یک شب پرشور در کنسرت ایرج رحمانپور

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: شب ۱۷ دی‌ماه، اجرای دوم کنسرت استاد ایرج رحمانپور و گروه موسیقی هانای برگزار شد.

دوستداران موسیقی لری و هواداران ایرج رحمانپور بعد از مدت‌ها در سالن شهید آوینی خرم‌آباد گردهم آمدند و باوجود همه مشکلاتی که برای یک اجرای مناسب در این سالن وجود دارد، اما حاضران خرسند سالن را ترک کردند.

اجراهای زنده‌ی رحمانپور همیشه گرم و خودمانی‌ست. گرمای صدایش به کنار. رحمانپور در حالی که روی سن و روبه‌روی تماشاگران ایستاده است، ولی خود را از مخاطبان جدا نمی‌داند و ارتباط کلامی و شوخی‌های غیرمعمول در این‌گونه اجراها را دریغ نمی‌کند. به همین دلیل یک ارتباط دوطرفه صمیمانه میان او و تماشاگر در طول کنسرت به‌وجود می‌آید.

امیر نوروزی نوازنده کمانچه، سرپرستی و تنظیم گروه هانای را بر عهده داشت. همراهی او با بابک پیمانی نوازنده چیره‌دست تمبک بارها مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. هادی کمالی، احمد رنجبر، حمید سلیمانی، حمید حافظی و احسان قاسمی دیگر نوازندگان این گروه بودند که همگی جوان بودند.

رحمانپور با چند آواز و مویه آغاز کرد و کم کم سراغ آهنگ‌های محبوب خود رفت. همخوانی تماشاگر با خواننده، جزیی از کنسرت‌های موسیقی لری شده است. در این کنسرت نیز شور و شوق برای همراهی با گروه به جایی می‌رسید که بارها گروه کار را به تماشاگر واگذار می‌کرد و این رحمانپور و نوازندگان بودند که نظاره‌گر هنرنمایی جوان و پیر حاضر در سالن می‌شدند.

تونه می‌نویسم که تبدیل به شناسه ایرج شده است و شعر آن نیز از خودش است با اینکه در برنامه گروه نبود با اصرار تماشاگران اجرا شد.

ایرج در ابتدای اجرای بعضی از آهنگ‌‌ها توضیحاتی می‌داد که درک و ذهنیت تماشاگر از شعر و موسیقی را بیشتر می‌کرد.

ای گُله، دسِمه بِیر، سیت بیارم و وری بیا و چند آهنگ دیگر در قسمت دوم کنسرت اجرا شد ولی پایان‌بخش این کنسرت آهنگ محبوب این روزهای رحمانپور یعنی «توزِ سَر ره» بود. این آهنگ نیز با هم‌خوانی تماشاگران اجرا شد تا خرم‌آبادی‌های حاضر در این کنسرت یک شب خوب را پشت سر گذاشته باشند.

اجرای کنسرت موسیقی در خرم‌آباد به تعداد بالایی برگزار می‌شود، ولی همچنان مشکلات صدا و برنامه‌ریزی و همچنین نبود سالن‌ مناسب وجود دارد. سالن کوچکی چون سالن سالن بعد از گذشت ده دهه هنوز کیفیت صدای مناسبی ندارد. هنوز هم برگزارکنندگان بیش از ظرفیت سالن تماشاگر را وارد سالن می کنند. این تماشاگران مجبور به ایستادن و رفت‌‌وآمد هستند و تمرکز گروه و تماشاگران را بر هم می‌زنند. هنوز هم ورود خردسالان در کنسرت‌های موسیقی آزاد است.

واضح است که ساخت سالن وظیفه مدیران اقتصادی و اجرایی استان به‌ویژه استانداری لرستان است ولی برگزارکنندگان کنسرت، مسئولان ارشاد و انجمن موسیقی لرستان می‌توانند با برطرف کردن همین مشکلات گفته‌شده نیز کیفیت کنسرت‌ها را تا حد زیادی بالا ببرند. هرچند لازم است که گفته شود وضعیت کنونی موسیقی دست کم در مورد اجراهای زنده در خرم‌آباد با کمک همین مدیران فرهنگی به حدی رسیده که خرم‌آباد الگویی برای برگزاری بدون دغدغه کنسرت در کشور شده است.

وقتی استاندار، رئیس اداره کل ارشاد، فرماندار، معاون سیاسی امنیت استانداری و شهردار برای تماشای یک کنسرت موسیقی محلی در سالن حاضر می‌شوند یعنی وجود امنیت و دلگرمی برای حاضران و اجراکنندگان. البته باید این حمایت‌های مدیران دولتی از نظر سخت‌افزاری نیز کمک‌حال موسیقی لرستان شود.

پایان پیام

کد خبر : 31224 ساعت خبر : 10:18 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31224
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات