«فصل نرگس» مخاطب را به نوع‌دوستی دعوت می‌کند

نگار آذربایجانی کارگردان «فصل نرگس» گفت: این فیلم یک درام اجتماعی است که در تعریف کلی، مخاطب را به انسانیت و نوع‌دوستی دعوت می‌کند و در عین حال، تجلیلی است از زندگی و ارزش‌های آن.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نگار آذربایجانی با دومین فیلم بلند سینمایی‌اش با نام «فصل نرگس» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. آذربایجانی درباره روایت جدیدش در این فیلم می‌گوید: سوژه «فصل نرگس» دغدغه جدیدم بود. قاعدتا به عنوان یک فیلمساز اجتماعی سراغ موضوعاتی می‌روم که ذهنم را درگیر کند و احساس کنم لازم است که این موضوعات در جامعه مطرح شود و من به عنوان نویسنده و فیلمساز با ابزاری که در دست دارم بتوانم با مطرح کردن این موضوعات در قالب فیلم، تلنگری به ذهن مخاطب بزنم تا از کنار این موضوعات بی‌تفاوت عبور نکند. در توصیف یک خطی «فصل نرگس» هم فعلا می‌توانم بگویم که این فیلم، یک درام اجتماعی است که در تعریف کلی، مخاطب را به انسانیت و نوع دوستی دعوت می‌کند و در عین حال، تجلیلی است از زندگی و ارزش‌های آن.

آذربایجانی در ادامه درباره تغییر مقررات جشنواره و ادغام بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» گفت: «جشنواره بستری برای دیده‌شدن فیلم‌هاست. اینکه در یک سال ممکن است آثار خوب ساخته نشود، بضاعت سینمای آن سال است و باید علت‌اش را در همان سال بررسی کرد. در یک سال هم (مثل سال گذشته) با تعدد فیلم‌های خوب مواجهیم. ادغام بخش سودای سیمرغ و نگاه نو، زمانی نتیجه‌بخش است که شرایط لازم برای هم فراهم شود. در سال‌های گذشته به دلیل بخش بندی، هیئت انتخاب دو بخش از هم جدا بودند. یعنی دو گروه متفاوت، هر کدام در یک بخش، فیلم‌ها را می‌دیدند و انتخاب می‌کردند. داوران هر بخش هم مجزا بودند. شاید این تفکیک باعث می‌شد که هم هیأت‌های انتخاب و هم هیأت‌های داوری بتوانند در فرصت و زمان کافی‌تر و مناسب‌تری روی تعداد کمتری فیلم تمرکز کنند و به همین دلیل هم انتخاب و داوری دقیق‌تر و منصفانه‌تری داشته باشند. امسال به دلیل این ادغام، یک هیات انتخاب و یک هیات داوری مجبور هستند که روی تعداد به مراتب بیشتری فیلم نظر بدهند، آن هم مشخصا در سالی که به نسبت سال‌های گذشته، تعداد زیادتری فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند و این در حالی است که در زمان داده شده برای انتخاب و داوری‌شان تغییری صورت نگرفته و فرصت طولانی‌تری به آنها داده نشده است. در چنین موقعیتی، طبیعتا هم کار برای هیأت انتخاب به مراتب سخت‌تر می‌شود و هم برای هیأت داوری.» وی همچنین گفت: «نمی‌توان انتظار داشت برای بخش «نگاه نو» در تمام رشته‌ها، سیمرغ اضافه شود، چون این افزایش تعداد، شاید باعث شود تا اعتبار این جایزه سمبولیک کم شود. اما می‌توان در کنار سیمرغ ، جوایز دیگری هم تعریف شود. مثل اتفاقی که در بسیاری از جشنواره‌های معتبر دنیا می‌افتد که تعداد جوایز اصلی و اعتباری‌شان به تعداد انگشتان دست است، اما برای تشویق دیگران جوایز دیگری با شکل و نام‌های دیگری هم دارند».

آذربایجانی در پاسخ به این سوال که چرا وقتی فیلمی انتخاب نمی‌شود یا جایزه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد، عده‌ای صحت و سلامت جشنواره را زیر سوال می برند؟ گفت: «این بحث مفصلی است که پاسخگویی‌اش در حوزه تخصصی من نیست و برای ریشه‌یابی دقیق و موشکافانه‌اش باید به ابعاد مختلف جامعه شناسانه و … پرداخته شود . اما می‌توانم به یک نکته اشاره کنم؛ این که به عنوان یک فیلمساز، از هر جشنواره‌ای که فیلمم در آن شرکت می‌دهم، توقع و انتظار دارم که اثرم را کسانی نقد و داوری کنند که متخصص‌اند و دغدغه‌شان سینماست».

سازنده «فصل نرگس» در ادامه درباره اینکه حضور فیلم در جشنواره چه تأثیری بر اکران عمومی آن دارد گفت: «نمی‌توان منکر تأثیرش شد. جشنواره فجر بستری برای دیده شدن فیلم‌هاست. شاید در کشورهایی که معضل اکران ندارند و به اندازه فیلم‌های تولید شده‌شان، سالن نمایش هم وجود دارد، یک فیلمساز خیلی هم درگیر و نگران حضور فیلمش درجشنواره‌های کشورش نباشد، چراکه می‌داند که به هر حال موضوع اکرانش تضمین شده است. ضمن اینکه در بعضی از این کشورها، اساسا فیلم‌ها اول اکران می‌شود و بعد در فستیوال‌ها به نمایش در می‌آید. اما در ایران اگر فیلمی از جشنواره بازماند، پیدا کردن و مجاب کردن پخش‌کننده مناسب برای سازندگانش، به مراتب سخت‌تر می‌شود و اگر هم این اتفاق رخ دهد، باز با مسئله اکران مناسب، چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ تعداد سینماها مواجهند و همین تعداد محدود سالن‌هایی که داریم هم به فیلم‌های گیشه‌ای تعلق می‌گیرد یا نصیب فیلم‌هایی می‌شود که در جشنواره درخشیده‌اند.»

با دبیر جشنواره

آذربایجانی در پایان می‌گوید: «تنها به این بسنده می‌کنم که به عنوان یکی از فیلمسازان حاضر در این جشنواره می‌توانم سختی‌ها و مسائلی را که با آنها دست به گریبان هستند، حدس بزنم. برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم و می‌گویم: خسته نباشید، خدا قوت.»

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

#فجر۳۵

پایان پیام

کد خبر : 31781 ساعت خبر : 5:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31781
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات