میخ مرگ بر تابوت دره نی‌گاه و دریاچه گهر

میخ مرگ بر تابوت دره نی‌گاه و دریاچه گهر

فعال محیط زیست گفت: با ورود گردشگران به منطقه زیبا و بکر دره نی‌گاه در شهرستان دورود شاهد از بین رفتن حیات وحش و بجا ماندن انبوه زباله‌های گردشگران در این دره زیبا هستیم و دیگر زیبایی از آن دره بکر باقی نمانده و با این هجمه گردشگران تا چندسال آینده وضعیت از اینی که هست بدتر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از بازتاب گهر، فتانه احمدوند عضو انجمن بلوطبان شهرستان دورود به مناسبت ۱۵ آبان روز تخریب محیط زیست یادداشتی در خصوص آسیب‌ها و خطراتی که منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری را تهدید می‌کند نوشته است که به شرح زیر می‌باشد:

متاسفانه در سال‌های اخیر همه کم و بیش شاهد هستیم که دریاچه گهر مملو از زباله‌های گردشگران گردیده که از زیبایی‌ها و حراست از حیات وحش منطقه کاسته و گویا مسئولین چشم به روی این منطقه بسته‌اند و اهمیتی برای آنان نداشته و صرفا محلی برای تفریح چند ساعته و چند روزه آنان گردیده است.

از سهم حفاظت و برنامه‌ریزی برای دریاچه گهر فقط چند راه بند برای اخذ هزینه ورود و یک پارکینگ و ساماندهی باربران محلی است، یا بهتر بگوییم اصلا حفاظتی در کار نیست که اگر بود جاده‌کشی از سمت الیگودرز صورت نمی‌گرفت(در فصل گردشگری سال ۹۵ آمار ورود کوهنوردان و گردشگران از سمت الیگوردز به دریاچه گهر بالغ بر ۱۵۰۰ نفر بوده است که در آینده بیشتر و بیشتر خواهد شد، حال مسئولین دم از داشتن دریاچه گهر بزنند).

 دره نی‌گاه

ورود بی سروسامان و انبوه تورهای گردشگری و گردشگرانی نه تنها باعث رشد و شکوفایی اقتصاد شهر نگردیده بلکه باعث غصه‌دارشدن دلسوزان طبیعت به جهت از بین رفتن مناطق بکر و زیبا شده و این تنها ارمغانی است که برای شهر دورود به‌جا مانده است.

میخ مرگ بر تابوت دره نی‌گاه و دریاچه گهر

در سالیان متمادی فقط شعار و تبلیغ داشتن این مناظر طبیعی را می‌دهیم که گردشگران بیایند و دیدن کنند اما با چه شرایطی؟ حتی بدون کوچکترین برنامه‌ریزی و هماهنگی از سوی سازمان‌ها؟

با توجه به مشکلات فوق در دریاچه گهر، توجه گردشگران به سمت دره نی‌گاه معطوف گردیده (دره‌ای که در سالیان قبل همیشه بکر بودن و حیات وحش آن زبانزد گردشگران بوده) با ورود گردشگران به منطقه زیبا و بکر دره نی‌گاه نیز شاهد از بین رفتن حیات وحش و انبوه زباله‌های به‌جا مانده از گردشگران در جای جای این دره زیبا هستیم و دیگر زیبایی از آن دره بکر باقی نمانده و با این هجمه گردشگران، تا چندسال آینده وضعیت از این بدتر خواهد شد.

نظر به اینکه سازمان‌های ذیربط هیچگونه تمهیداتی جهت جمع‌آوری و انتقال زباله‌های این منطقه در برنامه‌های زیست محیطی خود ندارند از کلیه گردشگران خواهشمندیم حتما زباله‌های خود را برگردانند و در فرهنگ‌سازی این امر مهم، تلاش و دیگران را به این کار تشویق کنند و در صورت مشاهده رهاسازی زباله‌ها در طبیعت حتما تذکر دهند و ساده از کنار آن نگذرند تا دره نی‌گاه زیبایی و شکوه خود را برای نسل‌های بعد داشته باشد.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 27906 ساعت خبر : 8:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27906
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات