دره شیرز در حصر مجوزهای غیرقانونی

دره شیرِز در حصر مجوزهای غیرقانونی

تنگهٔ شیرز به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری لرستان، با وجود ثبت ملی در فهرست آثار طبیعی کشور، در معرض تخریب و ساخت‌وساز قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از آسوبان، دره باستانی «شیرز» در ۴۵ کیلومتری شمال شرق کوهدشت و بر سر راه رودخانه سیمره قرار دارد. رودخانه سیمره، یکی از رودخانه‌های همیشه جاری غرب کشور بوده و به‌عنوان خط مرزی استان لرستان و ایلام محسوب می‌شود.

در ۱۵ کیلومتر مانده به تنگهٔ شیرز، صخره‌های عظیم، وهم انگیز و غیرقابل فتح، شیرز را به گرندکانیون ایران تبدیل ساخته؛ به طوری که دره «شیرز» کوهدشت در جلسه شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی که در تاریخ ۲۶ آذرماه سال گذشته و در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد؛ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است.

این در حالی است که از چند سال گذشته، حوضچه‌های ماهی، بیل و کلنگ و تراکتور و ساخت و سازهای غیرمجاز، این اثر ملی را در معرض تخریب قرار داده و تاکنون اقدامی برای آزادسازی این گراندکانیون ایران انجام نشده است.

یکی از فعالان محیط زیست شهرستان کوهدشت در این خصوص به خبرنگار آسوبان می‌گوید: با توجه به نقش مهم و کلیدی که صنعت توریسم و گردشگری در رشد و توسعه اقتصادی جهان و ایران دارد، استان لرستان با داشتن جاذبه‌های طبیعی گردشگری منحصر به فرد می‌تواند موتور محرکه و استان پیشرو در صنعت توریسم و گردشگری درکشور باشد که متأسفانه این استان نتوانسته جایگاه واقعی خود را در این صنعت بیابد.

محمد امرایی خاطرنشان کرد: پیشنهاد و معرفی ۳ منطقه گردشگری طبیعی و ملی دره شیرز کوهدشت، دریاچه گهر دورود و درهٔ خرم آباد برای ثبت جهانی شدن در سازمان یونسکو در صورت تأیید نهایی می‌تواند نقطه عطف و تحول عظیمی در رشد و توسعه اقتصادی لرستان نیز به وجود آورد.

دره شیرِز در حصر مجوزهای غیرقانونی

این عضو انجمن مردم‌نهاد آوای اردیبهشت با تأکید بر اینکه گرندکانیون شیرز کوهدشت با پتانسیل‌های فراوان و منحصر به فرد و شباهت زیاد آن به گرندکانیون آمریکا می‌تواند تحول عظیمی در رشد و توسعه اقتصادی شهرستان محروم و فراموش شده کوهدشت به وجود آورد؛ تصریح کرد: با اتخاذ سیاست‌های غلط و کار‌شناسی نشده سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی استان در دولت گذشته و واگذاری غیرقانونی ورودی این دره شگفت انگیز به بخش خصوصی و احداث مجموعه و استخر پرورش ماهی در آن رویای ثبت جهانی دره زیبای شیرز هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.

وی، واگذاری غیر قانونی عرصه‌های طبیعی و ملی دره شگفت انگیز شیرز را بدون در نظر گرفتن شاخصه‌ها و مطالعات محیط زیستی توسط سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی و اداره شیلات جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: در اعطاء مجوز مجموعه پرورش ماهی در دولت گذشته و بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری، سازمان محیط زیست کاملاً برخلاف نص صریح اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که حفاظت و نگهداری از محیط زیست و منابع طبیعی و ملی را یک وظیفه همگانی می‌داند؛ نقطه آغاز تخریب‌ها و فجایع محیط زیستی در این دره شگفت انگیز می‌باشد.

این فعال محیط زیست شهرستان کوهدشت، بیان داشت: در توضیح ماهیت این تخریب‌ها می‌توان به مواردی از قبیل ساخت و ساز غیر قانونی، بی‌رویه و خارج از عرصه واگذار شده در حریم و بستر رودخانه، قطع درختان چند صدساله ورودی دره به منظور احداث این مجوعه، عدم وجود دستگاه تصفیه پساب ماهی در این استخر و انتقال مستقیم شیرابه حاصل از آن به رودخانه سیمره و در ‌‌نهایت به خطر انداختن حیات آبزیان رودخانه، تصرف عرصه‌های طبیعی و ملی و تغییر کاربری از مجموعه پروش ماهی به پارکینگ، سفره خانه و سوپرمارکت و منحرف کردن مسیر اصلی آب رودخانه شیرز و هدایت آن به سمت استخر پرورش ماهی اشاره کرد.

محمد امرایی با اشاره به اینکه علاوه بر ایجاد آلودگی بصری طبیعت بکر دره و تخریب محیط زیست و به خطر انداختن حیات در زیستگاه‌های جانوری منطقه مانع بزرگی بر سر راه ثبت جهانی دره شگفت انگیز شیرز است؛ ادامه داد: اگر مسئولین استان و شهرستان، هر چه زود‌تر اقدامی در جهت زدودن این زخم چرکین بر پیکر رنجور شیرز انجام ندهند؛ در آینده‌ای نزدیک شاهد تبدیل شدن این دره رویایی به دره خشک و بی‌روح خواهیم بود.

وی با اشاره به فعالیت انجمن‌های محیط زیست در شهرستان کوهدشت، یادآور شد: انجمن مردم نهاد آوای اردیبهشت با توجه به موضوع فعالیت انجمن از بدو تأسیس با تشکیل کمپین مردمی نجات دره شیرز و با رایزنی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولین مربوطه و حضور در برنامه‌های محیط زیستی صداوسیمای ملی سعی در معرفی دره زیبای شیرز و هشدار نسبت به تهدید‌ها و مخاطرات پیش روی آن سعی در نجات و رفع تصرف این اثر طبیعی و ملی داشته و دارد؛ اما علیرغم قول‌های مسئولین در جهت رفع تهدیدهای دره شیرز متاسفانه، این زخم چرکین، همچنان بر پیکر شیرز باقی مانده و نفس شیرز را به شماره انداخته است.

بنابراین گزارش، با تخریب گرندکانیون ایران، یک اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی از بین می‌رود و نیز استان لرستان از ثبت درهٔ شیرز کوهدشت، برای جهانی شدن در سازمان یونسکو محروم خواهد ماند تا همچنان روند طولانی ثبت آثار در فهرست‌های ملی از یک سو و تخریب آن‌ها از سوی دیگر، هویت و میراث این مرز و بوم را به دست میراث دارانش به ورطهٔ نابودی بکشاند!

پایان پیام

گزارش‌گر: فاطمه نیازی

کد خبر : 30307 ساعت خبر : 0:23 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=30307
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات