نشر مازیار چهار عنوان کتاب تازه در حوزه علم منتشر کرد

 به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از خبرگزاری ایسنا، در معرفی کتاب «کلید روانشناسی» آمده است: پل کلاینمن در کتاب کلید روانشناسی مدرن می‌کوشد با زبانی ساده خطوط اصلی نظریه‌های روانشناسی مدرن را تشریح کند و در این راه با بهره‌گیری از تصاویر و نمودارهای گویا به خواننده کمک می‌کند در طی خواندن صفحاتی معدود به درکی جامع و مانع از روانشناسی مدرن دست یابد. این کتاب راهنمای مناسبی برای کسانی است که مایل هستند بدون وارد شدن در ریزه‌کاری‌های فنی و جزئیات تخصصی فرضیه‌های علمی درک روشنی از چگونگی طرح و تحلیل مطالب و موارد کاربرد نظریه‌ها در قلمرو روانشناسی داشته باشند. نویسنده در این کتاب در کنار توضیح و تشریح نظریه‌های مطرح این حوزه علمی به نقد و تحلیل آنها نیز پرداخته و در عین حال در مورد زندگی و شخصیت دانشمندان برجسته علم روانشناسی نکات جالب و مهمی را بیان می‌کند.

همچنین در نوشته پشت جلد کتاب «سرگذشت کوانتوم» می‌خوانیم: این کتاب در ۴۰ موقعیت، داستان مسرت و نومیدی، موفقیت‌های شورانگیز و چالش‌های عمیق را از سال ۱۹۰۰ تا حال حاضر روایت می‌کند. سرگذشت فیزیکدانان بزرگی چون پلانک، شرودینگر، هایزنبرگ، بور، اینشتین، فاینمن، گلمن،‌ واینبرگ، بل، لگت و هیگز. اما موضوع اصلی آن خود فیزیک و کشف مفاهیم بسیار زیبا و هیجان‌انگیزی است که جهان علم تا کنون شاهد آن بوده است.

“مطالعه‌ پژوهش تاریخی جیم بگوت درباره‌ ظهور اسرارآمیزترین و در عین‌ حال موفق‌ترین نظریه قرن بیستم بسیار لذت‌بخش است. کتاب او ساده و روشن، هیجان‌انگیز، آموزنده و کامل است و پرده از اسرار دوره‌ای انقلابی در علم مدرن و شخصیت‌های تأثیرگذار آن برمی‌دارد.”

-پیتر اتکینز

” این کتاب کنجکاوی‌برانگیز به شرح برخی از مهم‌ترین موقعیت‌های سرگذشت فیزیک کوانتومی در بستر تاریخی و اجتماعی آن می‌پردازد. نویسنده با تسلط کافی از عهده روایت کارهای کلاسیک ماکس پلانک و پیشرفت‌های اخیر در حوزه‌هایی چون الکترونیک ابررسانا و نظریه ریسمان برآمده است.”

  آنتونی ج . لگت، برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۰۳

این کتاب گرامیداشت نظریه‌ای شگفت‌انگیز اما به‌کلی آزارنده، از زمان ولادتش در کوره‌های ساخت چینی‌آلات مورد استفاده در مطالعه تابش جسم سیاه در سال ۱۹۰۰ گرفته تا وعده‌ فعال کردن رویدادهای کوانتومی جدید در برخورددهنده‌ بزرگ هادرون واقع در سرن، حدود یک قرن بعد از تاریخ فوق است. این سرگذشت در چهل «موقعیت» مهمِ کشف حقیقت یا نقطه‌ عطف در مسیر پیشرفت نظریه روایت می‌شود.

در معرفی کتاب «کلید فلسفه» هم عنوان شده است: اگرچه عده‌ای می‌گویند خواندن فلسفه نوعی اتلاف وقت است، اما در بدترین حالت می‌توان آن را نوعی ورزش فکری دانست که مایه افزایش توان نقد و تحلیل انسان می‌شود. فلسفه مانند هنر محصول فراغت آدمی است. خاستگاه آن حیرت بشر از بودن در این جهان است. اگر هستی را حجمی سیال رهسپار نامتناهی بدانیم، فلسفه تلاش برای حلاجی و کند و کاو در آن است یا به گفته ارسطو علم به موجودات از آن نظر که وجود دارند. مولف این کتاب می‌کوشد با زبانی ساده مسائل بنیادی فلسفه و دیدگاه‌های بزرگترین اندیشمندان جهان را به ما معرفی کند و در این راه با کاربرد تصاویر و نمودارهای گویا خواننده را به درک و تعمق بیشتر علاقه‌مند می‌سازد.

در نوشته پشت جلد کتاب «قفس شیشه‌ای» نیز می‌خوانیم: قفس شیشهای اثری است هم دربزرگداشت فناوری، هم هشداری درمورد به کارگیری نابهجایش؛ کتابی که دیدگاه شما ر انسبت به ابزارهایی که روزمره به کار می‌گیرید دگرگون میسازد.

نیکلاس کار در این کتاب نقبی به پس پرده عناوین خبری مربوط به روباتهای کارخانهای،خودروهای بیراننده، کامپیوترهای پوشیدنی وپزشکی دیجیتال میزند و هزینه پنهان تسلط نرمافزارها بر کار و تفریح را آشکار میسازد و نشان میدهد این برنامههای کامپیوتری، از یکسو فراغت بیشتری به زندگیما نمیبخشند و از سویی دیگر، چیزی حیاتی از آن میربایند.

وی باتکیه بر مطالعات صورت‌گرفته در حوزههای روانشناسی و عصبشناسی که موید وابستگی عمیق شادی و رضایت خاطر افراد به سختکوشی در دنیای واقعی است، آن‌چه را که تاکنون به دیدهی ظن مینگریستیم، فاش میگوید: جابهجایی توجه‌مان از کار عملی به نمایشگر کامپیوتر میتواند ما را از زندگیمان منفصل و ناخشنود سازد.

قفس شیشهای، از ماشینهای بافندگی قرن نوزدهمی تا کابین خلبان جتهای قرن حاضر و از شکارگاههای یخ‌زده قبایل اینوییت تا چشماندازهای لم یزرع نقشههای چیپیاس، تاثیر »اتوماسیون «بر زندگی را از دیدگاهی انسانی میکاود و پیامدهای شخصی و اقتصادی وابستگی روزافزونمان به کامپیوتر را زیر ذرهبین میگذارد.

این کتاب با آمیزهای از تاریخ، فلسفه، شعر و دانش، ما را به سفری میبرد که از نخستین آثار آدام اسمیت و آلفرد نورث میآغازد، از پژوهشهای معاصر در حوزه توجه، حافظه و شادی انسان گذر میکند و در تاملی تکان‌دهنده در باب چگونگی استفاده از فناوری برای گسترش تجربه انسانیمان به اوج میرسد.

همه این کتاب‌ها به تازگی از سوی نشر مازیار منتشر شده‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 29806 ساعت خبر : 8:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29806
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات