغییر در الگوی کشت پیش‌بینی شده است.
ظهرابی افزود: همچنین در بخش آب، تامین حقابه‌ی تالاب بین‌المللی گاوخونی و جاری ماندن رودخانه‌ی زاینده‌رود در یک برنامه‌ی پنج ساله پیش‌بینی شده است.

پایان پیام
گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 27337 ساعت خبر : 6:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27337
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات