آغاز طرح پخش سیلاب برای مقابله با ریزگردهای خوزستان

آغاز طرح پخش سیلاب برای مقابله با ریزگردهای خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به بازدید هوایی وزیر نیرو از کانون‌های ریزگرد گفت: طرح پخش سیلاب در کانون‌های فوق بحرانی گرد و خاک در اطراف اهواز و تأمین حقابه تالاب‌ها به منظور مقابله با ریزگردها عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از ایرنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده اظهار کرد: وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی متعهد شده‌اند تمام راهکارهای پخش سیلاب در کانون‌های گرد و خاک را بررسی کنند و هم اکنون مشاوران و عوامل این ۲ وزارتخانه اقدامات خود را در اهواز آغاز کرده‌اند.

وی افزود: امروز بعد از نشستی که با حضور چیت‌چیان وزیر نیرو، میدانی معاون وزیر نیرو و شمسایی رئیس سازمان آب و برق خوزستان برای بررسی کانون‌های گرد و خاک برگزار شد بازدید هوایی از کانون‌های اطراف اهواز، ماهشهر، امیدیه، هندیجان و تالاب شادگان و رودخانه‌های جراحی و زهره نیز انجام گرفت.

لاهیجان زاده در ادامه با اشاره به انجام مطالعات شناسایی کانون‌های گرد و غبار استان اضافه کرد: در این مطالعات هفت کانون ریزگرد شناسایی شد که کانون‌های ۳ و ۴ شامل ۱۳۰ هزار هکتار در شرق و جنوب شرق اهواز قرار دارد.

وی اظهار کرد: بخش دیگری از این کانون‌ها عرصه‌های تالابی است که به دلیل تأمین نشدن حقابه، مساحت و کاربری تالابی خود را از دست داده و تبدیل به کانون گرد و غبار شده‌اند.

لاهیجان‌زاده گفت: تالاب شادگان، محدوده خوریات هندیجان و ماهشهر شامل ده‌ها هزار هکتار است که تا سال ۷۷ و حتی در سال ۸۲ در زمستان به وسیله سیلاب‌ها آبگیری می‌شد اما چندین سال است که هیچ آبی به آنها نمی‌رسد و خشک شده و بخشی از کانون گرد و غبار را تشکیل داده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین تاکید کرد: در این نشست وزارت نیرو متعهد شد تمام راهکارهای تأمین حقابه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم را بررسی و اجرایی کند.

وی افزود: یکی از راه‌های طبیعی تأمین آب تالاب شادگان، نهرهای مالح و بحره هستند که مشاوران سازمان آب و برق با همکاری جهاد نصر قرار است لایروبی و تأمین آب آنها را اجرا کنند.

لاهیجان‌زاده با تاکید بر ضرورت تأمین حقابه تالاب‌های استان گفت: در این سال‌ها مشخص شده است که محقق نشدن حقابه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم چقدر می‌تواند در اقلیم و شرایط آب و هوایی خوزستان تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: طوفان‌های اخیر نتیجه اتفاقاتی است که طی ۲۰ تا ۳۰ سال پیش رخ داده و اگر از حالا به فکر علاج بخشی آن نباشیم قطعاً در آینده خسارت‌های بیشتری به بار می‌آید به طور مثال در ۸ بهمن امسال کمتر کسی تصور می‌کرد که ریزگردها به شبکه برق آسیب می‌رساند.

آغاز طرح پخش سیلاب برای مقابله با ریزگردهای خوزستان

لاهیجان‌زاده همچنین با اشاره به مصوبه مقابله با ریزگردها در سال ۹۳ گفت: با وجودی که اعتبار زیادی برای اجرای این مصوبه تأمین نشد، اما با بسیج امکانات و توانمندی‌های استان اقدامات خوبی صورت گرفت که احیای تالاب هورالعظیم و نهالکاری و مالچ پاشی ۱۰ هزار هکتار از بیابان‌های استان و خرید دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از آن دسته است.

وی تاکید کرد: در صورت تمدید و تأمین اعتبار کامل این مصوبه می‌توان چند برابر این اقدامات را برای مهار کانون‌های گرد و غبار و کاهش این پدیده به اجرا درآورد.

بر اساس این گزارش، در پی وقوع طوفان گرد و خاک در ۸ بهمن شبکه برق خوزستان دچار اختلال شده و چندین روز قطع برق، آب و تلفن و اینترنت و تعطیلی مدارس را موجب شده است.

به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه مسئول پیگیری سریع مهار کانون های گرد و غبار شده اند.

منشاء گردوغبار اخیر کانون های اطراف اهواز اعلام شده‌اند که بخشی از ۲ کانون فوق بحرانی ریزگردهای استان هستند. به گفته ابتکار رئیس سازمان محیط زیست ۲۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی ریزگرد در استان وجود دارد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 35719 ساعت خبر : 1:02 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=35719
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات