فراخوان مشارکت عمومى در حفاظت از هزاران قوى مهاجر

قو‌ها دیر‌تر از تمامى پرندگان مهاجر مهاجرت خود را آغاز کرده و زود‌تر از سایرین بازگشت بهاره خود را انجام می‌دهند. این مهمانان سفید کمتر از دو ماه مهمان تالاب هاى کشور ما به ویژه در شمال کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حافظه ژنتیکى این پرندگان عمده جمعیت آنان را همه ساله به مازندران، شهرستان سرخرود هدایت می‌کند و این تجمع در کمتر نقطه‌اى نمونه مشابه دارد.

تجمع هزاران قوى در یک مکان صحنه شگفت‌انگیز و در عین حال پرمسئولیتى را به جهت حفظ امنیت پدید آورده است.

با توجه به اینکه جمعیت قو‌ها در سال هاى گذشته به بیش از ١٠ هزار بال نیز رسیده بود احتمال می‌رود تعداد بیشترى نیز طى روزهاى آینده به جمعیت فعلى اضافه شوند.

این در حالیست که به غیر از محدوده وزرا محله سرخرود، منطقه و استان براى زمستانگذرانى جمعیت‌هاى قو‌ها و سایر پرندگان مهاجر فاقد امنیت کامل می‌باشد.

اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد در همین زمان با قرار دادن یک کانکس و حضور بیست و چهار ساعته محیط‌بانان در منطقه، امنیت پرندگان مهاجر در این محدوده را برقرار می‌نماید.

شهردارى سرخرود نیز اقدامات ارزشمندى شامل احداث راه آسفالت براى سهولت در تردد بازدیدکنندگان، بستن زنجیر براى جلوگیرى از تردد وسائل نقلیه موتورى در حاشیه امن حضور پرندگان، قرار دادن مخازن زباله و نظافت و نصب تابلو راهنما براى پاسداشت این میراث طبیعى را انجام داده است.

اداره انتقال برق استان نیز نصب گوى‌هاى هشدار روى سیم فوقانى شبکه انتقال برق فشار قوى جهت ایمن‌سازى این بخش از زیستگاه را براى حفاظت بیشتر از پرندگان مهاجر اجرا نموده که در نتیجه جز یک مورد گزارش مشکوک، گزارش دیگرى مبنى بر برخورد قو‌ها با سیم‌هاى فشار قوى برق در سال جارى وجود نداشته است.

۳۳ شغل فصلى نیز به واسطه حضور قو‌ها در این محدوده به وجود آمده است و فروش محصولات غذایی ارگانیک و خانگى در ورودى مسیر زیستگاه قو‌ها انجام می‌شود.

نمایشگاه عکس پرندگان مهاجر منطقه نیز در تمام تعطیلات با ذکر نام محلى و وضعیت حفاظتى گونه‌ها براى بازدیدکنندگان برقرار می‌شود.

فعالین محیط زیست با حضور مستمر به ویژه در تعطیلات در حاشیه زیستگاه علاوه بر همکارى با مامورین محیط زیست امکان مشاهده پرندگان با دوربین را براى بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند و اطلاعات مفیدى در ارتباط با حیات وحش در اختیار علاقمندان قرار می‌دهند.

همه این فعالیت‌ها در نقطه اى در کشور به عرصه عمل رسیده است که نام خوشى در ارتباط با حفاظت از حیات وحش و به ویژه پرندگان مهاجر ندارد.

اما براى استمرار حضور قو‌ها و سایر پرندگان مهاجر نیاز به پخش غذاى دستى حمایتى در این محدوده حائز اهمیت بسیارى می‌باشد. سبزیجات و غلاتى که گرچه هرگز این جمعیت از پرندگان را سیر نخواهد کرد اما قطعا موجب باقى ماندن پرندگان در این محدوده امن خواهد شد.

جمعیت قو‌ها نسبت به ظرفیت محل زمستان‌گذرانى فعلیشان بسیار زیاد می‌باشد و غذای طبیعى و کافی برای این جمعیت به سرعت به پایان می‌رسد. یاری رسانی دوستداران محیط زیست برای بقا این پرندگان زیبا و تامین هزینه غذا اقدام بسیار شایسته و ارزشمندى می‌باشد.

بدیهی است شرایط موجود ادامه روال تغییرات طبیعى نیست و سرنوشت امروز جمعیت قوهاى مهاجر دستخوش تغییراتى شده است که سال‌ها پیش در زیستگاه‌هاى طبیعى و اصلى این پرندگان رخ داده است.

توقف و یا اهمال در تغذیه حمایتى دستى و‌‌ رهاکردن این پرندگان به حال خود با هر توجیهى، نتیجه‌اى جز کشتار و صید گسترده قو‌ها را در پى نخواهد داشت.

قوهاى باقیمانده در این مکان (به واسطه امنیت) نیز در صورت عدم دسترسى به حداقل غذاى مورد نیاز به مرور توان پرواز خود را از دست خواهند داد.

امید است همگی علاقه‌مندان واقعی طبیعت و حیات وحش بنا بر وظیفه انسانی و تعهدی که نسبت به حفظ طبیعت در وجود خود احساس می‌کنند شرایط حساس این پرندگان با شکوه را درک کرده و به یاری آنان همت گمارند. کمترین مبالغ هم می‌تواند به ایجاد امنیت براى بقاء و پاسداشت این میراث طبیعى کمک بسیار بزرگى باشد.

شایان توجه است تمامی هزینه‌های حضور افراد داوطلب که به جهت حفاظت و تغذیه حیات وحش فعالیت می‌کنند به عهده خود این افراد می‌باشد و همه کمک‌های دریافت شده صرفا و تماما برای فراهم آوردن سبزیجات و غلات هزینه خواهد شد و اطلاع رسانى از روند اجراى کار، مستندات و فاکتورهای خرید سبزیجات و غلات همواره آماده ارایه خواهند بود.

نحوه پخش غذا به این شکل است: سبزیجات به همراه کیسه‌های گندم و ذرت درون قایق کوچک و سبکی که به همین منظور تهیه شده است قرار داده می‌شود و داخل محل تجمع قو‌ها در محل مناسب توزیع می‌گردد. ‎

به جهت حفظ آرامش پرندگان این فعالیت بعد از غروب آفتاب و با حضور علاقه‌مندان صورت می‌پذیرد.

شماره کارت و حساب جهت دریافت کمک‌هاى طبیعت دوستان و علاقه‌مندان حیات وحش:

شماره کارت: ۵۳۱۱ ۷۰۰۴ ۵۳۱۰ ۶۲۷۳

بانک تجارت

به نام محم‌على الله‌قلى

—————————————————–

‎شماره کارت: ۷۵۰۹ ۸۱۰۳ ۳۳۷۸ ۶۱۰۴

‎شماره حساب: ۴۴۸۳۲۵۲۸۹۵ بانک ملت

به نام محمدعلى الله‌‌‌‌قلى

—————————————————-

کانال تلگرام جهت اطلاع‌رسانى روزانه:

‏https: //telegram. me/WildlifeRescueTeam

‎در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با این شماره تماس حاصل فرمایید: ۰۹۱۲۱۷۷۱۵۷۳

——————————————————————————————————————–

قیمت هر تن گندم معادل ۱، ۱۸۰، ۰۰۰ تومان، قیمت هر تن ذرت معادل ۹۹۰، ۰۰۰ تومان و قیمت سبزیجات شامل جعفرى، گشنیز، شنبلیله و سایر سبزیجات غیر معطر و نفاخ به صورت عمده هر کیلو دو هزار تومان می‌باشد.

برای نهمین سال پیاپی است که این فعالیت توسط همین افراد و با ذکر همین شماره حساب‌ها صورت می‌پذیرد.

با توجه به جمعیت بزرگ قو‌ها ضروریست دستکم دو تن غذاى دستى در هر هفته به جهت استمرار حضور پرندگان در این محدوده امن تامین و توزیع شود.

پایان پیام

کد خبر : 30685 ساعت خبر : 12:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=30685
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات