اولین همایش شعر و موسیقی شیون فومنی در رشت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اولین همایش شعر و موسیقی شیون فومنی در هفتادمین زادروز او در رشت برگزار می‌شود.

شیون فومنی یکی از شاعران موفق دو زبانه در حوزه شعر محلی و بومی گیلکی است که با تلاش بسیار زبان گیلکی را که در معرض فراموشی قرار گرفته بود، زنده کرد. وی همچنین با انتشار مجموعه‌های شعر فارسی و ارائه قالبهای معمول و مرسوم شعر فارسی از شاعران تأثیر گذار و توانای شعر معاصر بشمار می‌رود.

شیون فومنی در شعر فارسی در دو شیوه کلاسیک و نو اشعار ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته است. غزل‌های شیون، از برجسته‌ترین غزل‌های معاصر شعر فارسی است که وی را در ردیف ممتازترین شاعر غزل‌سرا در حوزهٔ غزل امروز نئوکلاسیک قرارداده‌ است.

شیون فومنی در ۳ دی ۱۳۲۵ در شهرستان فومن متولد شد.  او در شهریور ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستانهای تهران از دنیا رفت. آرامگاهش در بقعه سلیمان‌داراب رشت و بنا به وصیتش در کنار مقبره میرزاکوچک‌خان جنگلی قرار دارد.

اولین همایش شعر و موسیقی شیون فومنی (میراحمدی فخری نژاد) در هفتادمین زادروز او در رشت روز پنجشنبه دوم دی ماه از ساعت ۱۷ با حضور مسئولین و چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری کشور در سالن اجتماعات مخابرات استان گیلان‌ برگزار می‌شود.

گفتنی است شعرخوانی در دو بخش فارسی و گلیکی، پخش کلیپ، اجرای زنده موسیقی سنتی از دیگر بخش‌های این برنامه است.

همچنین به پاس فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی و هنری از اساتید فرهیخته نادر گلچین و علی اکبرپور تقدیر و تجلیل به عمل خواهد آمد.

لازم به ذکر است نادر گلچین، زاده ۱۳۱۵ در رشت و خواننده آواز سنتی ایرانی است و از جمله خوانندگان صاحب سبک است. گلچین در طول فعالیت‌های هنری خود، متجاوز از ۳۰۰ آواز و آهنگ اجرا کرد و از آثار مهم او می‌توان به تصنیف مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق و آلبوم‌های گریز،نفس باد صبا و زلف بنفشه یاد کرد.

پایان پیام

کد خبر : 29395 ساعت خبر : 2:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29395
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات