گفت‌وگو با داوود رضایی کمانچه‌‌نواز برتر کوهدشتی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، داوود رضایی هنرمند لرستانی در نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز صداوسیما «هدهد» به عنوان بهترین تکنواز انتخاب شد. گفت‌وگوی گلونی را با او بخوانید.

گلونی: از چه سالی کارتان را شروع کرده‌اید؟

من از سال ۱۳۷۴ کارم را شروع کردم و پدرم از من حمایت‌های زیادی کرد. پدر بنده آقای صفر رضایی هستند که هم معلم ابتدایی من بود و هم معلم موسیقی‌ام. و حدود ۲۱ سال است که ساز می‌زنم. امسال سه تا جشنواره رفتم که یکی‌شان همین جشنواره تولیدات صدا و سیما بود، یکی هم جشنواره رضوی بود که گروه خودم به‌نام گروه «بهار باد» که سرپرست و تنظیم‌کننده‌اش خودم هستم در آن شرکت کردم. در جشنواره خراسان رضوی که در تهران برگزار شدهم تنها گروه لرستان، گروه ما بود که برگزیده جشنواره شدیم. در شیراز هم یک جشنواره رفتیم به‌نام «ترنم بیداری» که یک قطعه آهنگسازی و تنظیم کرده بودم برای آن جشنواره که آن قطعه برگزیده جشنواره شد.

گلونی: ویژگی موسیقی لری را با موسیقی‌های دیگر بفرمایید.

بسیاری از موسیقی‌ها و در کل موسیقی ایران، مدیون موسیقی محلی هستند. این نوع موسیقی‌ها از موسیقی مقامی الهام گرفته‌اند، به‌خصوص موسیقی خودمان که یک موسیقی‌ای است که در ایران متنوع است. اما کسی که موسیقی محلی را گسترش داد و این گسترش یک نوع خاصی بود، استاد رحمان‌پور بود. واقعا موسیقی ما کمی یکسان بود و ایشان موسیقی ما را زیر و رو کردند و دید مردم نسبت به موسیقی لری خیلی عوض شد. ویژگی موسیقی لری این است که ما در موسیقی لری هم آهنگ شاد داریم و هم غمگین. اگر بخواهم تقریبی بگویم، موسیقی ما نسبت به موسیقی‌های دیگر از لحاظ محتوای شعر خیلی متفاوت است. یعنی اگر نوع شعرمان غمگین باشد، موسیقی‌مان را طوری ارائه می‌دهیم که همدردی کند با شعر غمگین و اگر موسیقی‌مان شاد باشد، طوری موسیقی را تنظیم می‌کنیم که شادی و نشاط را به افراد انتقال دهیم.

گلونی: استادان شما چه کسانی بوده‌اند؟

پدرم بودند. البته از سبک استاد فرج علیپور خیلی استفاده کرده‌ام و راه ایشان را ادامه داده‌ام.

گلونی: شما تدریس هم می‌کنید؟

بله. دو تا از هنرجوهای بنده در جشنواره فجر ۱۳۹۵ مقام اول را آوردند. من از سال ۱۳۸۷ شروع به آموزش کمانچه کردم.

گلونی: در این زمینه مقامی هم کسب کرده‌اید؟

دو تا دیپلم افتخار دارم و در دو دوره جشنواره زاگرس‌نشینان در بخش سازهای کششی مقام اول را کسب کردم. در سال ۱۳۹۱ هم جوان برتر استان و شهرستان کوهدشت شدم.

پایان پیام

 

کد خبر : 29876 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29876
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

درود بر استاد رضایی عزیز
به امید موفقیت های روز افزون????