پرونده ثبت جهانی کلیسای وانک در دست تهیه است

بناهای فرهنگی و تاریخی در هر کشور نشان دهنده هویت تمدنی و تاریخی آن کشور است. صرف نظر از اینکه این بنای تاریخی متعلق به کدام دین یا مذهب در ایران است، وجود این آثار به عنوان یک سرمایه مهم فرهنگی مورد توجه است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این میان وجود ده‌ها کلیسا در ایران علاوه بر اینکه نشان دهنده غنای فرهنگی و سابقه تمدنی و تاریخی ایران بزرگ است نشان از همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف در این سرزمین بزرگ و پهناوردارد.

دکتر احمدی‌پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز دو روز پیش و در آستانه سال جدید میلادی با حضور در کلیسای مریم مقدس با تعدادی از ارامنه دیدار و از بخش‌های مختلف این کلیسا بازدید کرد.

کلیسای‌های ایران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان و تهران احداث شده و در برخی دیگر از شهر‌ها و استان‌های کشور نیز شاهد وجود کلیساهای مختلف مسیحیان هستیم که قدمت بالای تاریخی دارند.

در این میان اصفهان به عنوان یکی از تاریخی‌ترین استان‌های کشور در گذر زمان میزبان مسیحیان و ارامنه کشور بوده است که در زمان شاه عباس صفوی در محله‌ای به نام جلفا اسکان یافتند.

آن طورکه فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان می‌گوید: در آن زمان شاه عباس صفوی ارامنه اصفهان را در محله جلفا اسکان و ۲۳ کلیسا نیز در این منطقه احداث شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۳ کلیسا در محله جلفیا اصفهان باقیمانده که تمامی این ۱۳ کلیسا ثبت ملی شده است.

الهیاری مهم‌ترین کلیسای محله جلفای اصفهان را کلیسای کلیسای آمنا پرکیج یا‌‌ همان کلیسای وانک ذکر کرد و افزود: این کلیسا یکی از مهم‌ترین کلیساهای اصفهان است که در محله جلفا واقع شده و پرونده ثبت جهانی آن در دست تهیه است.

وی افزود: این کلیسا که مساحت آن ۸۷۳۱ متر مربع است به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای استان اصفهان، پرونده ثبت جهانی آن به زودی تکمیل خواهد شد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان اظهارداشت: سه هزار و ۸۷۵ متر مربع این کلیسا، ساختمان و بقیه فضای سبز و باغ است.

وی افزود: در دو سوی در ورودی وانک دو اتاق برای پذیرایی ساخته‌اند. در بالای در ورودی، برج ناقوس در سه طبقه بنا شده که در طبقه دوم آن ساعت بزرگی به وزن سیصد کیلوگرم قرار دارد و در چهار سوی برج، چهار صفحه مدور ساعت نصب شده که قطر هر صفحه ۱۰۴ سانتی‌م‌تر است. در سمت راست درِ ورودی وانک کتیبه‌ای به ابعاد ۴۰×۵۳ سانتی‌م‌تر با سنگ مرمر نصب شده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مجموعه کلیساهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ثبت جهانی شده‌اند و پرونده کلیسای وانک به عنوان مهم‌ترین کلیسای استان اصفهان در دست تهیه است و به زودی تکمیل می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 30376 ساعت خبر : 2:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=30376
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات