ابتکار: تعداد روز های پاک در دولت یازدهم افزایش داشته است

ابتکار: تعداد روز های پاک در دولت یازدهم افزایش داشته است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی از روند رو به بهبودروزهای آلوده کلانشهرها، بر همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط، آموزش همگانی، توجه به حمل‌ونقل عمومی، کاهش صنایع آلاینده، توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و… تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معصومه ابتکار در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: این در حالی است که در سال ۹۲ و تا ۲۶ دی آن سال فقط ۱۷۶ روز هوای سالم و پاک در تهران بود.

ابتکار: تعداد روز های پاک در دولت یازدهم افزایش داشته است

وی گفت: روزهای پاک و سالم اصفهان نیز نسبت به سال ۹۲ سه برابر شده است.

ابتکار افزود: هوای شیراز نیز رو به بهبودی است.

وی گفت: وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستگاه‌های موفق بر اساس ساز و کار جدید و برنامه‌های مدون دولت برای مقابله با آلودگی هوا بوده‌اند.

ابتکار افزود: در دستگاه‌هایی نیز که برای مقابله با آلودگی هوا موفق نبوده‌اند مشکلاتی از جمله کمبود اعتبارات وجود داشته است.

وی گفت: سامانه معاینه فنی یکپارچه اتفاق مهمی بود و دولت حدود شاخص‌های معاینه فنی خودروها را افزایش داده است.

ابتکار افزود: لایحه هوای پاک آماده و منتظر ارائه به صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

وی اضافه کرد: بیشتر آلودگی خودروها به وسیله کاتالیست آنها جذب می‌شود و این موضوع به ویژه برای تاکسی‌ها که پایش زیادی در شهر دارند بسیار مهم است.

ابتکار گفت: قرار بود از سال ۸۶ خودروسازان استاندارد یورو ۴ را در محصولات خود رعایت کنند اما این کار تا سال ۹۳ انجام نشد.

وی افزود: از ۹۵،۷،۱ موتورسیکلت‌های کاربراتوری پلاک نمی‌شوند.

ابتکار با بیان اینکه پلاک نشدن این نوع موتورسیکلت‌ها زیانی برای صنایع تولیدی ندارد گفت: ۱۴۴ مجوز جدید برای موتورسیکلت‌های انژکتوری صادر و تعدادی نیز مجوز تولید موتورسیکلت برقی گرفته‌اند.

وی افزود: اکنون فقط دو شرکت خودروساز، خودروی برقی تولید می‌کنند و دو موتورسیکلت ساز نیز موتورسیکلت برقی می‌سازند.

ابتکار گفت: وزارت صنایع به دولت راهکارهای حمایت از خودروسازانی که خودروی برقی یا هیبریدی می‌سازند پیشنهاد داده است.

وی افزود: اکنون تعداد زیادی اتوبوس دیزل در کشور وجود دارد که شهرداری‌ها باید برای آنها فیلترهای دیزلی استفاده کنند.

ابتکار گفت: این اقدام در محدوده گسترده‌ای انجام نشده است.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال برای تأمین اتوبوس‌های جدید برای سیستم حمل و نقل شهری اقدام‌هایی انجام شود.

ابتکار گفت: شبانه یکصد هزار وسیله نقلیه سنگین در تهران تردد می‌کنند که باید با همکاری شهرداری و وزارت راه نوسازی شوند.

وی افزود: تردد این خودروها باید ساماندهی شود.

ابتکار با بیان اینکه روزانه ۵۰ هزار تن نخاله در تهران جابجا می‌شود گفت: این موضوع بر افزایش آلودگی هوا تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: شش میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو در تهران وجود دارد.

ابتکار افزود: برای از رده خارج شدن ۶۰ هزار خودرو در کشور نام نویسی شده که ۱۵ هزار خودرو فرسوده متعلق به تهران است.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این برنامه گفت: اکنون به طور کامل بنزین یورو ۴ در شیراز و اهواز توزیع می‌شود و با راه اندازی کامل پالایشگاه بندرعباس که حدود یک ماه دیگر آغاز می‌شود به طور تضمینی و در همه فصول سال بنزین یورو ۴ در شیراز، اهواز و بندرعباس توزیع خواهد شد.

وی افزود: یک فاز از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز بهار سال آینده راه اندازی می‌شود که بر این اساس بیشتر شهرهای کشور از بنزین یورو ۴ بهره مند خواهد شد.

ابتکار: تعداد روز های پاک در دولت یازدهم افزایش داشته است

کاظمی گفت: به جز نیروگاه چابهار بقیه نیروگاه‌های کشور تا پایان امسال به جای مازوت از گاز استفاده می‌کنند.

مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها نیز در این برنامه گفت: بودجه تعویض کاتالیست‌ها و تاکسی‌های فرسوده تاکنون محقق شده است.

وی افزود: تردد کامیون‌ها در نیمه شب و افزایش ذرات معلق در این ساعات در تهران و کلانشهرها از دلایل آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور است.

چمران گفت: از بیش از شش هزار دستگاه اتوبوس سیستم حمل و نقل عمومی تهران بسیاری از آنها به سن هفت تا هشت سالگی رسیده‌اند و با کاتالیست نیز نمی‌توان جلوی آلایندگی آنها را گرفت.

وی افزود: باید ۱۱ هزار اتوبوس در سیستم حمل و نقل شهری تهران داشته باشیم در حالی که اکنون تعداد اتوبوس‌های این شهر زیر هفت هزار دستگاه است.

چمران با بیان اینکه راه اندازی یک قطار مترو هزار و ۴۰۰ اتومبیل شخصی را از چرخه تردد شهری خارج می‌کند گفت: خوشحالیم که ۶۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری تولید شده پلاک و وارد بازار نشدند.

امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه نیز در این برنامه گفت: اکنون تعرفه واردات خودروها و موتورسیکلت‌های هیبریدی و برقی صفر است اما به دلیل هزینه‌های جانبی این خودروها از آن استقبال نشده است.

وی افزود: هزینه این خودروها ۴۰ درصد بیشتر از خودروهای بنزینی است.

عین الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این برنامه گفت: در ۹ ماهه اخیر چهار میلیون و ۴۱۷ هزار خودرو درباره مسائل فنی اعمال قانون شده‌اند که از این تعداد دو میلیون و ۱۴۲ هزار و ۶۵ خودرو به دلیل نداشتن معاینه فنی بوده است.

وی افزود: یک میلیون و ۳۷۵ هزار دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که باید از رده خارج شود.

جهانی گفت: تاکنون ۳۰ درصد از تاکسی‌ها و ۴۸ درصد از اتوبوس‌های فرسوده تهران از رده خارج شده‌اند.

وی افزود: پس از یکپارچه شدن طرح معاینه فنی، وضع بهتر شده است.

جهانی گفت: در ۹ ماهه اخیر ۱۲۰ هزار و ۶۴۴ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است.

وی افزود: تاکنون حدود ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت برقی پلاک شده است.

پایان پیام

کد خبر : 32150 ساعت خبر : 12:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32150
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات