باران در راه است، به‌هوش باشید

باران در راه است، به‌هوش باشید

به گزارش پایگاه خبری گلونی حالا که خبر بارندگی در پایان هفته را می‌شنویم، با توجه به حوادثی که در بارندگی ماه گذشته روی داد، به جای خوشحالی و برنامه‌‌ریزی برای لذت‌بردن از این نعمت آسمانی، رعشه به تنمان می‌افتد که نکند باز هم تیتر منفی خبرگزاری‌های کشور شویم.

باران در راه است

از شروع هفته بارها خبر بارندگی پنجشنبه و جمعه را از منابع مختلف شنیده‌ایم. سازمان مدیریت بحران دو روز پرخطر را برای لرستان و به‌ویژه خرم‌آباد پیش‌بینی کرده است. آبگرفتگی خیابان‌ها و سیلابی‌شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها کمترین اتفاقی است که در این دو روز خواهد افتاد.
بنا بر تحلیل سازمان هواشناسی کشور این وضعیت تا پایان فصل بارندگی یعنی بهار سال آینده پایدار خواهد بود. یعنی بارش‌های پراکنده ولی با شدت فراوان. این خبر برای هر شهری می‌تواند نگران‌کننده باشد ولی اوضاع برای خرم‌آباد از اهمیت بالاتری برخوردار است.
خرم‌آباد در گذشته‌ای نه چندان دور شهری بوده است با مسیل‌ها و نهرهای بسیار که در مواقع بارندگی سیل‌آسا، به کمک شهر می‌آمدند و مسیر مناسبی برای عبور روان‌آب‌های ناشی از بارندگی بودند. ولی این نهرها و جو‌ی‌ها در اثر نبود یک برنامه متناسب با نیازها و شرایط دره‌ خرم‌آباد، در طول سالیان تبدیل به محلات و خانه‌های مسکونی شده‌اند.
مسیل‌ها که از بین رفتند، شهرسازی ناهمگون هم مزید بر علت شد تا خرم‌آباد تبدیل به دره‌ای پرخطر شود.

اما با وجود این شرایط، با داشتن یک برنامه‌ریزی و هماهنگی بین ادارات و سازمان‌های مربوط، می‌شود جلوی بروز اتفاقات ناگوار را گرفت. با اطمینان می‌شود گفت این هماهنگی در سیل ۱۷ آبان بین سازمان‌های ذی‌ربط خرم‌آباد وجود نداشت و بعد از حادثه هر کدام از این نهادها مقصر را دیگری می‌دانستند. البته نقش شهرداری خرم‌آباد از همه پررنگ‌تر است. شهرداری عملکرد خوبی در سیل گذشته از خود نشان نداد و هرچند تاکنون به اشتباهات خود معترف نیستند و عملکرد خود را مناسب و مطابق با شرایط می‌داند، ولی در مواردی هم که مقداری از مواضع خود کوتاه می‌آیند، غافلگیری و کمبود امکانات را بهانه می‌کنند.
مورد غافلگیری دیگر بهانه‌ی قدیمی برای کم‌کاری شده است. در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که این بهانه‌ها کارایی ندارد. حالا هر بچه دبستانی یک موبایل هوشمند با به‌روزترین نرم‌افزارهای هواشناسی دارد که تا یک ماه بعد را می‌تواند پیش‌بینی کند. در مورد کمبود امکانات هم همانطور که گفته شد باید بین همه سازمان‌ها از جمله ادارات کلی که با توجه به زمینه فعالیت از تجهیزات کافی برای این شرایط برخوردارند هماهنگی ایجاد کرد. شرکت نفت، اداره کل جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و دیگر سازمان‌ها امکانات خوبی برای مقابله با بلاهای طبیعی دارند.
باید این سازمان‌ها با یک برنامه مناسب و همه‌جانبه، شرایط را به روشی اداره کنند که از این به بعد شنیدن خبر بارندگی برای خرم‌آبادی‌ها همراه با شور و خوشحالی باشد نه ترس و دلهره.

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 28538 ساعت خبر : 5:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28538
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات