برگزاری نشست شعر زنان

برگزاری نشست شعر زنان

نشست شعر زنان یکشنبه ۱۹ دی‌ماه از ساعت ۱۸ در شهر کتاب پاسداران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این نشست لیلا صادقی، شاعر و منتقد ادبی درباره‌ «شعر و جنسیت» سخنرانی می‌کند و علی‌رضا عباسی هم با موضوع «کنشگری در شعر زنان» سخن خواهد گفت.

در این نشست هم‌چنین، بهاره رضایی، آتفه چهارمحالیان، آذر کتابی، عطیه عطار‌زاده و الینا نریمان شعرخواهند خواهد و بخش صدای غایب این برنامه هم به خوانش شعر‌هایی از روجا چمنکار اختصاص دارد.

برگزاری نشست شعر زنان

گفتنی است اجرای این نشست را آیدا عمیدی شاعر و منتقد ادبی بر عهده خواهد داشت.

شعر، سروده، چامه یا چکامه یکی از کهن‌ترین گونه‌های ادبی و شاخه‌ای از هنر است. دهخدا در یادداشت‌های خود دربارهٔ شعر چنین می‌نویسد: «چکامه، چغامه، چامه، نَشید، نظام، سخن منظوم، منظومه، قریض. ظاهراً ایرانیان را قِسمی سرود یا شعر بوده و خود آنان یا عرب آن را «هَنَیمَه» می‌نامیده‌اند. قدیم‌ترین شعر ایران که به دست است گاتاهای زرتشت می‌باشد که نوعی شعر هجایی محسوب می‌شود».[۱]

شاعران و منتقدان، تعریف‌های گوناگون و بی‌شماری از «شعر» ارائه داده‌اند. در تعریف‌های سنتی دربارهٔ شعر کهن فارسی، ویژگی اصلی شعر را موزون و آهنگین بودنِ آن دانسته‌اند. در تعریف‌هایی دیگر، با دانش، فهم، درک، ادراک و وقوف یکی انگاشته شده‌است. دهخدا در فرهنگ لغت خود به تعاریف علمای عرب نیز اشاره کرده و می‌نویسد: «نزد علمای عرب کلامی را شعر گویند که گویندهٔ آن پیش از ادای سخن قصد کرده باشد که کلام خویش را موزون و مقفی ادا کند و چنین گوینده‌ای را شاعر نامند ولی کسی که قصد کند سخنی ادا کند و بدون اراده سخن او موزون و مقفی ادا شود او را شاعر نتوان گفت»

پایان پیام

کد خبر : 31236 ساعت خبر : 7:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31236
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات