کشف آثار تاریخی دوره اشکانی در سقز

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: گمانه‌زنی‌های باستان‌شناختی در محدوده قلعه کوشکله سقز منجر به کشف استقرار دوره اشکانی شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدمحسن علوی اظهار کرد: گمانه زنی در محدوده بیمارستان جدیدالاحداث شهر سقز و در محدوده ضلع شرقی بلوار موکریان این شهر، به سرپرستی زاهد کریمی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی کردستان به مدت یک ماه از تاریخ ۲۵ آبان ماه امسال آغاز شد.

وی افزود: در طی این کاوش باستان‌شناختی که با هدف شناسایی و نجات بخشی آثار احتمالی در محدوده بیمارستان جدیدالاحداث شهر سقز آغاز شده است، در مجموع ۱۶ گمانه مورد کاوش قرار گرفتند که در یکی از گمانه‌ها آثاری از دوره اشکانی مورد شناسایی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: نتایج اولیه و بررسی بر روی سفال‌های سایر گمانه‌ها نشان می‌دهد در این محل استقرارهایی از دوران مفرغ و آهن‌(هزاره‌های دوم و اول ق.م) وجود داشته که با توجه به احداث استخر کشاورزی در سال‌های گذشته تمام تپه باستانی را تخریب و از خاک آن جهت احداث استخر استفاده شده ‌که این مسئله صدمات جبران ناپذیری را بر بخشی از تاریخ گذشته شهر سقز وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با اتمام کار میدانی، مطالعه و پژوهش بر روی آثار مکشوفه همچون داده‌های سفالی توسط کارشناسان این اداره کل انجام خواهد پذیرفت و گزارش آن نیز در دسترس پژوهشگران این حوزه قرار خواهد گرفت.

علوی خاطرنشان کرد: همچنین در این برنامه پژوهشی مشکلات مربوط به اداره اوقاف شهرستان سقز نیز مرتفع شد.

پایان پیام

کد خبر : 29455 ساعت خبر : 6:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29455
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات