سلاخی در فریدونکنار

سلاخی در فریدونکنار

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: وضعیت تالاب‌های فریدونکنار و نسل‌کشی پرندگان را شنیده بودم اما ندیده بودم و چیزی را تا نبینی دقیقا نمی‌دانی چیست.

غم‌آلود و اندوه‌بار از فریدونکنار برگشته‌ام و نمی‌دانم از کجا شروع کنم و چه بنویسم. عکس‌های زیادی گرفته‌ام که البته هنگام عکاسی درگیر شدم اما ارزشش را داشت تا شاید بتوانم صدای مظلومیت این پرندگان را به گوش شما برسانم. در آنجا چَنگر را به قیمت چهار قطعه ۵۰ هزار تومان می‌فروشند و از بخت بد، مشتری هم زیاد دارند.

قضیه فریدونکنار
قبلا از محیط‌بانان و فعالان محیط‌زیست درباره فریدونکنار شنیده بودم. آنها بارها تاکید کرده بودند که قضیه نسل‌کُشی پرندگان در فریدونکنار بسیار پیچیده است و بخشی از مشکل با فرهنگ‌سازی حل نمی‌شود.

من کاملا دیدم که با فرهنگ‌سازی مشکل فریدونکنار حل نمی‌شود. دست‌کم بخشی از کار در فریدونکنار باید یدی و قهری باشد چون بخشی از شکارچیان غیرمجاز آنجا زبان آدمی‌زاد را نمی‌فهمند و به هیچ صراطی مستقیم نیستند.

قبلا مکرر و از آدم‌های بسیاری از فساد در دستگاه‌های فریدونکنار درباره مسئله پرندگان مهاجر شنیده‌ام. آن چه مشخص است برخی هستند که چشم‌ را بر روی تخلف می‌بندند. با آنها البته نه یدی می‌شود برخورد کرد نه با فرهنگ‌سازی عاقل می‌شوند. با آنها باید قانونی رفتار کرد اما چون از قضا خودشان مجری قانون هستند کار با قانون هم پیش نمی‌رود.

نسل‌کُشی پرندگان و شما مخاطبان
در روزهای گذشته که عکس‌های فریدونکنار را گذاشتم برخی بحث را به فریدونکنار محدود کردند و این طور برداشت کردند که من دارم به مردم این شهر توهین می‌کنم اما حقیقت این است که پرنده‌کشی در این سطح هر جا که باشد محکوم است، چه در فریدونکنار، چه در کیاشهر و یا در چغاخور، گندمان، میانکاله، میقان و… اما وضعیت در فریدونکنار بد و اسف‌بار است و خط مقدم مبارزه با نسل‌کشی پرندگان آنجاست.

photo_2016-11-27_21-39-33
این عکس مربوط به ۵ آذر در بندر کیاشهر گیلان است

برخی مخاطبان هم درباره فقر مردم و نیاز مردم به شکار نوشته بودند که درست است اما آن قدر درست نیست که ما درباره‌ نسل‌کشی پرندگان ننویسم. درباره فجایع فریدونکنار باید نوشت و بحث کرد چون وقتی نسل پرندگان از بین برود همان جوامع روستایی همین محل درآمد را هم از دست خواهند داد.
برخی مخاطبان هم به علاقه مردم شمال به خوردن خوتکا فسنجان اشاره کرده بودند اما آیا وقت عوض کردن برخی رفتارها نرسیده است؟ آیا وقت آن نیست که مردم شمال کمتر مرغ‌هوایی بخورند؟ آیا آنها که این پرندگان را می‌خورند از نقش آنان در تثبیت اکوسیستم خبر دارند؟ آیا می‌دانند بخشی از زیبایی و هوای خوش شمال به دلیل حضور همین پرندگان است؟

پایان پیام

کد خبر : 28428 ساعت خبر : 6:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28428
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات