شکار پرندگان؛ مجرمان بی شریک نیستند

شکار پرندگان؛ مجرمان بی شریک نیستند

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روزنامه صبح نو، آوازه شکار پرندگان فریدون‌کنار و قلع‌وقمع میهمانان زمستانی ایران به آن سوی مرزها هم رسیده و رسانه‌های خارجی درباره برخورد نامناسب دامگاه‌داران فریدون‌کناری با این میهمانان، مطلب منتشر می‌کنند. آقای محمد داس مه، وکیل دادگستری با اشاره به اینکه شکار بیش از حد پرندگان در فریدون‌کنار ناشی از صدور پروانه شکار نیست، بر اساس قوانین مجازات اسلامی گزارش جرم به مقامات قضایی را وظیفه قانونی اداره محیط زیست فریدون‌کنار می‌داند و معتقد است: عدم گزارش تخلف به مراجع قضایی خود جرم است. بنابراین باید بررسی شود که اداره کل محیط زیست مازندران چند پرونده قضایی برای متخلفان فریدون‌کناری تشکیل داده‌است.

شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و احتمال انتقال این بیماری کشنده به انسان و تعلیق صدور پروانه شکار هم نتوانست دامگاه‌داران غیر مجاز فریدون‌کناری را متقاعد کند که کمتر پرندگان وحشی را شکار کنند. هر سال بر تعداد دامگاه‌داران غیر مجاز افزوده می‌شود و اگر تا دیروز فقط فریدون‌کناری‌ها با استفاده از دام‌های هوایی پرندگان وحشی را شکار کرده و در بازار غیرقانونی معروفشان می‌فروختند، این روزها در لنگرود هم شاهد گستراندن دام‌های هوایی هستیم. گویی بازار فریدون‌کنار به الگویی برای سایر نقاطی که نفس تالاب‌هایشان بند نیامده و پذیرای پرندگان مهاجر هستند، تبدیل شده چرا که امسال در اهواز هم بازار فروش پرندگان دایر بود. محمد داس مه، در گفت‌وگو با «صبح‌نو» بر نبود مبنای حقوقی و قانونی برای تورهای هوایی تأکید می‌کند. به گفته وی گزارش‌های منتشر شده از فریدون‌کنار از تعداد بالای این تورها حکایت می‌کند. این حجم بالای شکار و فروش پرندگان، بدون تردید ناشی از شکار با پروانه نیست زیرا گرفتن پروانه مشمول داشتن اسلحه مجاز است. ضمن آنکه پروانه شکار مجوز صید هفته‌ای چهار قطعه پرنده آن هم در روزهای خاص را برای فرد صادر می‌کند. این کارشناس دادگستری بیان می‌کند: طبق ماده ۶۰۶ قانون مجازات اسلامی، گزارش جرم به مقام قضایی تکلیف قانونی اداره محیط زیست است و عدم گزارش، خود جرم است. باید بررسی شود اداره محیط زیست منطقه چند گزارش مصداقی به دادستانی فرستاده است. داس مه می‌گوید: تورهای هوایی علنی که هزاران پرنده را می‌گیرند و بر اساس سخنان فعالان محیط زیست، اجاره‌بهای آن ماهانه چهار میلیون تومان است، چرا توسط محیط زیست جمع‌آوری نمی‌شود؟

شکار پرندگان؛ مجرمان بی شریک نیستند

شکسته شدن قیمت غاز به دلیل شکار بی‌رویه
برای اطلاع یافتن از اقدامات محیط زیست در زمینه برخورد با تورهای هوایی و تشکیل پرونده تخلف دامگاه‌داران در مراجع قضایی، با آقای محمد علی الله قلی، کارشناس حیات وحش تماس گرفتیم. وی به «صبح نو» اعلام می‌کند: امسال تا کنون برای هیچ کس در مراجع قضایی پرونده‌ای تشکیل نشده‌است. وی اضافه می‌کند: شنبه گذشته در مرحله پنجم ساماندهی دام‌های هوایی، «غاز دام‌ها» را خراب کردیم. این پنجمین باری است که غاز دام‌ها تخریب شده و دوباره برپا می‌شوند. متأسفانه در روزهای پایانی هفته گذشته شکار غازها در شمال کشور به شدت افزایش یافت به نحوی که فقط یک دامگاه‌دار در یک روز، ۲۳۰ غاز را شکار کرد. این فعال محیط زیست اضافه می‌کند: قیمت غاز در اوج فراوانی به ۸۵ هزار تومان می‌رسد اما این روزها شکار غاز به حدی شدت یافته که بهای آن به ۵۰ هزار تومان رسیده و دیگر بر اساس اندازه غازها قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود بلکه غازهای چاق و لاغر به قیمت‌های مشابه فروخته می‌شوند.
وی عنوان می‌کند: در شهرهایی مثل آمل و بابل نیز غازها شکار شده و در کنار خیابان این پرندگان را به فروش می‌رساندند. باید خیلی جدی با این مسأله برخورد قانونی شود.

 

حمله به محیط‌بانان
البته الله قلی به حمله دامگاه‌داران به محیطبانان در جریان جمع‌آوری غازدام‌ها هم اشاره می‌کند. وی می‌گوید: روز شنبه در سوته، چند فقره ضرب و شتم بین محیطبانان و دامگاه‌داران این منطقه رخ داد و متخلفان با اسلحه سرد به مأموران محیط زیست حمله کردند. در جریان برخورد با دامگاه‌داران، مأموران نیروی انتظامی نیز مشارکت داشتند و همه این موارد صورتجلسه شد اما هنوز پرونده‌ای به دادگاه نرفته است. دامگاه‌داران برای شکار غازهای وحشی از نژاد خاصی از غازهای اهلی به نام غازهای نمایی استفاده می‌کنند. این غازها، هیبریدی از غازهای اهلی و وحشی بوده و به لحاظ ظاهر بسیار به غازهای وحشی شبیه هستند. غازهای نمایی برای جلب پرندگان مهاجر به سمت دامگاه تربیت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جریان جمع‌آوری دام‌ها، غازهای نمایی هم از سوی مأموران یگان حفاظت محیط زیست ضبط می‌شوند.

شکار پرندگان؛ مجرمان بی شریک نیستند

برای برخورد با دامگاه‌داران برنامه پنج ساله داریم
تخلفات دامگاه‌داران رو به گسترش است. شیوه‌های صید نیز توسعه یافته و به‌روز می‌شوند. بنابراین لازم است که برخورد جدی با متخلفان انجام شود تا نسل پرندگان مهاجر در معرض خطر قرار نگیرد. درباره اقدامات محیط زیست برای برخورد با متخلفان، آقای علی تیموری، مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست به «صبح‌نو» عنوان می‌کند: درحوزه فریدون‌کنار، استان یک برنامه پنج ساله را تصویب کرده‌است؛ امسال سال سوم برنامه را پشت سر می‌گذاریم. وی با اشاره به سابقه طولانی شکار پرندگان در فریدون‌کنار از برخورد محیط زیست با دامگاه‌داران پرخطر خبر می‌دهد زیرا این سازمان برای دوماداران به عنوان صیادان قدیمی منطقه مجوز صید صادر کرده‌است.
به گفته تیموری، سال گذشته به تدریج خود دامگاه داران روش‌های پرخطر را کاهش دادند. امسال هم روش «کرست» را کم کردند. در سال جاری غاز دام‌ها در طول پنج تا ۶ مرحله توسط یگان حفاظت محیط زیست به همراه نیروی انتظامی جمع‌آوری شده‌است. این کار با کمک دوماداران انجام شد.
وی اضافه می‌کند: طبق برنامه تا دو سال دیگر دام‌های پرخطر اردک و مرغابی و گونه‌های گوناگون را کم می‌کنیم تا همان روش دوما در منطقه باقی بماند.

photo_2017-01-13_07-04-15

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

پایان پیام

کد خبر : 31659 ساعت خبر : 0:18 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31659
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات