عذرخواهی همشهری از دروازه‌بان تیم ملی

روزنامه همشهری از علیرضا بیرانوند برای تیتر «دست در گچ باد»، عذرخواهی کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدرضا نصیری معاون سردبیر همشهری ورزشی در متن عذرخواهی خود آورده است:

تیتر یک دیروز ما خوب نبود. چرا این را می‌گوییم؟ خب تمسخر کردن دیگران کار انسانی و خداپسندانه‌ای نیست. اینکه بیرانوند در شرح عکس‌هایی که در اینستاگرام می‌گذارد گاهی غلط دارد به خودش مربوط است. ما خیلی مرد باشیم جلوی غلط‌های تایپی و غیرتایپی خودمان را بگیریم. چند وقت پیش مگر خود ما «نامه منسوب به افشارزاده» را به‌اشتباه «نامه منصوب به افشارزاده» نزده بودیم؟ بیرانوند آمد از این سوتی عکس بگیرد و بگذارد روی صفحه‌اش؟ مگر همین همکاران خوبمان در روزنامه دیگری که دیروز با تمسخر و از موضع بالا با موضوع مصدومیت و غلط‌های بیرانوند برخورد کرده و تیتر زده بودند: «آقای بانشاد مصدوم شد» و توصیه کرده بودند «حالا که وقت داری کتاب بخون گل من» مگر کم سوتی داده‌اند؟ مگر یادشان رفته روی جلد همین یک روز قبل در روتیتر یکی از تیتر‌ها دو تا غلط نگارشی داشتند وقتی نوشتند «عقاب‌های ناجیش»؟ بیرانوند آمد بپرسد چرا ناجی را به جای منجی به کار برده‌اند و اصلا چرا «ناجی‌اش» را نوشته‌اند «ناجیش»؟ مگر قبلا به‌جای AFC اشتباه تایپی نداشتند و نزدند ACF؟ مگر نزدند «برخواستن» ولی منظورشان «برخاستن» بود؟ بحث این نیست که کدام باسوادتریم. از این اشتباهات پیش می‌آید اما غلط‌های تایپی و نگارشی و دستوری برای ما که شغلمان خبرنگاری و نویسندگی است فاجعه‌بار‌تر از کسی است که حرفه‌اش دروازه‌بانی است.
شما یک چرخ ساده در اینستاگرام بزنید به‌وضوح می‌بینید که بالای نود درصد کپشن‌ها کپی‌پیست است و جملات زیبا از بزرگان و کوچکان را بدون ذکر منبع و نام نویسنده می‌گذارند پای عکس شخصیشان فارغ از آن‌که شرح ربطی به عکس داشته باشد یا نه. میلیون‌ها بار جمله‌هایی نظیر «و اینک منم زنی تنها در آستانه فصلی سرد» یا «من از سفر برگشته‌ام، سفر از من برنمی‌گردد» محتویات شرح عکس‌های شاخ‌های فضای مجازی را تشکیل داده است. تازه، این‌ها خوب است. نصف بیشتر کاربران با وجود اینکه کلاس دوم و سوم ابتدایی را با موفقیت گذرانده‌اند هنوز فرق بین «هـ و کسره» را نمی‌دانند و استتوس می‌کنند «یه روزه خوب با دوستایه گلم»! آن‌وقت شما از یک ورزشکار ملی‌پوش که با سختی بسیاری خودش را به این سطح رسانده و ابایی ندارد از اینکه بگوید در این مدت کارتن‌خوابی هم کرده و رفتگری هم کرده، چه انتظاری دارید؟ همین که حرف دلش را خودش می‌نویسد و مثل خیلی از ستاره‌ها نمی‌دهد جمله‌ها را برایش بنویسند، خودش خیلی است.
البته چه بهتر که بیرانوند در کنار حرفه‌اش بیشتر مطالعه داشته باشد یا دقیق‌تر روی چیزهایی که می‌خواهد بگوید فکر کند، اما این حجم از تمسخر و بدجنسی ما در تیتر‌هایمان دست‌کمی از فحاشی‌ها و شعارهای رکیک روی سکوهای ورزشگاه‌ها یا بی‌ادبی نهادینه شده در کامنتهای زیر پست‌های بچه‌معروف‌ها در فضای مجازی ندارد. ما خودمان مدعی فرهنگ‌سازی هستیم؛ این است فرهنگی که می‌خواهیم برای دیگران بسازیم؟ همه این توضیحات را دادیم چون عذرخواهی ساده، بسیار سخت‌تر از بافتن این همه آسمان و ریسمان به همدیگر است. به‌خاطر تیتر «دست در گچ باد»  عذر می‌خواهیم.

کد خبر : 27311 ساعت خبر : 5:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27311
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات