«خانه دیگری» فیلمی درباره خانواده است

بهنوش صادقی کارگردان «خانه دیگری» گفت: تم این فیلم در مورد خانواده و روابط بین آنهاست و پرداختن به موضوع خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، برایم دغدغه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بهنوش صادقی فیلمساز جوانی که با اولین تجربه سینمایی‌اش «خانه دیگری» در جشنواره سی و پنجم فجر حضور دارد. او درباره چگونگی رسیدن به ایده فیلم به ستاد خبری جشنواره فیلم فجر گفت: «جرقه اصلی قصه، براساس یک اتفاق واقعی در مراسم ترحیم پدرم زده شد. من و خواهرم مهنوش – نویسنده فیلمنامه- به طور همزمان روی این قصه زوم کردیم. مدت‌ها درباره اش حرف زدیم تا بالاخره از مجموع این تبادل‌نظرها توانستیم قصه را دراماتیزه کنیم و فیلمنامه را بنویسیم. تم داستان در مورد خانواده و روابط بین آنهاست. پرداختن موضوع خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، برایم دغدغه بوده است. اینکه طبقه اجتماعی، سطح فرهنگ، اصالت و ریشه‌های انسان چقدر در شکل نگاه افراد به زندگی تأثیر دارد.»
صادقی در ادامه صحبتش درباره مسیر تولید «خانه دیگری» گفت: «آنچه امروز برای من اتفاق افتاده، ماحصل ۱۵ سال فعالیتم در این حوزه است. در این مدت چراغ خاموش حرکت کردم و شرایط را برای ساخت فیلم بلند سینمایی ام فراهم کردم. در طول این مسیر دوستان و آشنایانی همراهم شدند که بزرگترین سرمایه‌ام بودند و هستند. اگر نگاهی به تیتراژ فیلم بکنید، خواهید دید تمام عوامل من حرفه‌ای و درجه یک‌اند. این افراد به واسطه آشنایی که با من داشتند، به من اعتماد و در پروژه همکاری کردند. این بخش معنوی ماجرا بود اما بخش مالی و جذب سرمایه موضوع دیگری دارد. جذب سرمایه برای فیلمساز کار سختی است؛ من هم از قاعده مستثنی نبودم. پشت «خانه دیگری» نه تاجر ایستاده نه ارگان دولتی! تمام آدم‌های فیلم فرهنگی هستند.»

ادغام بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ»
این کارگردان در ادامه گفت: « ادغام بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» در جشنواره امسال، اتفاق خوبی است. قطعا در قدم اول، نواقصی دارد که گذر زمان تصحیحش خواهد کرد. فیلمسازان جوان خودشان را به نمایش گذاشته‌اند و با عملکردشان جان تازه‌ای به سینما داده‌اند. با نگاهی به فیلم‌های انتخابی امسال می‌بینیم فیلمسازان اول در دو بخش ۱۷ سهمیه دارند. پس نمی‌توان نسبت به این اتفاق بی‌توجه بود. ادغام این دو بخش سبب می‌شود تا عوامل فیلم، نگاه جدی‌تری به فیلمسازان اول داشته باشند. در واقع وقتی موضوع رقابت و قضاوت مطرح می‌شود، انگیزه هم بیشتر می‌شود.»
وی در ادامه درباره بخش «چشم انداز» گفت: «هرچند این بخش جنبی است اما تنها تفاوتش با بخش مسابقه، موضوع داوری است. فیلم‌های دو بخش در شرایط برابر دیده می‌شوند. آنچه در این بین اتفاق می‌افتد موضوع نظارت است. در بدبینانه‌ترین حالت اگر فیلمی می‌توانسته در بخش مسابقه حضور داشته باشد و بر اساس ملاحظات و به دلایلی حذف شده، مخاطب می‌تواند این فیلم‌ها را ببیند و به تشخیص برسد. اگر هم که فیلم واقعا به کیفیت مطلوب نرسیده باشد، فرصتی است که فیلمساز در کارش بازبینی کند و نواقص کار را در مواجهه با مخاطب خاص و عام و مقایسه با سایر آثار بفهمد. از سوی دیگر در سال‌های گذشته وقتی هیئت انتخاب فیلم‌هایی را انتخاب می‌کردند، کسی اطلاعی از فیلم‌های انتخاب نشده، نداشت. اینکه این فیلم‌ها به حق حذف شده‌اند یا ملاحظاتی پشت این دیده نشدن وجود داشته و… طراحی بخش «چشم انداز» برای دوستان هیئت انتخاب هم یک آزمون است. آنها باید تلاش‌شان را بکنند که بهترین انتخاب را داشته باشند. چراکه دیگر آنها، تنها ناظر فیلم‌ها نیستند. حجم انبوهی از مخاطب خاص و عام فیلم‌ها را خواهند دید و اگر اشتباهی در انتخاب بکنند، خودشان، سابقه‌شان و تخصص‌شان زیر سئوال خواهد رفت. در نهایت باید بگویم لزوم وجود چنین بخشی در جشنواره فیلم فجر احساس می‌شد.»

کمی صبور باشیم
وی در ادامه درباره هنرمندانی که فیلمشان در بخش «چشم انداز» راه پیدا کرده گفت: «همه مان دوست داریم که در بخش مسابقه باشیم. وقتی شنیدم فیلم نتوانسته در این بخش حاضر شود، ناراحت شدم اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که بودن بهتر از نبودن است. باید صبور و سعه صدر داشت. مگر برای جشنواره فیلم ساخته‌ایم که وقتی انتخاب نشدیم، قهر و دعوا کنیم؟ ضمن آن که بسیاری از فیلمسازان بزرگ تاریخ سینما، در طول عمرشان جایزه نگرفته‌اند!»

یک پیشنهاد به دبیر جشنواره
بهنوش صادقی در پایان گفت: «به آقای حیدری خسته نباشید و خدا قوت می‌گویم. پیشنهاد من برای سایر مسئولان و مدیران رده بالاست. می‌خواهم به کسانی که در برپایی جشنواره فجر دخیل هستند بگویم که کاش اجازه بدهند محمد حیدری سال‌های بیشتری در این سِمت بماند. این حضور مستمر باعث می‌شود تا جشنواره به ثبات برسد. ایشان در طول دوسال دبیری، تجاربی کسب کرده که ارزشمند است. چرا باید به‌راحتی از این تجربه‌ها بگذریم؟»

لیلا زارع، پژمان بازغی، ناصر هاشمی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، روشنک گرامی، متین ستوده، رابعه مدنی، پیمان یونسی، امیرجمشید صادقی و با هنرمندی گوهر خیراندیش بازیگران اصلی «خانه دیگری» هستند.

عباس اکبری تهیه کنندگی «خانه دیگری» را برعهده دارد و سایر عوامل اصلی این پروژه عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، طراح صحنه و لباس: مجید میرفخرایی، صدابردار: محمد شیوندی، طراح گریم: آرمین اسماعیلی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: پیام حنفی، مدیر تولید: فرحناز حسینی، تدوین: محمدرضا صادقی، موسیقی: جواد هاشمی، مجریان طرح: امیر جاهد، سیدفخرالدین مکی، منشی صحنه: ساناز هرندی، عکاس: مهدی دلخواسته، مدیر تدارکات: شهرام صمدی.

#فجر۳۵

پایان پیام

کد خبر : 32210 ساعت خبر : 11:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32210
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات