ماراتن ۸ ساعته منظومه‌خوانی

ماراتن ۸ ساعته منظومه‌خوانی

از ظهر پنج‌شنبه ۷ بهمن‌ماه «منظومه‌خوانی اودیسه» با حضور برخی مهمانان و سفیران کشورهای خارجی در ایران از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۲۰ به صحنه رفت و شرکت کنندگان اجرای متفاوتی را از خوانش این اثر حماسی تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، یکی از نمایش‌های خارجی این دوره از جشنواره تئاتر فجر روز گذشته ۷ بهمن‌ماه در تالار «حافظ» به صحنه رفت که استقبال زیاد مخاطبان از آن باعث به وجود آمدن هرج و مرج و کلافه شدن مسوولان این سالن شد و حتی عده‌ای که بلیت داشتند با تاخیر زیاد توانستند از میان جمعیت خود را به ورودی سالن برسانند.

در این بین رعایت نکردن نظم توسط برخی از حاضران که می‌خواستند به سرعت و بدون نوبت وارد سالن شوند، صدای اعتراض تعدای دیگر از مردم را درآورد که در نهایت با تقسیم بندی ۱۰ نفره، همه توانستند به سالن راه پیدا کنند.

با این حال پس از ۲۰ دقیقه تاخیر و اضافه شدن صندلی‌های زیاد به سالن بلک باکس «حافظ»، نمایش بی‌کلام «همسرایی یتیمان» به کارگردانی یژی ژون اجرا شد که در پایان با تشویق‌های طولانی تماشاگران سالن همراه شد.

این نمایش براساس رمان «گل‌های گندم» به نویسندگی گوی کروسی است که در آن زندگی یک روز چند یتیم را در یک یتیم‌خانه می‌بینیم. طبق توضیحات بروشور این نمایش ـ که جزو معدود آثار جشنواره امسال بود که علاوه بر توزیع بروشور، این بروشور به دو زبان هم تهیه شده بود ـ «همسرایی یتیمان» قصد روایت یک داستان احساسی را ندارد بلکه داستانی عمومی از تنهایی انسان را نشان می‌دهد.

ماراتن ۸ ساعته منظومه‌خوانی

یکی از ویژگی‌های این نمایش در کنار دکور جالب توجه، پخش یک موسیقی ساخته هنریک میکولایی گورتسکی در تمام مدت اجرا بود که در واقع مدت زمان اجرا یعنی ۵۲ دقیقه برابر با مدت زمان سمفونی سوم این آهنگساز است.

برای تماشای این نمایش علی مرادخانی (معاون هنری وزارت ارشاد)، مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) و هنرمندانی همچون سیاوش تهمورث، اتابک نادری، هرمز هدایت و مریم معترف هم در سالن حضور داشتند.

قرار بود روز جمعه ۸ بهمن‌ماه، این نمایش طبق جدول فقط یک اجرا داشته باشد که بنا به درخواست‌های زیاد و پس از هماهنگی با کارگردان، اجرای فوق‌العاده این نمایش در ساعت ۲۰:۳۰ به جدول اضافه شد.

از ظهر پنج‌شنبه ۷ بهمن‌ماه «منظومه‌خوانی اودیسه» با حضور برخی مهمانان و سفیران کشورهای خارجی در ایران از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۲۰ به صحنه رفت و شرکت کنندگان اجرای متفاوتی را از خوانش این اثر حماسی تجربه کردند.

در هفتمین روز جشنواره معاون هنری به تماشای نمایش‌های دیگری هم نشست که از آن جمله می‌توان به «مهراوه عشق» راشین امامی در تالار وحدت اشاره کرد.

«مهراوه عشق» برداشتی از داستان «کشتی پهلو گرفته» سید مهدی شجاعی به کارگردانی و دراماتورژی راشین امامی است که به صورت بی کلام و با استفاده از ویدئو پروجکشن و حرکت به اجرا درآمد

ماراتن ۸ ساعته منظومه‌خوانی

این نمایش در  ۶ بخش تولد حضرت زهرا (س)، بعثت پیامبر (ص)، غدیر، عصر عاشورا، حادثه فدک و حمله به خانه پیامبر (ص)، و شهادت حضرت زهرا (س) به صحنه رفت و احرای حرکات فرم این اثر که توسط مهرداد  آبجار طراحی شده بود، با استقبال مخاطبان روبرو شد تا انجا که تعدادی از ان ها برخلاف قوانین و مقررات شروع به فیلمبرداری و عکسبرداری کردند.

«مهراوه عشق» در پایان توسط کارگردانش به زنده یاد سعید کشن فلاح که مدتی قبل درگذشت تقدیم شد.

روز گذشته نمایش‌های مختلف صحنه‌ای و محیطی دیگری هم اجرا شدند که به نظر می‌رسد استقبال نسبت به روزهای نخست جشنواره از اجراها بیشتر شده بود.

همچنین در هفتمین روز جشنواره‌ی تئاتر فجر، نمایش «پستو» از بیجار میزبان جمعی از هنرمندان و نیز مدیران نمایشی و صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

سردار نقدی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه نیز همچنان در این دوره از جشنواره حضور پررنگی دارد.

او  به مدت ۲ شب در تماشاخانه ایرانشهر حضور پیدا کرد و به تماشای نمایش‌های «خانه ابری» کار مشترک سیامک احصایی و حمید پورآذری و «بادکنک» کار کشور هلند نشست. علاوه بر این با حضور در تالار «حافظ» از نمایش «خوب، بد، زشت» کار شقایق فتحی هم دیدن کرد.

پایان پیام

کد خبر : 33330 ساعت خبر : 4:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=33330
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات