ساکی: این روزها همه دنبال این هستند که بشریت را نجات دهند

ساکی: این روزها همه دنبال این هستند که بشریت را نجات دهند

کتاب «از جلو نظام» در تازه‌ترین نشست «عصر داستان کودک و نوجوان» با حضور سعید طلایی نویسنده و شاعر اثر و رضا ساکی نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی شنبه ۲۰ آذرماه در حوزه هنری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در تازه‌ترین نشست تخصصی کودک و نوجوان در حوزه هنری، رضا ساکی نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی با اشاره به اینکه بسیاری از کتاب‌های طنز از دل روزانه‌نویسی و ستون نویسی و حتی وبلاگ‌نویسی بیرون می‌آیند، اظهار کرد: یکی از مشکلات کار کسانی که مطالب روزانه خود را جمع‌آوری و به‌صورت کتاب منتشر می‌کنند این است که از اولی که ستون روزانه را می‌نویسند به این فکر نمی‌کنند که قرار است آثارشان در قالب کتاب هم منتشر شود.

وی ادامه داد: تازه‌ترین اثر مکتوب اسماعیل امینی، برگرفته از یادداشت‌های طنز ایشان در ستونی در روزنامه طنز مترو است. اما تفاوت این اثر این بود که آقای امینی از ابتدا تصمیم داشت این آثار را در قالب کتاب منتشر کند و به همین دلیل هم اثرش ساختارمند و منظم بود. سعید طلایی نیز از ابتدا باید به این می‌اندیشید که قرار است اشعار منتشرشده‌اش در نشریات رشد نوجوان را به کتاب تبدیل کند تا اثرش از انسجام بهتری برخوردار باشد.

این نویسنده با تأکید بر اینکه چاپ کردن یادداشت‌های روزانه در قالب کتاب اشتباه نیست، عنوان کرد: متأسفانه این روزها همه دنبال این هستند که اثری متعالی و فاخر بنویسند و بشریت را نجات دهند. مخاطبان گاهی نیاز دارند از مسائل روزمره برایشان گفته شود. همچنین نویسنده طنز با کار در روزنامه معاش خود را تأمین می‌کند و تنها باید دقت کند که چگونه بنویسد تا بتواند اثرش را به‌صورت کتاب نیز عرضه کند.

ساکی: این روزها همه دنبال این هستند که بشریت را نجات دهند

ساکی همچنین گفت: در مجلات رشد نوجوان با موضوعات سیاسی سروکار نداریم و به همین دلیل به‌سختی می‌توان سوژه‌های طنز برای نوجوانان پیدا کرد. البته در نقد کتاب «از جلو نظام» باید این پرسش طرح شود که این کتاب درباره نوجوان یا برای نوجوان است؟ و باید توجه داشت که مخاطب نوجوان امروز چه خواسته‌هایی دارد. یکی از نیازهای نوجوان سرگرمی است و اگر در فضای نوشت‌افزار ایرانی نمی‌توانیم مخاطب را جذب کنیم، به این دلیل است که وجه سرگرمی را رعایت نکرده‌ایم.

وی با انتقاد از گسترش آثار ترجمه در فضای ادبیات کودک و نوجوان، عنوان کرد: مخاطبان نیز بیشتر به سراغ آثار ترجمه می‌روند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کتاب «از جلو نظام» می‌توانست اثری عالی باشد، به‌شرط اینکه تصویرسازی و گرافیکی برای آن در نظر می‌گرفتند. متأسفانه کتاب فاقد این ویژگی‌هاست و حتی برخی بخش‌های کتاب، سطر بندی‌ها چشم را آزار می‌دهند. نشر سوره مهر آثار باکیفیت بسیاری با تصویرسازی‌ها و نوع چاپ خلاقانه منتشر کرده و از این نشر انتظار بیشتری در چاپ مجموعه کتاب‌های طنز نوجوانش داشتیم.

این نویسنده اظهار داشت: این اثر در فضای طنز موقعیت می‌توانست بهتر باشد. به شلوغ‌کاری‌های نوجوانان و شاگردان شلوغ و خرابکار کمتر در این اثر پرداخته‌شده بود. همچنین بازی‌های زبانی باید بیشتر در این اثر دیده می‌شد، چراکه نوجوانان ازاین‌گونه فضاها استقبال می‌کنند.

سعید طلایی نویسنده کتاب «از جلو نظام» نیز با بیان اینکه اواخر سال ۸۸ به‌صورت جدی وارد عرصه شعر طنز شده است، اظهار کرد: دریکی از جلسات «در حلقه رندان» با آقای قربانی سردبیر مجله رشد جوان صحبت کردم و قرار شد به همراه گروهی از طنزپردازان، سرویس طنز مجلات رشد جوان را راه‌اندازی کنیم و پس‌ازآن نیز همین سرویس را در مجلات رشد نوجوان راه‌اندازی کردیم. سال گذشته نیز امید مهدی نژاد تصمیم گرفت با همکاری حوزه هنری تهران، مجموعه ۱۰ جلدی طنز نوجوان منتشر کند و من نیز با گردآوری و ویرایش مجدد آثار منتشرشده‌ام در رشد نوجوان، ۳ کتاب از این مجموعه ۱۰ جلدی را تألیف کردم.

این شاعر و طنزپرداز همچنین گفت: چند سال قبل یکی از دوستانم از من پرسید الگوی تو کیست و دوست داری در آینده شبیه به کدام طنزپرداز باشی؟ و من هم پاسخ دادم الگویم امید مهدی‌نژاد است. درست است که من و امید مهدی‌نژاد تقریباً هم سن و سال هستیم، اما لزوماً الگوی انسان نباید از او بزرگ‌تر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: هنوز تکلیفم بارده سنی نوجوان مشخص نشده است و درک این تفکیک برایم بسیار سخت است. به‌هرحال کسی که برای نوجوان می‌نویسد کار دشواری در پیش دارد؛ چراکه هم باید ساده ننویسد و هم خیلی سخت ننویسد. برای کشف خواسته‌ها و افکار نوجوانان مدتی به مدرسه راهنمایی رفتم و با آن‌ها هم‌صحبت شدم.

طلایی با تأکید بر اینکه تلاش کرده‌ام برای نوجوان بنویسم، گفت: برخی از اشعاری را که در مجلات رشد نوجوان چاپ‌شده بود با سرچ در فضای مجازی در وبلاگ‌های شخصی دانش آموزان پیدا می‌کردم و می‌دیدم که شعر برایشان جذاب بوده و آن را تایپ کرده و بازنشر داده‌اند. البته با تمام این تفاسیر معتقدم نتوانسته‌ام آن‌طور که باید موفق باشم و به دلیل سختی‌هایی که در کار ادبیات نوجوان وجود دارد، مدتی است دیگر در رشد نوجوان نمی‌نویسم و تنها مطالبم را برای جوانان ارائه می‌دهم.

پایان پیام

کد خبر : 28959 ساعت خبر : 10:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28959
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات