رقابت برای مسافرکشی در خرم‌آباد

رقابت برای مسافرکشی در خرم‌آباد

وضعیت رانندگان درون‌شهری خرم‌آباد، با توجه به هجوم بیش از حد جوانان جویای کار به سوی این شغل، تبدیل به یکی از مشکلات شهر شده است.

برای بررسی بیشتر این مشکل، خبرنگار پایگاه خبری گلونی پای صحبت بابک گودرزی یکی از رانندگان تاکسی در خرم‌آباد نشست، گودرزی در مورد دلایل هجوم جوانان به سمت این شغل گفت: خرم‌آباد شهری غیرصنعتی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و با توجه به حجم بیکاری و رتبه اول بیکاری در کشور که اکثریت قریب به اتفاق جوان‌ها، چه تحصیلکرده و چه بی‌سواد، همگی رو آورده‌اند به سمت تاکسی‌رانی. بیشتر جوانان با ماشین‌هایی در این کار آمده‌اند که مجوز ندارند و شخصی هستند و همین حجم زیاد ماشین‌های شخصی که هیچ کنترلی هم بر آن‌ها نمی‌شود، باعث شده که فشار زیادی از لحاظ معیشتی روی صاحبان تاکسی‌ها بیاید.

گودرزی ادامه داد: تاکسی‌ها در خرم‌آباد دو نوع هستند؛ یک مدل تاکسی‌های زردرنگ که به آن‌ها تاکسی دائم می‌گویند و مدل دیگر هم تاکسی‌های خطی یا ویژه هستند که همان شخصی‌های ساماندهی‌شده‌اند. یکی از مشکلاتی که در شهر خرم‌آباد داریم، این است که نظارتی روی مسافرکشی نمی‌شود و تاکسیرانی کنترلی روی ماشین‌های شخصی ندارد. این‌گونه مسافرکش‌ها چون مجوز و کُدی ندارند، امنیت شهر را نیز به هم می‌ریزند. از دیگر مشکلات این است که چون ما پروانه تاکسیرانی داریم و تمام مراحلی را که یک تاکسی دائم طی می‌کند و ما هم طی می‌کنیم (از نظر گزینش و هزینه‌هایی که تاکسی دائم دارد به‌عنوان عوارض و مالیات پرداخت می‌کند)، اما حق ورود به طرح‌های ویژه را نداریم.

وی افزود: حل نشدن معظل ازدحام مسافربرهای شخصی بین سازمان تاکسیرانی، شورای شهر، شهرداری و راهنمایی‌ورانندگی، همچنین اعتراض رانندگان تاکسی به مدیر تاکسیرانی، همیشه با جمله نبود بودجه برای استخدام بازرس در سطح شهر مواجه می‌شویم.

بابک گودرزی گفت: با توجه به ازدحام شخصی‌های بدون مجوز در مسیرهای پرتردد شهر و ایجاد ایستگاه‌های دلخواه توسط ایشان موجب جریمه‌شدن رانندگان تاکسی می‌شود که برای تخلیه مسافر مجبور به پارک دوبله می‌شوند. سربازان راهنمایی و رانندگی با توجه به بومی‌بودن، کمال همکاری را با مسافربرهای شخصی بدون مجوز می‌کنند، اما در رابطه با تاکسیداران به‌صورت سلیقه‌ای و دلخواه برخورد دارند و گاهی اوقات به‌خاطر مشکلات شخصی و رفتاری با خودروهای تاکسی، بعضا پس از دریافت خلافی توسط راننده مشخص می‌شود که سرباز راهور شماره یک خودرو را چندین بار به افسر مسئولش داده و موجب تحمل هزینه گزافی برای راننده تاکسی که معیشت سختی با توجه به مشکلات ذکر‌شده دارد، می‌شود.

رقابت برای مسافرکشی در خرم‌آباد

این راننده تاکسی در مورد کرایه گفت: کرایه پایین تاکسی هم یکی دیگر از مشکلات تاکسی‌دارهاست. با توجه به تورم و افزایش نرخ سالیانه اقلام مصرفی خودرو، سوخت و بیمه و هزینه‌های روزمره، قاعدتا نرخ کرایه تاکسی هم مانند دیگر شهرها و استان‌های کشور باید افزایش پیدا کند که متاسفانه مرکز استانی با این حجم بالای جمعیتی در این مورد دستخوش سلیقه‌‌نگری مدیران و اعضای شورای شهر می‌شود و هنوز مسیری ۵۰۰ تومان در خرم‌آباد شلوغ و پرترافیک باید دریافت شود که این هم بر معیشت سخت رانندگان تاکسی مزید بر علت است. رفتار دوگانه افسران راهور هم از دیگر مشکلات رانندگان تاکسی است. عده‌ای از آنها طبق قانون از حمل مسافر توسط خودروهای بدون مجوز ممانعت به‌عمل می‌آورند و عده‌ای دیگر سکوت را به اعمال قانون ترجیح می‌دهند و چند ساعتی را به‌صورت خنثی در محل حضور دارند و پس از پایان شیفت کاری به منزل تشریف می‌برند.

گودرزی در پایان گفت: در جوامع متمدن با شهروندانی که کارهای خدماتی مانند نظافت شهر، رانندگی تاکسی و این قبیل مشاغل را دارند با دید احترام می‌نگرند، چون به این دیدگاه رسیده‌اند که من به‌عنوان یک پلیس یا هر شغل دولتی دیگر حقوقم را از مالیات پرداختی شهروندان دریافت می‌کنم و باید با مردم به دیده احترام بنگرم، نه به دید گله و چوپان. اما متاسفانه حداقل در شهر ما اینگونه نیست و برخی مامورین محترم راهنمایی و رانندگی با رانندگان تاکسی برخوردی قهرآمیز و طلبکارانه دارند و مدام در حال پرخاشگری هستند و اگر به این رفتار هم اعتراضی کنیم، از اهرم تهدید به توقیف خودرو و بازداشت راننده بهره می‌برند. طبعا اینگونه رفتارها همچون مستمر است و موجب بروز ناراحتی‌های روانی در بین رانندگان تاکسی می‌گردد و ناخودآگاه و ناگزیر موجب بروز بدرفتاری راننده با مسافر و مردم می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 28191 ساعت خبر : 4:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28191
اشتراک در نظرات
اطلاع از
7 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

ای آقا کو گوش شنوا بجای اینکه به درد مردم رسیدگی کنن مشغول طایفه بازی و ساخت پارک مینیاتوری و بوستان کاسیت شدن که هیچ دردی رو دوا نمیکنه و فقط موجب هدر رفت بودجه این روستای بزرگ (خرم آباد) میشه.

فرهنگ سازی در این زمینه میتونه راهگشا باشه مثلا اگر رسانه ها با همکاری دستگاه های مرتبط در این رابطه اقدامی نمیکنن چرا تاکسی ها شیشه ی عقب خودروی خودشون رو به یک بُرد تبدیل نمیکنن و مثل مینی بوس ها که همه شدن تبلیغات چی فلان بیمارستان ، اقدام فرهنگی کنن ولو با یک خط نوشته و فواید سوار شدن در تاکسی و مشکلات و معضلات سوار شدن در خودرو شخصی رو برای نا آگاهان بیان کنن .

با سلام و عرض احترام
در عجبم از مردم خصوصا خانم ها که حاضر هستن سوار خودروهای شخصی بشن و خطراتش رو به جون میخرن اما از وسایل حمل و نقل عمومی که دارای مجوز و تایید شده هستن استفاده نمیکنن.

سلام.با تشکر از آقای گودرزی که با دلسوزی تمام یکی ازمهمترین مشکلات شهر رو به گوش مسئولین رسوندند امیدوارم مسئولین( تاکسی رانی، استانداری، شهرداری ) نیز در این مورد اقدامی اساسی برای خدمت به مردم در فرهنگ سازی انجام دهند . با تشکر.

شهری که مسئولینش مسئولیت آبگرفتی و مرگ انسانی رو به هم دیگه پاس میدن چه انتظاری ازش دارید؟

آقا سلام و عرض ادب . شما بزرگواران باید یه گزارش تهیه کنید جدا شرم آوره طرز لباس پوشیدن و مدل موهای این مسافرکش ها که اکثرا هم مجرد و حتی سربازی نرفته به نظر میان و از اون بدتر بوق زدن برای مسافر که باعث آلودگی صوتی میشه و مردم رو واقعا عصبی میکنن من خودم توی تاکسی بودم و دیدم شخصی ها با راننده تاکسی مشاجره میکنن بخاطر مسافر و چه الفاظ رکیکی از دهنشون جلوی زن و بچه مردم درمیاد حتی مسافر که بخواد سوار تاکسی بشه از طرف شخصی ها مورد فحاشی و اهانت قرار میگیره.

واقعیت رو گفتن منم پدرم راننده تاکسی خرم آباد هست و زندگیمون با سختی میگذره . علاوه بر شخصی ها ایشون شاید فراموش کردن دو شغله ها و بازنشسته ها رو هم بگن و اینکه باید در خرم آباد که یک مرکز استان عشیره ای و مهاجر پذیره رسانه ها و ارگان های مسئول بیشتر روی فرهنگ سازی استفاده از تاکسی و اتوبوس کار بشه مردم هم در این زمینه آگاهی چندانی ندارن وبیشتر به این بی نظمی دامن زده میشه