انسان، دسترسی، محیط

پایگاه خبری گلونی، مجید دریکوند: مناسب‌سازی یعنی ایجاد محیط‌های بدون مانع و یا تسهیل دسترسی برای همه. این یکی از راهکارهای ارتقاء کیفیت زندگی برای کلیه افراد جامعه به‌ویژه افراد دارای معلولیت است. همه آحاد جامعه باید قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از ساختمان‌‌ها و اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند و از کلیه حقوق اجتماعی خود برخوردار شوند.

باید فعالیت بیش تر و خدمات مطلوبی در امر مناسب‌سازی اماکن عمومی و معابر صورت گیرد و با جدیت این موضوع را پیگیری و در دستور کار خود قرار دهیم تا مشکلی در راستای تردد معلولان، جانبازان و حتی سالمندان نداشته باشیم. وقتی فرد معلول توانایی انجام فعالیت‌های روزمره همچون رفتن به محل کار، دانشگاه و انجام دیگر فعالیت‌ها را نداشته باشد، طبیعتا از حقوق اجتماعی برخوردار نیست. برای معلولان و سالمندان دستیابی به حقوق اجتماعی باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم محقق شود. هم‌اکنون ماده ۲ قانون جامع حمایت از معلولان و لایحه حقوق معلولان در مجلس باعث توسعه زیرساخت‌های کشور شده است. این در حالی است که برای معلولان مناسب‌سازی فقط ایجاد قابلیت برای دسترسی به محیط پیرامون نیست، بلکه دسترسی به همه محیط‌ها را شامل می‌شود اما وضعیت تردد در شهرستان‌ها از کلانشهرها نامناسب‌تر است و در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر گزارش مناسبی از شرایط آنها در دسترس نیست.

مجلس باید با اعمال نظارت، ارتقای مناسب‌سازی را در اولویت اقدامات قرار دهد. به خاطر داشته باشیم که این کار پیش از آنکه یک وظیفه قانونی باشد یک وظیفه اخلاقی و انسانی است.

پایان پیام

 

کد خبر : 34381 ساعت خبر : 3:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34381
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات